|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۴۰

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: متاسفانه مناطق آزاد به اهداف ترسیم شده نرسیدند و باید از شرایط فعلی اقتصاد ایران که در تعامل با جامعه بین المللی قرار گرفته است، بهره برداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در نشست روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور گفت: مناطق آزاد در ابتدا با نگاه به بیرون کشور و تقویت اقتصاد برون زا تاسیس شد تا محلی برای تعامل با اقتصاد سایر کشورهای باشد و از نظر فناوری و توسعه نیز به پیشرفت کشور کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: متاسفانه، این اهداف ترسیم شده تحقق نیافته و مسیر حرکت از آنچه طراحی شده بود، فاصله گرفته است. البته امید می رود در شرایط فعلی که ایران حضور در اقتصاد بین الملل را نشانه گرفته و استقبال خوبی از توان اقتصادی کشور شده است، شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تعامل میان اتاق های بازرگانی سراسر کشور با مناطق ویژه اقتصادی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در رسیدن به اهداف ترسیم شده برای امسال از سوی مقام معظم رهبری داشته باشد؛ ضمن اینکه اتاق های بازرگانی سراسر کشور آمادگی دارند تا در جهت رسیدن به اهداف مناطق اقتصادی و ویژه کشور، یاری رسان باشند.

همچنین در این نشست، علامیرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق ایران گفت: ما در اتاق قصد داریم از موقعیت فعلی و دید اقتصادی دولت استفاده کنیم و می توان تفاهم نامه ای میان اتاق و مناطق آزاد به امضا رساند. بنابراین باید کاری کنیم که اتاق ها به طور حتم در مناطق آزاد حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: تشویقات و تبلیغات فراوانی برای جذب سرمایه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفت و اکنون باید در قوانین سخت گیرانه این مناطق تجدیدنظر شود، تا زمینه برای تجدید سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این مناطق ایجاد شود.

همچنین، پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز عنوان کرد: علت علاقه به ایجاد مناطق ویژه و آزاد قوانین سخت گیرانه کشور است و اگر مناطق آزاد را در دنیا بررسی کنید، متوجه می شوید که دیگر رغبتی به ایجاد این مناطق وجود ندارد. هر قدر دنیا در بحثبهبود فضای کسب و کار جلو رفته از ایجاد مناطق آزاد فاصله گرفته است.

وی تصریح کرد: ما بر خلاف دنیا، در خصوص بازارهای منطقه ای، مطالعه جامعی انجام نداده ایم. هم چنین باید توجه داشت کمتر کشورهایی در دنیا هستند که هم هاب منطقه از نظر تولید و تجارت باشند و هم مرکز ترانزیتی منطقه باشند، بنابراین به نظر می رسد مزیت اقتصاد ما در توسعه تزانزیت است نه در مناطق آزاد و به نظر می رسد دولت برای رفع برخی مشکلات باید به جای بسط و توسعه برخی مسائل آن ها را جمع کند.

نایب رئیس اتاق ایران اضافه کرد: مناطق آزاد باید در حد ۵ منطقه محدود شود و بقیه سرمایه کشور به ترانزیت اختصاص یابد.

در ادامه، عبدالرحمن سلیمانی مقدم، عضو هیأت رئیسه اتاق ایران نیز گفت: از گذشته مخالفت های فراوانی با ایجاد مناطق ویژه و آزاد می شد، اما در دولت گذشته این کار به صورت لجام گسیخته و بدون نگاه کارشناسی و توجیه اقتصادی صورت گرفت، بنابراین باید تصمیمی جدی درخصوص این مناطق گرفته شود.

وی افزود: تغییرات سریع در مدیریت مناطق آزاد صدمه جدی به اعتماد سرمایه گذاران زد و درخواست ما این است که ازثبات در مدیریت در این دولت مراقبت شود.

همچنین مظفر علیخانی، سرپرست معاونت امور استان های اتاق ایران گفت: مهم ترین بحثدر مورد سرمایه گذاران مناطق ویژه است که با گرفتاری های فراوانی روبه رو هستند و به ویژه این که وعده ها درخصوص تسهیلات در این مناطق محقق نشده است و نگاه بین المللی نیز به این مناطق را دچار تردید کرده است.

وی در ادامه به بحثکارت بازرگانی اشاره کرد و افزود: ناهماهنگی هایی درخصوص صدور کارت بازرگانی در این مناطق است و اتاق ها، دفاتری برای صدور کارت ایجاد کرده اند، اما ناهماهنگی ها مانع انجام کار می شود.

علیخانی درخصوص گواهی مبدأ نیز افزود: در بحثگواهی مبدأ نیز قانون گمرک ایران، اتاق را به عنوان مرجع برای صدور گواهی مبدأ اعلام کرده است و کالایی که قرار است از کشور صادر شود، گواهی مبدأ آن باید از سوی اتاق ایران صادر شود، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار