|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۵۳

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: با آن که بر اساس توافقات ژنو باید قطعات هواپیماهای مسافربری ایرانی بدون هیچ مانعی تامین می شد با گذشت بیش از چهار ماه ایرلاین های داخلی همچنان چشم انتظار ورود قطعات هواپیما هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، مطابق یکی از بندهای توافق ژنو باید تحریم های سی و چند ساله ایران در حوزه هواپیماهای مسافری لغو و زمینه ورود قطعات و تعمیر موتور هواپیما فراهم می شد.

در این راستا وزارت خزانه داری آمریکا چندی پس از توافق ژنو مجوز لازم را برای شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و جنرال الکتریک صادر کرد، اما با وجود پیگیری های طرف ایرانی پس از گذشت حدود چهار ماه هنوز بند مربوط به توافق ژنو اجرایی نشده است.

این موضوع فروردین سال گذشته واکنش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را به دنبال داشت. جهانگیریان ۲۳ فروردین امسال با گلایه از تعلل شرکت های خارجی برای فروش قطعات هواپیما به ایران گفت: با وجود توافق ژنو برای ورود قطعه هواپیما به ایران، اما متاسفانه تاکنون در این خصوص نتیجه ای حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: در حالی تقریبا سه ماه از توافقنامه ژنو می گذرد وزارت خزانه داری آمریکا بالاخره مجوز صادرات قطعات هواپیما به ایران را تنها برای شرکت های بوئنیگ و جنرال الکتریک صادر کرد اما تاکنون اجرای کامل این بند توافق نامه، محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مجوز صادره از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تعداد کمی از هواپیماهای فعال ایران را در بر می گیرد و این امر بیانگر تعلل شرکت های آمریکایی بر خلاف توافقات ژنو علی رغم صداقت کشور ایران است.

این در حالی بود که حدود سه هفته بعد رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به دریافت سیگنال های مثبت از طرف های اروپایی، گفت: هم اکنون مذاکراتی خوبی در حوزه خرید قطعات هواپیما با طرف های غربی در حال انجام است و افق های جدید و سیگنال های مثبتی را دریافت کرده ایم.

جهانگیریان با بیان این که قرارداد خرید قطعات از شرکت های آمریکایی در مرحله نهایی قرار دارد، تصریح کرد: مباحثمالی پروسه خرید قطعات در حال انجام بوده و در هفته های آینده خبرهای خوشی در خصوص ورود قطعات هواپیما اعلام می شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص ورود قطعه هواپیما به تسنیم گفت: تا این لحظه اطلاعی از این مسلئه ندارم که قطعه ای وارد کشور شده باشد.

حمیدرضا غوابش تصریح کرد: البته در این زمینه مذاکراتی انجام شده و قراردادهایی هم در رابطه با ورود قطعات هواپیما امضا شده است، اما بعید می دانم هنوز قطعه ای به کشور وارد شده باشد.

گرچه بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهداتش در چارچوب توافقات ژنو عمل کرده، اما به نظر می رسد غربی ها فعلا قصد ندارند محدودیت های تامین قطعه هواپیما را به عنوان بخشی از تحریم های ایران برطرف کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار