|
|
کدخبر: ۱۷۳۶۴۶

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مدل مناسب برای رهایی از وابستگی به درآمد نفت است، گفت: کلید واژه اقتصاد مقاومتی رهایی از اقتصاد نفتی است و در این مسیر، توجه به تولید داخل و توسعه صنعتی کشور را به همراه خواهد داشت.

حبیب آقاجری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر پاسخ به این پرسش که درآمد مناسب برای جایگزینی با درآمدهای نفتی چیست، گفت: بر اساس احکام اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۲۰ ساله یا برنامه های چهارم و پنجم توسعه، باید به سمت رونق و توسعه اقتصادی حرکت کنیم که در این مسیر افزایش صادرات غیرنفتی و کالاهای صنعتی افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت که این به تدریج جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: استفاده صحیح و منطقی از ظرفیت های مختلف کشور به خوبی می تواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهد. جلوگیری از خام فروشی نفت و بسیاری از منابع معدنی کشور و فرآوری آنها افزایش ارزش افزوده ای را به همراه دارد که این ارزش افزوده درآمدهای کشور را افزایش داده و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی با هدف رهایی از وابستگی به درآمد نفتی ایجاد شد، گفت: ذخیره بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت در صندوق توسعه ملی و تخصیص این منابع فقط به فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در جهت توسعه و رشد اقتصادی و صنعتی کشور انجام شده است تا در سایه این اقدام به تدریج درآمدهای کشور از محل صادرات غیر نفتی افزایش یافته و درآمدهای نفتی در بخش عمومی و جاری کشور هزینه نشود.
آقاجری ادامه داد: صنعت نفت و درآمدهای نفتی باید به صورت موتور محرک اقتصاد و توسعه صنعتی کشور در نظر گرفته شود و در این چارچوب باید درآمدهای حاصل از آن تنها برای سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی و حیاتی و همچنین توسعه بخشی از این صنعت به ویژه منابع مشترک کشور در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه توجه به مدل و الگوی کشورهای پیشرفته دارنده منابع نفتی می تواند ما را در این مسیر کمک کند، گفت: کشوری مانند نروژ به دلیل توسعه یافتگی و صنعت بسیار کارآمد نه تنها نفت تولیدی خود را به مانند کشورهای عضو اوپک نمی فروشد که درآمدهای فروش نفت خود را برای نسل های بعد ذخیره یا در بخش های بسیار حیاتی سرمایه گذاری می کند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس، اقتصاد مقاومتی را مدلی مناسب برای رهایی از اقتصاد نفتی خواند و گفت: کلید واژه اقتصاد مقاومتی رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی است و این مهم به تدریج و گام به گام باید محقق شود.
وی افزود: رونق اقتصادی، توجه به بخش تولید کشور و کاهش محدودیت های موجود در این بخش، توسعه صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی مهندسی اقدامات مهمی است که دولت و تمامی دستگاه های مسئول باید در آن مسیر گام بردارند.
آقاجری با بیان اینکه اصلاح نظام مالیاتی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ضروی است، گفت: با اصلاح نظام مالیاتی است که بخش تولید مناسب و به اندازه به دولت ملیات پرداخت خواهد کرد و حق و حقوق این بخش تضییع نخواهد شد. اینکه تولیدکنندگان در کشور بخش چشمگیری از میزان مالیات را پرداخت می کنند، به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: منابع نفتی متعلق به همه نسل ها است و تنها با سرمایه گذاری درآمدهای آن، نسل های آینده نیز از منافع آن بهره مند خواهند شد، هزینه کردن درآمدهای آن در بخش های جاری و عمومی چوب حراج زدن به این ثروت ملی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار