|
|
کدخبر: ۱۷۳۸۱۰

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست:

خبرگزاری تسنیم: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ما در سطح ملی همکاری های فرابخشی مان ضعیف بوده که اگر این امر ادامه یابد موجب موازی کاری و اتلاف ماهی خواهد شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی به چابهار، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در هفتمین جلسه کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی که با حضور اعضای شورای شهر و کارشناسان و مشاور شهردار برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که به مشکلی برمی خوریم به فکر چاره می افتیم که این بسیار نامناسب است وقتی زمان دیر می شود تازه به فکر پیشگیری و مقابله می افتیم، در طول تاریخ کشورهایی که پیشرفت کرده اند کشورهایی بوده که به موضوع محیط زیست دریایی اهمیت داده اند.

وی ادامه داد: مسئله دریا در کشور ما بسیار مهم است ولی در زمینه حفاظت و بهره برداری توجه زیادی نشده است؛ طی سال های گذشته دریای خزر مورد توجه قرار نگرفته و با این که منابع بسیاری داشته ایم به شکر بایسته و شایسته توجه به خلیج فارس و دریای عمان صورت نگرفته است در حقیقت آنچه که باید در این زمینه عمل نشده است.

فرشچی اظهار داشت: دریای عمان و خلیج فارس با این که دارای فرصت های بسیاری بودند ولی توجه به آن ها کم بوده و باید دید آیا مطالعات به شکل کافی در خصوص این دو دریا صورت گرفته است یا خیر چرا که جای مطالعات برای این دریا بسیار است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان این که ما دریای عمان را به صورت بایسته و شایسته نشناخته ایم، گفت: ارتباط ما با اقیانوس هند ضعیف بوده و همکاری های خوبی انجام ندادیم و تا کنون وقت هایی که داشتیم را به درستی استفاده نکرده و از دست داده ایم؛ به طور مثال در برنامه چهارم توسعه محیط زیست جایگاه کمی داشته و می توان گفت محیط زیست دریایی جایگاهی نداشته است. در برنامه پنجم توسعه کمی موضوع محیط زیست و دریا مطرح شد که باید هواسمان را جمع کنیم که با وجود راه اندازی برنامه توسعه ششم حتماً مسائل محیط زیست دریایی به طور جدی مدنظر قرار گیرد چرا که هر کسی بخواهد به محیط زیست کشوری پی ببرد از محیط زیست دریایی به رویکرد آن کشور پی خواهد برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ منطقه دریایی و دو کنوانسیون مهم و چندین پروتکل داریم ولی باز هم در خصوص حفاظت از دریا باید توجه بیش تری شده چرا که این موضوع جای کار دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: یافته های مختصصان و کارشناسان راهی برای تصمیم گیری است که اکنون این امر صورت نگرفته و ما باید به جایگاه متخصصان توجه بیش تری کنیم؛ در خصوص شکوفایی مقابله با مضرات جلبکی مطالعات بیساری صورت گرفته و بعد از تشکیل کمیته اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی ما به طور کلی اطلاعات را به طور درست تبادل نکردیم.

*در سطح ملی همکاری های فرابخشی ضعیف است

وی بیان کرد: ما در سطح ملی همکاری های فرابخشیمان ضعیف است که اگر این امر ادامه پیدا کند تلفات و موازی کاری هایی را به دنبال خواهد داشت.

فرشچی گفت: در برخی موارد تحقیقات ما هدفمند نبوده و ما باید ببینیم به دنبال چه چیزی هستیم. که همین جا بنده مطرح می کنم دریاها ثابت خواهند کرد که آخرین سنگر بشر هتسند در واقع ما به مرحله ای خواهیم رسید که دریاها سنگر بشر شده و برای اسکان مواد غذایی و مایحتاج و تکنولوژی ما به عنوان سنگر خواهند شد.

وی اظهار داشت: ما دو منطقه دریایی داریم که این امر مسئولیت ما را سنگین کرده و باید به دنبال توسعه پایدار در مناطق دریایی باشیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ما باید ابتدا علت رشد شکوفایی مضر جلبکی را دیابیم و با برنامه ریزی های دقیق در راستای مقابله با این شکوفایی گام برداریم که در این زمینه باید دو کار مهم از جمله در سطح ملی و منطقه ای صورت گیرد به این شکل که در سطح ملی برنامه های فرابخشی داشته و به آن عمل کنیم و همچنین در سطح منطقه ای همکاری ها را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: اگر در خصوص مضرات خلیج فارس مقابله کنیم ولی هماری وجود نداشته باشد، موفق نخواهیم شد چرا که این مضرات و مشکلات از یک کشور دیگر شروع خواهد شد و ما باید به طور کلی در سطح ملی و منطقه ای در راستای مقابله با شکوفایی مضررات جلبکی گام برداریم.

وی گفت: اینکه برخی مطرح می کنند باکتری ها می توانند جلبک کش باشند ریسک بزرگی است و با توجه به این که ما در این زمینه خیلی پیشرفته نیستیم این امر ریسک بالایی دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: ما باید جلوی مشکلات را بگیریم و بعد به فکر مقابله باشیم در حقیقت پیشگیری بهتر از درمان است. همچنین پیشنهادهایی که مطرح می کنیم باید مدنظر قرار دهیم که با کدام هزینه انجام خواهد شد و همه با هم کار کنیم. وقتی ما حرکتی ملی و علمی انجام دهیم به طور قطع دستگاه های دولتی و خصوصی از ما حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار