|
|
کدخبر: ۱۷۲۹۵۴

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نظام بانکی مهم ترین رکن اقتصاد است، گفت: اینکه در کشور هیچ انگیزه ای برای تولید نیست، علت العلل آن نظام بانکداری ربوی است.

ایرج توتونچیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمگفت: تحقق نظام بانکداری بدون ربا نیازمند یک عزم ملی است که در حال حاضر چنین عزمی وجود ندارد.
وی گفت: بیش از ۳۰ سال است که از نوشتن قانون بانکداری بدون ربا می گذرد ولی همچنان عمل به این قانون در حد یک آرزو باقی مانده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا افزود: در طول سال های گذشته قرار بود دولت ها از بانکداری بدون ربا حمایت کنند ولی هیچ وقت این اقدام را نکردند که جای سوال است.
وی در ادامه گفت: چرا در طول سال های گذشته بانکداری اسلامی آموزش داده نشد؟ چرا وزارت علوم در این مسئله اهتمام ندارد. چرا به گونه ای عمل شد که برخی با دلالی میلیاردها تومان درآمد کسب کردند؟
توتونچیان گفت: آن دسته از افراد که سود و حیات اقتصادی شان وابسته به فعالیت های دلالی و واسطه ای است، اجازه نمی دهند بانکداری بدون ربا محقق شود. متاسفانه همین افراد در سطوح مختلف مدیریتی کشور نیز نفوذ دارند و بسیاری از افراد را در سیطره خود درآورده اند.
وی گفت: اینکه در کشور هیچ انگیزه ای برای تولید نیست، علت العلل آن نظام بانکداری ربوی است.
توتونچیان تصریح کرد: سرمایه داران اجازه رشد و شکوفایی نظام بانکداری بدون ربا را نمی دهند. مسلما دلالی بهتر از فکر کردن برای تولید بیشتر و بهتر است.
وی با اشاره به سخنان اخیر آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی با بی عرضگی و اختلاس محقق نمی شود، گفت: باید یک عزم ملی برای تحقق نظام بانکداری بدون ربا وجود داشته باشد.
توتونچیان با اشاره به اینکه تحقق نظام بانکداری بدون ربا، مستلزم تشکیل یک نهاد فراقوه ای است، خاطر نشان کرد: امیدی به کسی نیست مگر اینکه نهادی فراتر از سه قوه به دستور مقام معظم رهبری فارغ از هرگونه گرایشات سیاسی و حزبی در این عرصه گام بردارد.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار