|
|
کدخبر: ۱۷۱۸۲۸

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران پیشنهاد کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به سهم ۳۹ درصدی بخش خانگی در مصرف انرژی کشور که روزانه معادل ۵ میلیون بشکه نفت است گفت: با بهینه سازی واحدهای مسکونی می توانیم ۵۰۰ بشکه در سال در مصرف انرژی به ازای هر واحد صرفه جویی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، آرش نجفی در نشست بررسی شرایط اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها با ارائه آماری از مصرف داخلی نفت گفت: بنا بر آمارهای رسمی در حال حاضر روزانه معادل ۵ میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور ما مصرف می شود.

وی افزود: ۳۹ درصد از این میزان مصرف در بخش خانگی، ۳۵ درصد در صنایع، ۲۰ درصد در حمل و نقل و مابقی مصرف عمومی می شود.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد طی سال های ۸۹ تا ۹۲ ارزش یارانه نقدی پرداختی از ۵۶ دلار به ۱۶ دلار کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در همان سال ۸۹ که آغاز اجرای مرحله اول قانون بود، می توانستیم تنها با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مصرف انرژی را در بیش از ۱۸ میلیون واحد مسکونی با مساحت متوسط ۱۰۰ متر مربع بهینه سازی کنیم.

نجفی ادامه داد: در آن زمان به توصیه ها و تذکرات ما در این باره توجهی نشد و بالغ بر ۱۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بین مردم توزیع شد که نتیجه آن در افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم اکنون بر همگان روشن است. دردآورتر اینکه برای بهینه سازی مصرف انرژی در همان واحدهای مسکونی امروز باید به ازای هر واحد ۱۰۰ متری حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شود. بنابراین اگر قانون به درستی اجرا می شد، در حال حاضر حداقل ۸۹ درصد اهداف قانون محقق شده بود.

وی افزود: اگر همین امروز هم به طور رایگان واحدهای مسکونی را بهینه سازی کنیم، در مصرف انرژی معادل ۵۰۰ بشکه به ازای هر واحد مسکونی در سال صرفه جویی خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با مقایسه بهای سوخت در ترکیه و ایران گفت: در ترکیه قیمت سوخت خودروها بیش از ۶ هزار تومان است ولی در ایران دو نرخ ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان را داریم. در حالی که امروز شاهد سرازیر شدن محصولات ترکیه به داخل و تراز تجاری منفی در ارتباط با این کشور هستیم.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار