|
|
کدخبر: ۱۷۱۵۵۸

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین نیاز به تأمل بیشتری دارد، گفت: هم اکنون در مرحله تدوین نقشه راه هستیم که باید نقشه راه را با تدبیر بیشتری تهیه کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به بررسی وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداختند.

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که از ۲۳ آذر سال ۱۳۹۰ که سند تحول بنیادین تصویب شد تا به امروز برای اجرای آن اقداماتی انجام داده اید اظهار داشت: تغییر و تحول در تمام نظام های آموزشی وجود دارد و در کنار ما از ابتدای انقلاب تا کنون تغییرات فراوانی در آموزش و پرورش رخ داده است. اما آنچه که امروز در دستور کار قرار دارد تحول بنیادین است که با تغییرات قبلی تفاوت هایی دارد.

وی افزود: منظور از تحول بنیادین یعنی تحول عمیق، ریشه ای، همه جانبه و نظام مند مبتنی بر مبانی دینی. مشکل اصلی ما این است که نظامی برآمده از اندیشه دینی متناسب با شرایط زمان و فرهنگ کشور نداریم. بنابراین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با مشارکت ۶۰۰ نفر از صاحب نظران تهیه شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مرحله نخست یعنی تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اجرا شده است گفت: هم اکنون در مرحله زمینه سازی و آماده سازی برای اجرای سند تحول بنیادین هستیم بنابراین باید نقشه راه را تهیه و از یک تا دو سال دیگر وارد فاز اجرا شویم.

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که چرا روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش کند پیش می رود افزود: باید توجه کرد که این سند یک برنامه راهبردی است و تا سال ۱۴۰۴ باید تمام احکام سند که ۱۳۱ راهکار دارد عملیاتی شود. برخی از این راهکارها از همان روز نخست قابلیت اجرا را داشت که اجرا شده اند اما برخی دیگر نیاز به تدوین برنامه دارد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام پیش بینی شده است که زیرنظام برنامه درسی تدوین، تصویب و اجرا شد و هم اکنون کتاب های درسی براساس این زیرنظام تهیه می شوند که شاهد هستیم در پایه ششم دو درس جدید تفکر و پژوهش و کار و فناوری ایجاد شده است که درس تفکر و پژوهش تلاش دارد با حافظه محوری مقابله کرده و خردورزی و اندیشیدن را به دانش آموز بیاموزند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنیادین دارای خرده نظام هایی نیز هست که می توان به خرده نظام خلاقیت و نوآوری اشاره کرد که باید تدوین شود، تدوین این موارد زمانبر است. در طول چند سال گذشته آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین شتابزدگی داشت و زیرساخت های لازم پدید نیامده بود.

وی ادامه داد: معتقدم که اجرای سند تحول بنیادین باید دقیق باشد و تغییر و تحول دولت ها بر روی آنها اثرگذار نباشد. امر تعلیم و تربیت زمان بر است کارشناسان آموزش و پرورش برای تدوین نقشه عملیاتی، تدوین نقشه راه نیاز به تعمل دارد و باید با تدبیر بیشتری این کار انجام شود. تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتفاق نمی افتد مگر اینکه عزم ملی در کشور رخ دهد و دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی همه به کمک آموزش و پرورش بیایند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین باید تا سال ۱۴۰۴ اجرایی شود. بخشی از این راهکارها مانند دانشگاه فرهنگیان، تغییر کتاب های درسی، استقرار ساختار ۶.۳. ۳ و اجرای نظام دوری عملیاتی شده است. اجرای برخی دیگر از راهکارها زمان بر است به عنوان مثال برای اجرای استقرار ساختار ۳.۳. ۳.۳ به زمان نیاز داریم چون مدارس کنونی دارای ۵ کلاس درس هستند و با استقرار نظام جدید ۶ ساله شده و باید به دو دوره سه ساله نیز تقسیم شوند.

نوید افزود: اجرای برخی از راهکارهای سند تحول بنیادین نیاز به امکانات و اعتبار دارد در سال ۹۳ برای اجرای تحول بنیادین در بودجه اعتباری لحاظ شده است اما در سال ۹۲ هیچ اعتباری برای تحول بنیادین اختصاص نیافت همین محدودیت ها اجازه نداد آنگونه که باید وارد فاز اجرا شویم.

وی ادامه داد: ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین در قالب ۳ برنامه ۵ ساله طبقه بندی شده است. رتبه بندی معلمان نیز یکی از راهکاری سند تحول بنیادین است که معتقدم برای اجرای آن باید نظام سنجش صلاحیت حرفه ای طراحی شود که هنوز طراحی آن عملیاتی نشده است.

نوید ادهم در خصوص برنامه های آموزش و پرورش برای شتاب گرفتن سند بنیادین گفت: از زرمانی که سند تحول بنیادین تدوین شد بخشی از عملیات اجرایی آن آغاز شده است که می توان به استقرار نظام ۶.۳. ۳ تدوین کتاب های درسی و آموزش معلمان اشاره کرد. آموزش زبان یکی از مشکلات جدی در مدارس بود اما کتاب زبان پایه هفتم متناسب با برنامه درسی ملی تغییر یافت.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش موظف است ۶ زیرنظام که در سند تحول بنیادین به آنها اشاره شده است را تولید و به تصویب شورای آموزش عالی آموزش و پرورش برساند که هم اکنون زیرنظام برنامه درسی ملی تولید، تصویب و اجرا شده است و سه زیرنظام نیز در مراحل پایانی تولید قرار دارند که می توان به زیرنظام منابع انسانی و زیرنظام پژوهش و ارزیابی اشاره کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته خیلی از افراد به اجرای شتاب زده سند تحول بنیادین انتقاد کردند گفت: هم اکنون باید با تعامل بیشتری اجرای سند را جلو ببریم و نقشه راه باید با تدبیر بیشتری تهیه شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار