|
|
کدخبر: ۱۷۲۶۵۱

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با صاحبان شبکه های تندرو دوستانه صحبت و اگر قانع نشوند و باز در حوزه جمهوری اسلامی باشند از نیروهای امنیتی و سازمان های مربوط کمک می گیریم و برای تعطیل کردن شان تلاش می کنیم.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الاسلام سیدحامد علم الهدی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، درباره عملکرد مجمع درباره شبکه های ماهواره ای تندرو گفت: امروزه یکی از گرفتاری های اساسی ما همین شبکه های ماهواره ای است؛ چه آنانکه تحت عنوان دفاع از صحابه و با عناوین اهل سنت در حال فعالیت است و یا با آن شبکه هایی که به نام شیعه و اهل بیت کار می کنند که قطعا به ضرر اهل بیت و شیعه فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه عمده مشکل این شبکه ها ایجاد اختلافات فرقه ای و طائفه ای بین مذاهب اسلامی است، با اشاره به فعالیت های مجمع تقریب برای مقابله با این شبکه ها افزود: ما اقدام این شبکه ها را از خطرناکترین کارها می دانیم و آن مقداری که شعاع کار معاونت امور ایران مجمع تقریب بوده است در مناطق مختلط حضور پیدا کردیم و توجیه کردیم.

* مبحثعمده در کنفرانس های منطقه ای مجمع تقریب، مسئله شبکه های ماهواره ای بوده است

علم الهدی ادامه داد: ما دو کنفرانس پشت سر هم در هرمزگان و کرمانشاه برگزار کردیم و در سایر استان های مرزی نیز همین کار را کردیم که عنوان کنفرانس ها بحثوحدت کلمه مسلمین و طرح راهبردی وحدت اسلامی بوده است اما یکی از مباحثعمده ای که آنجا مطرح شده همین مسئله کانالهای ماهواره ای است که ما آنها را در جمهوری اسلامی محکوم کردیم و واقعا اینها هیچکدام به نفع اسلام و مسلمین نیست و نه به نفع اهل سنت و نه به نفع شیعیان است.

وی به دیگر فعالیت های مجمع برای مقابله با این شبکه ها اشاره و تاکید کرد: آن مقدار که توانستیم با بعضی از دوستانی که در این شبکه ها فعالیت می کنند ارتباط پیدا کردیم با مجریان و مسئولان برنامه های این کانال ها مثل کانال «ولایت» صحبت کردیم که در بخش برنامه های آنها تاثیر گذار بوده است.

علم الهدی با انتقاد از برگزاری مناظره ها در شبکه های تلویزیونی، افزود: به همه آنها گوشزد کردیم که این مناظره ها به نفع ما و جهان اسلام نیست ما باید بیاییم و روی مسائل مشترک پافشاری کنیم چراکه نیازی به رسانه ای شدن مورد اختلافی نیست.

وی ادامه داد: اگر شما می خواهید در موردی از موارد اختلافی به وحدت برسید این بحثعلمی است و جای آن حوزه ها و کرسی های علمی و دانشگاه هاست و نه رسانه و مقابله مردم قرار دادن یک عالم شیعی و یک عالم سنی؛ در رسانه باید آنچه که در منظر مردم گذاشته می شود بحثهای مشترک باشد.

معاون امورایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی به اقدامات این مجمع مبنی بر تاکید بر مشترکات اشاره کرد و اظهار داشت: مجمع بیش از ۳۰ _ ۴۰ جلد روایات مشترک بین اهل سنت و شیعه را به چاپ رسانده و همه حرکت های مجمع در این مسیر است و همچنین بیش از ۲۰ دوره آموزشی معلمین مناطق اهل سنت اعم از شیعه و سنی را به صورت اردوهای آموزشی در قم برگزار کردیم.

وی افزود: این کارها اقدامات عمیق و زیربنایی است که درباره مناطق مشترک ما انجام می شود و به نوعی واکسیناسیون مناطق ما نسبت به همه تبلیغات خارجی از طریق کتاب، ماهواره و… است که توسط گروه های تکفیری و وهابی با هزینه های گزاف انجام می شود و بر اساس توان مجمع تقریب به عنوان یک NGO با قدرت و توان مالی محدود با آنها مقابله کردیم البته ارگان های مختلفی در این مسئله کمک کردند و آثار مثبت آنها را شاهد هستیم.

* عمده شبکه های تندرو در خارج از کشور هستند / از نیروهای امنیتی و سازمان های مربوطه برای تعطیلی شبکه ها کمک می گیریم

حجت الاسلام علم الهدی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره تلاش مجمع تقریب برای بسته شدن شبکه های تندرو گفت: آن مقداری که ما اطلاع داریم عمده این شبکه ها چه پخش و هزینه و پشتیبانی آنها در خارج از کشور است و خارج از قدرت جمهوری اسلامی است و مرتبا نهادهای جمهوری اسلامی و نظام از این شبکه ها و برنامه ها تبری جسته است چراکه برنامه ها و تبلیغات آنها را مضر به حال جامعه اسلامی می دانیم.

وی افزود: دقیقا هم می دانیم که پشتیبانی آنها توسط سیا و قدرت های جهانی است و اینگونه نیست که به واقع با استمداد هایی که از مردم می طلبند کار کنند بلکه واقعیت این است که پخش و هزینه های گزاف اینها بدون پشتیبانی یک قدرت جهانی غیرممکن است.

علم الهدی با بیان اینکه عمده برنامه های این شبکه های تندروی شیعی در خارج از کشور و در عراق و جاهای دیگر تهیه می شود، تصریح کرد: درباره آن مقدار شبکه هایی که تغذیه فکری یا تولید برنامه آنها در ایران باشد آن مقداری که در توان ما باشد با آنها مقابله می کنیم؛ تذکر بپذیرند تذکر می دهیم و دوستانه صحبت و بحثمی کنیم تا قانع شان کنیم اما اگر قانع نشوند و باز در حوزه جمهوری اسلامی باشند از نیروهای امنیتی و سازمان های مربوطه کمک می گیریم چون این شبکه ها را واقعا مضر می دانیم و برای تعطیل کردنش تلاش می کنیم و ابائی نداریم که آن را اعلام کنیم.

وی افزود: این شبکه ها به ضرر جمهوری اسلامی یا تشیع نیست بلکه اقدامات آنها مبنی بر تفرقه بین مسلمانان به ضرر همه جهان اسلام است.

علم الهدی تصریح کرد: آنچه که در دنیا رخ می دهد چون یک جنگ می ماند و یک جنگ فرهنگی رسانه ای است و ما مقداری که بتوانیم پیشروی می کنیم و موفق می شویم و ممکن است موفق نشویم و از رسانه ها نیز استمداد می کنیم که ما را در مقابله با این جریان کمک کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار