|
|
کدخبر: ۱۷۱۸۸

باحضور رییس دفتر رییس جمهور انجام شد

مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید هیات عامل صندوق توسعه ملی با حضور رییس دفتر رییس جمهور انجام شد.

به گزارشامیدبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور در مراسم تودیع و معارفه دکتر محمدرضا فرزین و دکتر سید صفدر حسینی روسای قدیم و جدید هیات عامل صندوق توسعه ملی ضمن ابراز خرسندی از آغاز فصلی جدید در حرکت پویای این نهاد ارزشمند، اظهار داشت: دلسوزان اقتصاد کشور طی سالهای گذشته معتقد بودند که باید در اقتصاد ایران صندوق توسعه ملی شکل بگیرد و بالاخره در سالهای اخیر با توانمندی شکل گرفت و امیدواریم تلاش های گذشته در این سازمان در دولت تدبیر و امید پر و بال بیشتری پیدا کند.

رییس دفتر رییس جمهور تغییر در مدیریت ها را یک فرصت ارزشمند برای تصحیح مسیر و آموختن تجربه ها ارزیابی کرد و افزود: فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی تبدیل سرمایه به سرمایه بوده است به این معنا که تبدیل سرمایه زیرزمینی به سرمایه رو زمینی و نیز تبدیل سرمایه نفتی به سرمایه مولد انجام شد.

نهاوندیان با بیان این مطلب که اتفاقی که امروز در بازار جهانی انرژی در حال وقوع است که برخی از محققان از آن به عنوان شوک جدید انرژی یاد می کنند، کلا در حال ایجاد تفاوت شکل طرف تقاضا و طرف عرضه در بازار جهانی است، گفت: ما هر چه سریعتر باید منابع انرژی فسیلی بویژه نفت را تبدیل به سرمایه های دیگر کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه ایجاد فرصت شغلی برای کشور ما دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: حتما باید اتکاء اقتصاد ملی و بودجه دولت را به درآمد نفت کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۸ سال گذشته درآمد نفتی کشور بی نظیر بوده است، با طرح این سوال که وقتی درآمد نفتی ما زیاد می شود آیا اتکا ما به نفت کم می شود یا زیاد و شاخص این است که آیا ما در دو مسیر اصلاح ساختار بودجه و اقتصاد ملی حرکت کرده ایم یا خیر، گفت: اقتصاددانان و ملت ایران همچون گذشته عملکرد دولت تدبیر و امید را نیز در آینده ارزیابی خواهند کرد که آیا این دولت در مسیرهای اساسی اقتصاد ایران گامی برداشته و در این رابطه موفق بوده است.

نهاوندیان با بیان اینکه ملت ایران ملت قدرشناسی است، خاطر نشان کرد: هر کس به این ملت، خدمت کند، نامش درخشان خواهد ماند و هیچ خدمتی از دیده ملت ایران نادیده نمی ماند.

رییس دفتر رییس جمهور رویکرد صادراتی را از نکات مهم مدون در قانون دانست و تصریح کرد: زمانی که درآمد ارزی وجود داشته باشد ارز قابل برگشت است. این هدفی متفاوت و فراتر از هدف قبلی است یعنی قانونگذار می خواست این پیام را بدهد که صندوق توسعه ملی دریچه ای است به سوی بنگاه های بین المللی، کسی می تواند از این صندوق تسهیلات بگیرد که بتواند کالا و یا خدمتی به دنیا بفروشد که دسترسی به ارز داشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به توانمند سازی بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: از ابتدا مطرح شد که منابع این صندوق به بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه با کمال تاسف پدیده ای به نام بخش عمومی غیر دولتی در اقتصاد ایران صورت گرفت، گفت: در مورد صندوق توسعه ملی قانونگذار اصرار داشت که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه تا زمانی که مدیریت تحت امر دولت باشد، افزایش کارآیی را که در مدیریت خصوصی جستجو می کردیم تحقق نخواهد یافت، افزود: اگر می خواهیم برای بهره وری بهتر منابعی تخصیص دهیم حتما باید نسبت به این مالکیت و مدیریت غیر دولتی حساس باشیم.

نهاوندیان تاکید کرد: برای بدست آوردن موفقیت و کارآمدی بخش خصوصی و ایجاد رقابت در عرصه بازارهای بین المللی باید در کشور فرصت آزمون، تربیت و برنده شدن به بخش خصوصی کارآمد را بدهیم تا بتواند در عرصه بین المللی موفق و سرآمد باشد.

وی افزود: صندوق توسعه ملی ایجاد یک نهاد در میانه یک فضای مدیریت دولتی در اقتصاد ایران - که بر پایه فروش نفت و وارد شدن ارز آن به خزانه استوار بود - بوده است و مقاومت در مقابل نگاهی در دولت بود که این منابع باید در جای دیگری که لازم است استفاده شود؛ اما نیت قانونگذار این بود که این لازم با لازمه دیگر فرق دارد و هر کس در صندوق توسعه ملی عهده دار مسئولیت شود باید از این فلسفه پاسداری کند.

نهاوندیان با اشاره به نامگذاری این دهه به نام دهه پیشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری گفت: این صندوق هم صندوق توسعه ملی می باشد و این توسعه بدون توجه به عدالت نیست.

وی اظهار داشت: باید در جایی که برای پیشرفت تصمیم می گیریم ساز و کار عدالت را نیز تعبیه کنیم از جمله در جایی که سیاست های پولی و اعتباری وضع می کنیم باید مانع از ایجاد بی عدالتی شویم نه اینکه در سیاست های پولی ارزی و مالیاتی طوری تصمیم بگیریم که شاهد ایجاد تفاوت اقشار در جامعه شویم و بعد بخواهیم احسان کنیم.

وی افزود: احسان وظیفه دولت نیست، وظیفه دولت ایجاد عدالت است.

نهاوندیان گفت: صندوق توسعه ملی یکی از مهمترین منابع تخصیصی تسهیلات خواهد شد و ما باید فهم درستی از توزیع عدالت داشته باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه فشار بر صندوق توسعه ملی در گذشته وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت، گفت: نباید از صندوق توسعه ملی برای تخصیص های ریالی استفاده شود. وظیفه کارشناسان این است بیماری هلندی را بشناسند، تجارت جهانی را بدانند و آن را برای مردم و مسوولان تبیین کنند.

نهاوندیان گفت: اینکه ما در یک دوره پردرآمد، تورم ۴۰ درصدی داشته باشیم آیا قابل پیش بینی نبود؟ لازم است به دور از حاشیه ها تفکیک کنیم که نقش هر یک از عوامل در ایجاد چنین وضعیتی چه بوده است.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: در شرایط ویژه اقتصادی که کشور در آن قرار دارد نگاه دولت تدبیر و امید این است که از تنگی ها و تنگ نظری های گروهی و جناحی فراتر رفته و از همه ظرفیت ها در جهت گسترش مناسبات با دیگر کشورها استفاده کند.

وی ضمن قدردانی از تلاش های و زحمات دکتر فرزین و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی برای دکتر صفدر حسینی در این سمت آرزوی توفیق کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار