|
|
کدخبر: ۱۷۳۴۱۷

فرانس پرس گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: فرانس پرس با اشاره به احتمال بهبود روابط ایران و غرب در پی حل و فصل موضوع هسته ای نوشت با بازگشت شرکت های غربی به ایران فضا برای شرکت های چینی در این کشور تنگ تر خواهد شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمفرانس پرس طی گزارشی نوشت: چند سال گذشته، فرصت خوبی برای شرکت های چینی بود تا میزان فعالیت های خود در ایران را افزایش دهند. به خصوص بخش نفت ایران، بزرگترین موقعیت را برای این شرکت ها به وجود آورده بود. اما ظاهرا شرایط برای چینی ها در حال سخت تر شدن است.
در حالی که شرکت های غربی پس از وضع تحریم ها علیه ایران از این کشور خارج شدند، سامر لی، یک چینی سی و چند ساله و شرکت متبوعش از کسانی بودند که این خلاء را پر کردند.
در نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی این هفته در تهران، که با حضور ۶۰۰ شرکت خارجی برگزار شد، لی گفت که شرکت وی قصد دارد در ایران بماند.
در حالی که نمایندگان شرکت های مختلف در بین غرفه های مختلف در رفت و آمد هستند و در نشست هایی که احتمالا انعقاد قراردادهای آینده در آنها مورد بحثقرار می گیرد، شرکت می کنند، وی افزود: «ما به دنبال توسعه قراردادهای تجاری مان با ایران هستیم.»
اما با توجه به احتمال پایان یافتن بحران هسته ای که موجب به سردی گراییدن روابط ایران و غرب در یک دهه گذشته شده بود، لی و هم وطنانش ممکن است به زودی رقبای جدیدی پیدا کنند.
این گزارش افزود: موضوع اصلی برای برخی شرکت های ایرانی این است که محصولات چینی همیشه استانداردهای کیفی لازم را ندارند.
آرش حیرت انگیز، از مسئولان شرکت فالکون پروکیورمنت، که مجوز واردات تجهیزات از کشورهای آلمان، ژاپن و کره جنوبی را دریافت کرده است گفت: «با توجه به اهمیت کیفیت، ما انتظار داریم که بازار تغییر جهت بدهد.»
وی افزود: «اگر تحریم ها برداشته شود، ژاپنی ها و اروپایی ها می توانند برگردند.»
در این دوره از نمایشگاه نفت تهران، حضور شرکت های خارجی نسبت به سال گذشته سه برابر شده بود.
به رغم غیرشفاف بودن وضعیت اقتصاد ایران، که همچنان به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بانک ها و بخش انرژی این کشور، از سیستم مالی بین المللی کنار گذاشته شده است، چشم انداز فعالیتهای اقتصادی در این کشور مثبت تر شد است.
بهروز ناطقی، از مسئولان یک شرکت آلمانی که همچنان در بخش صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ایران فعال است گفت، برداشته شدن تحریم ها چشم انداز فعالیت های اقتصادی را تغییر می دهد.
وی افزود، جذب «مشتریانی که در چند سال اخیر از دست رفته اند» اولویت اصلی خواهد بود.
بر اساس این گزارش از زمان اجرای توافق هسته ای ژنو در ماه ژانویه، ایران اجازه یافته است صادرات نفت روزانه خود را در حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز حفظ کند.
این رقم همچنان پایین تر از رقم ۲.۵ میلیون بشکه در روزی است که ایران در اواخر سال ۲۰۱۱، یعنی قبل از اعمال تحریم ها صادر می کرد.
مدیر یک شرکت غربی، در پاسخ به سوالی در مورد رقابت با شرکت های چینی در بازار ایران گفت: «کیفیت کار ما، حرف خودش را خواهد زد.»
وی افزود: «ما می توانیم از طریق نزدیک شدن به مشتریان قدیمی مان، سهم عادلانه ای از بازار به دست بیاوریم.»
اما خانم لی، از شرکت بازرگانی بین المللی لیون، تامین کننده لوله مورد نیاز بخش نفت و گاز، ظاهرا چندان از حضور شرکت های غربی در بازار ایران نگران نیست.
وی افزود، اگر تحریم ها برداشته شوند «کسب و کار آسان تر خواهد شد.»
این تنها شرکت های ایرانی نیستند که می پرسند شرکت های چینی باید چه پیشنهاداتی را بدهند. دولت نیز از عملکرد آنها ناراضی است.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته یک قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت چین را به دلیل کوتاهی این شرکت در عمل به تعهداتش لغو کرد.
با توجه به حجم عظیم پروژه هایی نظیر پارس جنوبی، این تصمیم به معنای دعوت از دیگر شرکت ها برای همکاری با ایران است.
مایک سانگ، مسئول بخش فروش شرکت آر ام کی کره جنوبی که در ۱۰ سال گذشته شروع به فروش لوله، دریچه و دیگر تجهیزات به ایران کرده است، گفت، اگر موانع سیاسی بتوانند برطرف شوند، فرصت های بزرگ در انتظار ما هستند.
انتهای پیام / / ۲۹

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار