|
|
کدخبر: ۱۷۲۳۹۸

معاون امور بین الملل وزیر نفت در پاسخ به تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت در پی توافق ژنو صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده و از نظر بیمه محموله ها نیز مشکلی وجود ندارد اما در دریافتها و پرداختها مشکلاتی وجود دارد که علت آن احتیاط برخی از بانکهای بین المللی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی ماجدی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا با وجود توافقنامه ژنو تاکنون برخی از تحریم های صنعت پتروشیمی مانند بیمه و حمل و نقل برداشته نشده است، گفت: صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده است. بر اساس توافقنامه ژنو بیمه و حمل و نقل نیز جزو توافقات بوده است و در حال حاضر از نظر بیمه نه تنها محصولات پتروشیمی بلکه سایر صادرات نیز مشکلی ندارند.

وی اظهار کرد: البته در حال حاضر در دریافتها و پرداختها مشکلاتی وجود دارد که علت آن احتیاط برخی از بانکهای بین المللی است که تمایل ندارند این معاملات را انجام دهند البته ما این موضوع را به وزارت امورخارجه منعکس کردیم که چرا برخی از بانکهای خارجی از همکاری با ما امتناع می کنند آنها نیز پاسخ دادند نمی توان بانکها را به انجام کاری اجبار کرد. در حال حاضر شرایط بهتر شده است اما به طور کلی تحریم ها برداشته نشده است.

* پیمانکار چینی در آزادگان شمالی می ماند

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا با خروج شرکت چینی CNPC از توسعه میدان آزادگان جنوبی این شرکت از توسعه میدان آزادگان شمالی هم کنار گذاشته خواهد شد گفت: در حال حاضر از عملکرد این شرکت در میدان آزادگان شمالی راضی نیستیم اما به خاطر اینکه بخش عمده قرارداد صورت گرفته است این قرارداد با شرکت چینی ادامه خواهد یافت البته به این شرکت چینی تاکید شده که فعالیت خود را گسترده تر کند.

ماجدی در مورد مذاکرات با روسیه برای تهاطر نفت با کالا گفت: مذاکرات با روسیه ادامه دارد و تاکنون توافق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در مورد صادرات گاز به اروپا هم توضیح داد: صادرات گاز به این قاره داستان طولانی دارد. در زمان دولت اصلاحات با ۳ کشور اروپایی در این زمینه مذاکراتی انجام شد. مذاکرات مقدماتی صورت گرفت اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه خاصی منجر نشده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امکان صادرات گاز به اروپا را از ۳ مسیر ترکیه، عراق و ارمنستان داریم که مسیر صادرات گاز از طریق ترکیه اقتصادی تر است البته حجم انتقال گاز از خط لوله فعلی کافی نیست و باید از منطقه دهگلان تا مرز بازرگان حدود ۶۰۰ کیلومتر خط لوله ساخته شود تا امکان صادرات گاز با حجم بالا ممکن شود.

ماجدی در مورد حجم صادرات گاز به اروپا نیز یادآور شد: حجم صادرات به این قاره بستگی به مذاکرات و تقاضای کشورهای اتحادیه اروپا دارد اما امکان صادرات گاز از ۴ میلیون مترمکعب تا ۵۰ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات گاز به اروپا در شرایط برد برد انجام خواهد شد، گفت: به جز صادرات از طریق خط لوله امکان صادرات گاز از طریق LNG نیز امکان پذیر است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با پیش بینی اینکه وضعیت گاز اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ افزایش چشمگیری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: قطعا بازار اروپا برای گاز ایران نیز جا دارد.

* صادرات گاز ایران به اروپا دور زدن روسیه نیست

ماجدی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات گاز ایران به اروپا در روابط ایران و روسیه تأثیرگذار نخواهد بود، توضیح داد: اینکه گفته شود ایران با صادرات گاز به اروپا روسیه را دور زده است برداشتی اشتباه است چرا که سیاست صادرات گاز سیاست بلندمدت است مخصوصا اگر صادرات گاز با خط لوله انجام شود. اگر قرار باشد گاز ایران به اروپا صادر شود حداقل باید ۲ تا ۳ سال روی این موضوع مذاکره صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایران بحران اوکراین را نیز مدنظر قرار داده است گفت: اگر اروپا خواهان واردات گاز از ایران باشد هم حق ایران و هم حق اروپا است و اجحافی در حق کشور ثالثصورت نگرفته است. در واقع بازار صادرات گاز بازار رقابتی است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: باید دید که منابع روسیه برای تأمین گاز مورد نیاز اروپا کفاف می دهد یا نه؟ این در حالی است که ایران بیشترین ذخایر گازی در جهان را دارد.

* در تخلف پاکستان از قرارداد با ایران جای تردید وجود ندارد

ماجدی در مورد مذاکرات کشور پاکستان با قطر برای واردات گاز از این کشور اظهار کرد: پاکستان می تواند برای رفع نیاز انرژی خود به هر بازاری رجوع کند ما هم چنین خبری را شنیده ایم اما پاکستان در حال حاضر قراردادی مفصل با ایران دارد. اگرچه رفتار پاکستان در تکمیل خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور رفتاری متناقض است و دولت پاکستان به یک جمع بندی در این زمینه نرسیده اما از نظر سیاسی این کشور طالب گاز ایران است.

ماجدی افزود: اگرچه پاکستانی ها دلیل تأخیر در تکمیل این خط لوله را تحریم ها عنوان می کنند اما باید به آنها یادآور شد که هیئت پاکستانی زمانی قرارداد صادرات گاز را امضاء کرد که تحریم ها وجود داشت. البته امیدواریم که با آمدن رئیس جمهور پاکستان به ایران از برنامه های آنها در این زمینه مطلع شویم.

وی تأکید کرد: در تخلف پاکستان از قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور تردیدی وجود ندارد.

* ایران در بازار گاز عمان سهیم می شود

معاون وزیر نفت در مورد صادرات گاز ایران به کشور عمان نیز توضیح داد: چارچوب کلی این قرارداد مشخص شده اما همچنان مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و این مذاکرات زمان بر خواهد بود البته در مذاکرات و تفاهم با عمان این امکان برای ایران بوجود آمده است که ایران در بازار عمان سهیم شود.

* درخواست هند برای واردات گاز از ایران از زیر دریا

ماجدی در مورد صادرات گاز به هند نیز گفت: پیش از این قرار بود از طریق خط لوله صلح به کشور هند نیز گاز صادر کنیم تا علاوه بر تأمین گاز مورد نیاز ۲ کشور هند و پاکستان روابط این ۲ کشور با یکدیگر نیز بهبود یابد اما متأسفانه این امر صورت نگرفت. به همین علت برخی از شرکتهای هندی درخواست واردات گاز از ایران از طریق خط لوله دریایی را داشته اند که البته این طرح بسیار پرهزینه است.

* ایران قراردادی با کردستان عراق ندارد

وی هرگونه قرارداد ایران با کردستان عراق را رد کرد و گفت: در حال حاضر تنها مقداری از فرآورده های کردستان عراق از خاک ایران برای ارسال به افغانستان عبور می کند.

* دریافت بدهی های نفتی ایران با ریال عمان؟

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در مورد دریافت بدهی های ایران از هند به ریال عمان نیز اظهار کرد: در حال حاضر ما برای دریافت بدهی های نفتی خود از هند دچار مشکل هستیم و برای دریافت این بدهی ها راه های مختلفی را در پیش گرفته ایم.

* آغاز مذاکرات با ۲ کشور برای سواپ نفت خام

ماجدی در مورد از سرگیری عملیات سواپ نفت خام گفت: مذاکرات مقدماتی با کشور قزاقستان انجام شده و ترکمنستان به صورت شفاهی آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار