|
|
کدخبر: ۱۷۳۰۹۰

مدیرعامل حفاری شمال در پاسخ به تسنیم تشریح کرد:

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: برخی شرکت های طرف قرارداد ساخت دستگاه های دکل حفاری، اقدام به واردات آن کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، خادمی در نشستی خبری در پاسخ به سوال تسنیم گفت: وزارت نفت به ما اعلام کرد از ۱۴ دکل حفاری که به موجب قراردادی بین وزارت نفت و برخی شرکت ها منعقد شده است، ۴ دکل را حفاری شمال و ۱۰ دکل را شرکت ملی حفاری ایران خریداری کند.

وی افزود: در این زمینه برای تأمین دکل های حفاری، جلساتی با شرکت هایی که قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه دکل حفاری را با وزارت نفت منعقد کرده بودند داشتیم که در این جلسات متوجه شدیم این شرکت ها به جای ساخت دکل حفاری به واردات تجهیزات دکل حفاری روی آورده اند و مشخصات فنی که از دکل های وارداتی به ما می دادند نیز شفاف نبود مثلا عنوان شده بود یکی از تجهیزات دکل از شرکتی امریکایی، یا آلمانی یا چینی وارد شده و برند مشخصی ندارد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال اذعان داشت: تجهیزات دکل های وارداتی شرکت هایی که عنوان می کردند به ساخت دکل روی آورده اند تماما چینی یا هندی بود.

وی ادامه داد: به معاون وزیر نفت گفتیم که اگر تولید کننده ایرانی وجود دارد ما حاضر به حمایت از تولید داخل هستیم اما هیچ تولیدکننده ایرانی پیدا نکردیم.

خادمی با بیان اینکه درفراخوانی که برای حضور تولیدکنندگان داخلی دکل حفاری اعلام کرده بودیم جهاد دانشگاهی بر اساس اساسنامه اش نمی توانست شرکت کند، گفت: این سازندگان هستند که باید در داخلی سازی، دانشگاهها را با خود همراه کنند اما در این طرح وزارت نفت دانشکاهها جلو افتادند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تا امروز هیچ دکلی از امریکا وارد ایران نشده و اینکه عنوان می کنند از این پس واردات دکل از امریکا متوقف می شود حرفی بی معنی است، گفت: تمام دکل هایی که عنوان می شود امریکایی است ساخت سنگاپور است و این دکل ها و همچنین دکل های چینی، برای بهره برداری مناسب از موتور محرکه کاترپیلار امریکایی استفاده می کنند.

وی افزود: ما دکل حفاری از چین وارد کرده ایم با قیمت ۱۴۵ میلیون دلار و به ما ایراد می گیرند چرا دکل امریکایی با قیمت ۳۰۰ میلیون دلاری وارد نکرده اید، در حالی که این دکل ۱۴۵ میلیون دلاری اگر کیفیتی بهتر از دکل ۳۰۰ میلیون دلاری نداشته باشد، کارآیی آن کمتر از نوع ۳۰۰ میلیون دلاری نیست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار