|
|
کدخبر: ۱۷۱۶۲۲

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۱۵۲ کیلومتر از آزادراه قم - گرمسار که بخشی از آزادراه حرم تا حرم است، تا آغاز سفرهای تابستانی افتتاح می شود، گفت: در آینده ای نزدیک کنارگذر تهران به این آزادراه متصل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر حسن احمدی نوری در مراسم بازدید از آزادراه حرم تا حرم بخش قم - گرمسار اظهار داشت: آزادراه قم به گرمسار ۱۵۲ کیلومتر است که مرکز و جنوب را به جنوب غرب کشور و شمال شرق کشور متصل می کند.

وی با بیان اینکه حرم امام رضا(ع) قطب گردشگری کشور است و سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر به آن سفر می کنند، گفت: پایانه های مرزی سرخس، باجگیران و دوغارون هم در این استان قرار گرفته است که خوشبختانه بخش قم تا گرمسار آن در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه این آزادراه استان قم را به مشهد مقدس متصل می کند، بیان کرد: فاز اول این آزادراه از قم به گرمسار است که از ۲۰ کیلومتری قم - کاشان جدا شده و از چرمشهر عبور کرده و به گرمسار ختم می شود.

احمدی نوری با اعلام اینکه این آزادراه از سه استان قم، تهران و سمنان عبور می کند، گفت: با اتمام آزادراه ۸۵ کیلومتر از مسیر کوتاه می شود که صرفه جویی زیادی را در وقت و زمان ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: وسایل نقلیه سواری که از قم به شمال کشور حرکت می کنند، ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه و برای کامیون ها دو ساعت و ۳۰ دقیقه صرفه جویی در زمان می شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه آزادراه قم به گرمسار شش خطه است که سه باند رفت و سه باند برگشت برای آن پیش بینی شده است، گفت: در ادامه فاز یک این آزادراه چهار خطه می شود.

وی با اشاره به ایجاد کنارگذر برای شهر تهران، گفت: در آینده نزدیک کنارگذر تهران از آبیک و جنوب فرودگاه امام به وسط این آزادراه متصل می شود که در این صورت شمال غرب و شمال شرق به یکدیگر متصل می شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: اگر ارزش طرح را در یک دوره ۲۰ ساله بررسی کنیم، می بینیم که مصرف سوخت روزانه ۳۰ هزار خودرو که از این آزادراه عبور می کند ۱۰ میلیارد تومان در ماه صرفه جویی می شود و سالانه ۱۲۰ میلیون تومان صرفه جویی نرخ سوخت خودروها و ۱۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی مصرف گازوئیل داریم.

احمدی نوری با اشاره به کاهش تصادفات با احداثاین آزادراه افزود: این آزادراه به صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می شود، بنابراین در زمان بهره برداری و با دریافت عوارض سرمایه ها به شرکت بازگردانده می شود؛ بنابراین مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه با روش همکاری با بخش خصوصی دو هزار کیلومتر آزادراه ساخته ایم، گفت: افرادی هم که تمایل به عبور از این آزادراه ها را ندارند، می توانند از راههای جایگزین استفاده کنند اما به طور حتم در هزینه های آنها با عبور از این آزادراه صرفه جویی می شود.

احمدی نوری با اشاره به اینکه آزادراه قم - گرمسار با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ساخته می شود، گفت: نسبت مشارکت ساخت در این آزادراه ۶۰ به ۴۰ است و قیمت آن هم مقطوع محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه مدت زمان قرارداد اولیه ۳۶۵ روز بوده که شرایط آب و هوایی هم به آن اضافه می شود اظهار داشت: پیش بینی می شود این آزادراه با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومان به اتمام برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: پیشرفت فیزیکی این آزادراه تاکنون ۷۵ درصد بوده که در صورتی که به ۸۰ درصد برسد، معادل بهره برداری است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار