|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۰۶

گزارش میدانی تسنیم /

خبرگزاری تسنیم: گزارش میدانی تسنیم حاکی از این است که علاوه بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواد غذایی، این روزها کم فروشی پدیده رایج بازار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، به طور میانگین حداقل روزی یکبار برای خرید مواد غذایی و تنقلات به سوپر مارکت سر کوچه یا دو خیابان آن طرف تر سر می زنیم. اولین مسئله ای که نظر ما را به خود جلب می کند بعد از تاریخ تولید و انقضا، قیمت کالا است چرا که شناور بودن قیمت کالا این ذهنیت را ایجاد کرده است که به فاصله یک شب تا صبح قیمت کالا افزایش یافته است.

تنها چیزی که در این میان از آن غافل هستیم وزن مواد غذایی است که خریداری می کنیم. گزارش میدانی تسنیم از بازار مواد غذایی حکایت از آن دارد بر خلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار برای مقابله با کم فروشی این معضل نه تنها متوقف نشد بلکه وزن ها هر روز آب می رود و نظارت سازمان حمایت و اصناف در کار نیست.

این روزها دست بر روی هر کالایی می گذاری، فروشنده با اطمینان تاکید می کند که قیمت تفاوت زیادی نداشته است اما واقعیت چیز دیگری است. شاید قیمت ها تغییر آنچنانی نداشته است که این مسئله ناشی از دلسوزی تولید کننده برای مصرف کننده نبوده است بلکه عدم نظارت مسئولان تولید کنندگان را به کم فروشی تشویق کرده است.

علاوه از گرانی، تورم و افزایش عجیب و غریب قیمت خوراکی و خوارو بار، در این میان تقلب و کم فروشی تولیدکنندگان و فروشندگان مسئله مهم دیگری است که مردم را آزار می دهد.

همانطور که بارها دیده شده است، هر چند در کیفیت انواع شکلات و اسنک تغییر چندانی صورت نگرفته ولی با وجود تغییر اندک درقیمت، اندازه اسنک و شکلات هر روز بیشتر آب می رود. به جرات می توان گفت یکی از مصادیق کم فروشی در بسته های رنگی و جذاب چیپس و پفک دیده می شود، بسته هایی که محتوای چیپس و پفک کمتر از نصف آن را پر می کند و بقیه توسط هوا پر می شود، به طوری که مصرف کننده هنگام خرید متوجه این کم فروشی نمی شود، چون بسته چیپس و پفک پر شده از محصول به نظر می رسد، در حالی که تجربه ثابت کرده به رغم تبلیغات زیاد صاحبان این کارخانجات و شهرت نشان تجاری آن ها، این کم فروشی تکرار می شود و سازمان حمایت از مصرف کننده در مورد آن واکنشی نشان نمی دهد.

اما یکی دیگر از مصادیق کم فروشی تقلب در کره است. همیشه می گویند از آب کره می گیرند اما ماجرای سو استفاده تولید کنندگان به جایی رسیده است که آب را به جای کره می فروشند. این روزها تقلب در کره که مخلوط با روغن های نباتی است از دیگر تقلب در کم فروشی است که تشخیص آن با دشواری روبرو است.

یکی از فروشندگان مواد غذایی با ناراحتی ابراز تاسف می کند و می گوید: این روزها کره تقلبی در بازار زیاد است اما از آنجایی که با بسته بندی شکیل به بازار عرضه شده است تشخیص و باور تقلبی بودن آن دشوار است تنها با چشیدن آن است که می توان به این مسئله پی برد. تنها زمانی که از آن می چشیدی بیشتر طعم مارگارین و روغن نباتی می داد تا کره.

یکی از فروشندگان مواد غذایی بیان می کند: مقدار آب روغن حیوانی حدود صفر درصد و مقدار آب موجود در کره حدود ۲۰ – ۲۵ درصد است. عده ای از متقلبان برای بالا بردن وزن کره مقداری آب و یک ماده جاذب رطوبت و نمک به آن اضافه می کنند، و در دستگاه آب را با کره مخلوط می کنند تا مقدار آب کرده تا ۴۰ درصد افزایش یابد. بدین ترتیب وزن آب و ماده جاذب رطوبت و نمک به وزن کره اضافه و در مقابل چربی آن کاهش می یابد.

با این حال شاید این سوال مطرح شود که راه مصرف محصولات لبنی سالم چیست؟ شاید بهترین پاسخ در این زمینه استفاده از فرآورده های پاستوریزه و استریلیزه باشد.

به گزارش تسنیم، با وجود این تخلفات در بازار مواد غذایی این سوال پیش می آید حالا که سازمان حمایت و اصناف، نظارتی ندارد، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده چرا بیکار است؟

این انجمن بارها اعلام کرده است منتظریم تا مصرف کننده ای شکایت خود را مبنی بر کم فروشی از طریق تنوع وزن ها به ما ارائه دهد آنگاه بررسی لازم را آغاز خواهیم کرد. اما واقعیت این است که مسئولان باید بدون انتظار از شکایت مردم نظارت خود را بیشتر و مانع از پایمال شدن حق مصرف کننده شوند.

مسئله مهمی دیگری که این روزها در تمام فروشگاه ها به چشم می خورد تنوع اوزان است. با برداشتن چند بسته از یک کالا به راحتی بی نظمی در تعیین وزن یک کالای یکسان از برندهای مختلف در بازار به چشم می خورد. طی چند سال اخیر وزن قوطی های رب گوجه فرنگی از از یک کیلوگرم(هزار گرم) به ۹۸۰ و سپس ۹۵۰،۹۲۰، ۸۸۰،۸۲۰ گرم و درنهایت به ۸۰۰ گرم کنونی رسیده است یا پنیر نیز به همین صورت است که طی چند سال اخیر از ۵۰۰ گرم به ۴۵۰،۴۳۰، ۴۰۰،۳۸۰ و در نهایت به ۳۲۵ گرم رسید.

به گزارش تسنیم، مصرف کنندگان این روزها مجبورند علاوه بر تحمل کم فروشی تولید کنندگان، افزایش قیمت را نیز بپذیرند در حال حاضر قیمت اسنک طلایی چی توز با ۳۵ گرم وزن از ۵۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان و اسنک توپی چی توز با ۳۵ گرم وزن از ۵۰۰ به ۸۰۰ تومان و اسنک زیگزاگی چی توز از ۸۰ گرم به ۷۵ گرم وزن کاهش و قیمت آن از ۱۰۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

همچنین کتل چیپس از ۶۵ گرم به ۶۰ گرم و قیمت ۱۵۰۰ تومان و چیپس مزمز با وزن ۴۰ گرم با قیمت ۱۵۰۰ تومان، کرانچیپس از ۷۵ گرم به ۷۰ گرم کاهش وزن به قیمت ۲۰۰۰ هزار تومان و چی پلت چی توز از ۵۵ گرم به ۵۰ گرم کاهش به قیمت ۱۰۰۰ هزار تومان و پاپ کرن پنیری چی توز با ۳۰ گرم به قیمت ۷۰۰ تومان به فروش می رسد.

در حالی کم فروشی در بازار رایج شده که مصرف کننده نمی داند قیمت گذاری محصولات بر چه مبنایی از وزن انجام می شود. وزن کالاها از سوی کدام مرجع صنعتی، بازرگانی یا استاندارد اعلام می شود که که کارخانجات به اسم ثبات قیمت با کم فروشی اینچنین سر مصرف کننده کلاه می گذارند.

گزارش از پروانه حسین زاده

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار