|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۵۸

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت وگو با تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به رواج قرار سفید امضا در بنگاه ها گفت: متاسفانه امروزه قرارداد ماهیانه سفید امضا در بنگاه ها رواج یافته است.

ابوالفضل فتح الهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، درباره افزایش قرارداد های سفید امضا گفت: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بسیاری از بنگاه ها با مشکلات متعدد روبرو هستند و هم اکنون میزان دریافت " تسویه های سفیدامضا " افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ نیز پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اقدام به انعقاد قرارداد های ماهیانه سفید امضا می کنند و از افزایش قیمت های حامل انرژی سوء استفاده کرده اند.

فتح الهی تاکید کرد: برای مدیران اینگونه بنگاه ها، انعقاد قراردادهای نادرست این اطمینان را به وجود می آورد که به محض افزایش دوباره قیمتها و همچنین ناتوانی در اداره بنگاه، از هزینه های مربوط به نگهداری نیروها بکاهند و با اینکه کل هزینه یک بنگاه در بخش نیروی انسانی ۷ تا ۸ درصد بیشتر نیست، اما روش مناسبی برای کارفرمایان محسوب می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کل قراردادهای همکاری بین کارگران و کارفرمایان با شرایط کارفرما و به اصطلاح سفید امضا می شود و با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد کل بنگاه های کشور نیز خرد و کوچک است، گسترش این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به افزایش قراردادهای یکطرفه تا ۵۰ درصد بیان کرد: یکی از مهمترین معظلاتی که در بنگاه های کوچک و بزرگ اتفاق می افتد و باعثطرح شکایت در هیئتهای حل اختلاف می شود، موضوع مربوط به قراردادها به ویژه بخش سفیدامضاء آن است.

فتح الهی با اعلام اینکه پرونده های مربوط به قراردادهای سفید امضا در مورد زنان شاغل نسبت به مردان ۷۰ به ۳۰ است، گفت: ۷۰ درصد خانم ها با شرایط کارفرمایان موافقت می کنند ولی این آمار برای مردان ۳۰ درصد است، به عبارتی مردان کمتری حاضر می شوند با کمتر از حداقل های قانون کار فعالیت داشته باشند.

وی تاکید کرد: هیئتهای حل اختلاف نمی توانند متاسفانه در مورد پرونده های قراردادهای سفید در بنگاهها، کار خاصی انجام دهند و این موضوع به معنای ظلم مضاعفی به نیروی کار محسوب می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار