|
|
کدخبر: ۱۷۱۸۶۱

انبوه کتاب ها که با تصاویر و نقاشی های زیبا در غرفه های مختلف خودنمایی می کند نه تنها کودکان بلکه بزرگترها را ترغیب می کند تا لحظاتی را در این فضا بگذرانند.

گروه فرهنگی مشرق- مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران این روزها صحنه حضور دوستداران و علاقه مندان به کتاب است، اما در میان بخش های مختلف مهمترین رویداد فرهنگی کشور، بخش کودک و نوجوان از جذابیت خاصی برخوردار است.

تزیین زیبا با کاغذها و بادکنک های رنگی، نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را ترغیب می کند تا درنگی هر چند کوتاه در این بخش داشته و با نگاه کردن به کتاب هایی در طرح ها و رنگ های متنوع، بار دیگر کودکی گذشته خود را مرور کنند.

ورق زدن کتاب هایی که از لابلای هر برگش سادگی و صمیمیت کودکی موج می زند، لحظاتی فراموش نشدنی است که البته این شور و هیجان برای کودکانی که همراه والدین خود ضمن بازیگوشی از کتاب های این بخش دیدن می کنند، دو چندان است.

در بخش ناشران کودک ونوجوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که امسال نیز همانند سال های گذشته گوشه ای را به خود اختصاص داده، حضور کودکان به همراه والدین خود و نگاه کنجکاوانه آنان بر جذابیت و زیبایی این بخش افزوده است.

با ورود به بخش کودک و نوجوان احساس کودکی همه وجود انسان را در بر می گیرد، کتاب های رنگارنگ، تزیین های زیبا و فضایی شاد همه آن چیزی است که برای سپری کردن

لحظاتی هر چند کوتاه در کنار کودکان به آن نیاز است.

غرفه داران هر یک به سهم خود تلاش کرده اند تا با تزیینی زیبا، توجه بچه ها را به سمت غرفه خود جلب کنند، اما در میان کتاب های ویژه این گروه سنی، دفتر نقاشی های متنوع و رنگارنگ، پازل و سرگرمی هایی از این دست، توجه کودکان و نوجوانان را بیشتر جلب کرده است.

سهم کودکان را نباید در این میان نادیده گرفت، کودکانی که همه سادگی و صفای خود را در دست های کوچک و نگاه های مهربان جمع کرده اند و مشتاقانه و به دور از هر دغدغه، در میان نقش ها و رنگ ها در جستجوی خواسته ها و نیازهای خود هستند.

انبوه کتاب ها که با تصاویر و نقاشی های زیبا در غرفه های مختلف خودنمایی می کند نه تنها کودکان بلکه بزرگترها را ترغیب می کند تا لحظاتی را در این فضا بگذرانند.

والدین نیز با حساسیت خاص در صدد هستند تا کتاب های مناسب با احساس، ذوق و سلیقه و سن کودک خود را خریداری کنند از این رو از غرفه داران و فروشندگان می خواهند تا آنان را برای بهترین انتخاب راهنمایی کنند.

دقت والدین گویای آن است که دیگر خرید کتاب برای کودکان و نوجوانان از سرگرمی صرف و در حد شعر یا داستان خارج شده و خانواده ها تمایل دارند کتاب هایی انتخاب کنند که هوش و استعداد فرزندانشان را نیز شکوفا ساخته و بر علم و دانش آنان بیفزایند.

اما در این میان کتاب های مذهبی و دینی نیز جایگاه ویژه ای در بخش ناشران کتاب کودک و نوجوان دارد، و وجود کتاب هایی چون نهج البلاغه برای کودکان، قرآن و ضرب المثل های فارسی برای کودکان نشان دهنده توجه خاص ناشران و خانواده ها به فراگیری آموزه های دینی از همان دوران کودکی است تا در دوران جوانی نیز با الهام از همین فرامین،

افراد زندگی خوب و سعادتمندانه داشته باشند.

تمامی شرایط برای حضور کودکان در نمایشگاه کتاب و تشویق آنان به همراهی همیشگی با یار مهربان فراهم است و می توان صرفنظر از تمامی کاستی ها، ساعاتی را با کودکان در این بخش سپری و بار دیگر دنیای کودکی را همراه با غنچه های باغ زندگی تجربه کرد.

مسوول غرفه انتشارات پرک در رابطه با بخش کودک و نوجوان به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: اغلب کتاب های منتشره برای بچه ها متناسب با سن و جنسیت و فضای کودکانه تولید می شود و نویسندگان و ناشران حساسیت ویژه ای در این زمینه دارند.

سعید مدرسی با بیان اینکه با حدود یکصد عنوان در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده است، ادامه داد: مشکل توزیع و گرانی کاغذ موجب شده تا بچه ها و خانواده ها تمایل کمتری به خرید داشته باشند و حتی وضعیت به گونه ای است که تماشای غرفه ها و بخش های مختلف نیز برای آنها جذابیت ندارد.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از بی توجهی به کتاب به فرهنگ جامعه باز می گردد، اظهار داشت: برخی خانواده ها حاضرند در فضای نمایشگاه برای بچه های خود خوراکی تهیه کنند اما رغبتی به خرید یک کتاب با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان را ندارند.

مسوول غرفه انتشارات پرک یادآورشد: از ابتدای برگزاری نمایشگاه امسال چندان استقبالی از بخش ناشران کودک و نوجوان صورت نگرفته است به گونه ای که هزینه یک روز غرفه از درآمد فروش کتاب در همان روز بیشتر شده است.

مدرسی خاطرنشان کرد: انتشارات پرک ۱۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه عرضه کرده که که برخی از آنها شامل راهنمای جامع سلامت خانواده، منظومه شمسی و عالم هستی، علی کوچولو منظم می شود و ستاره شناسی و فضا است.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از ۱۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده تا ۲۰ اردیبهشت ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار