|
|
کدخبر: ۱۷۳۷۸۲

یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم؛

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه نرخ سود ۲۲ درصدی برای سپرده گذاری ارزش پول مردم را حفظ می کند، گفت: نرخ سود تسهیلات باید طی ۵ الی ۶ ماه آینده به تدریج کاهش یابد.

فرید ضیاءالملکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر ارتباط با وضعیت فعلی نرخ سود بانکی و برنامه دولت مبنی بر عدم تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی تا سال ۹۴، اظهار داشت: این تصمیم به این خاطر گرفته شده که بانک ها باید سود سپرده هایی که قبلا با سررسید های یک ساله، دوساله و پنج ساله با نرخ های بالا باز شده اند را تا پایان مدت قرارداد بپردازند.

وی عدم تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی را به معنای جبران سودهای بالای سپرده ها دانست و گفت: هم اکنون قیمت تمام شده پول برای بانگ ها بالاست و بانک ها برای اینکه بتوانند سر پا باشند نمی توانند نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند.

این کارشناس اقتصادی همچنین تأکید کرد که طی ۵ الی ۶ ماه آینده شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می توانند به تدریج سیاست کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را اعمال کنند هرچند که هم اکنون نیز می توانند کف نرخ سود این بخش را به ۲۳ درصد کاهش دهند.

ضیاءالملکی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات در بخش های کشاورزی و صنعت باید زودتر از بخش های تجارت و بازرگانی کاهش یابد، افزود: البته باید توجه داشت که بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی به معنای کم شدن تقاضای مردم برای دریافت تسهیلات است و در نهایت با عدم دریافت تسهیلات از طریق سیستم بانکی نرخ تورم کاهش می یابد.

وی نرخ سود ۲۲ درصدی را برای سپرده های بانکی بالا ندانست و تصریح کرد: برخلاف اینکه برخی تصور می کنند نرخ سود سپرده کاهش یافته باید گفت که نرخ فعلی کم نیست و با توجه به کاهش تورم مردم باید اطمینان داشته باشند که سپرده گذاری با سود ۲۲ درصدی باعثحفظ ارزش پول آنها خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار