|
|
کدخبر: ۱۷۳۸۵۰

مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال در گفت و گو با تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال گفت: صحبت است که دولت اعتباری ویژه ای در سال ۹۳ برای احیای جنگل زاگرس در نظر گیرد که با این امر امیدواریم ۴ سال آینده با این اعتبار این جنگل احیا انجام شود.

کامران پورمقدم، دفتر امور جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدر خصوص جنگل های زاگرس اظهارداشت: از سال ۸۸ تا امروز جنگل های زاگرس دچار مشکل آفت شده است.

**بیش از یک میلیون هکتار از جنگل های زاگرس دچار طغیان و آلودگی شده است

وی ادامه داد: طی آخرین بازدید از جنگل زاگرس مشخص شد که بیش از یک میلیون هکتار این جنگل دچار طغیان و آلودگی شده است؛ درختان بلوط جنگل های زاگرس دچار آفت قارچی شده اند که به آن قارچ زغالی بلوط می گویند، همچنین سوسک های چوب خوار نیز آسیب های بسیاری را در این منطقه به وجود آورند.

دفتر امور جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: شرایط محیطی، وقوع ریزگرد ها و خشکسالی، استفاده بیش از حد دام از جنگل و زراعت بی حد سبب شده است که فشار به اکوسیستم جنگل آمده و شرایط را برای آلودگی جنگل فراهم شده است.

** تأکید بر رسیدگی به موضوع خشکسالی درختان بلوط در هیئت دولت

پورمقدم با بیان این که سازمان جنگل ها کارگروه تخصصی برای احیا جنگل زاگرس تشکیل داده است، افزود: طرحی تحت عنوان " طرح جامع پیشگیری از خشکسالی درختان بلوط " مد نظر قرار گرفت و جلسه ای در این زمینه با رئیس جمهور برگزار شد و تأکید ویژه به راهکار و یافتن علل و مقابله با مشکلات شد.

وی با بیان این که اخیراً هیئت دولت مطرح کرده است که باید موضوع خشکسالی بلوط جنگل های زاگرس مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه مشکل جنگل زاگرس قابل توجه است چراکه تأکید ویژه به احیا دارند.

** از هر ۳ درخت یک درخت احیا شده است

دفتر امور جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که مقرر شده است که ردیف اعتباری از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری برای احیای جنگل های زاگرس مد نظر قرار گیرد که امیدواریم تصویب شود، گفت: به دلیل بارندگی های اخیر بسیاری از درختان خشکیده جنگل زاگرس مجدد، جوانه زده است درواقع اکنون از هر ۳ درخت یک درخت بهبود یافته و احیا شده است.

وی با بیان اینکه ایلام بیشترین منطقه آلوده از نظر درختان است، افزود: برخی کانون های بحران که در آنجا خشک شدن درخت ها وجود دارد شناسایی و با عملیات پرورشی و قطع پایه های آلوده و جلوگیری از بیماری و آفت، احیا شده است. البته رسیدن به هدف نهایی تمام نشده است. درواقع با وجود منابع اعتباری امیدواریم جنگل زاگرس نیز احیا شود.

**احیای جنگل زاگرس در ۴ سال آینده

پورمقدم بیان کرد: احیا جنگل های زاگرس جزء تاکیدات هیئت دولت است که امیدواریم با تأمین اعتبار طی ۴ سال آینده احیا شود. درواقع از سال ۸۸ نتوانستیم پیگیری های زیادی انجام دهیم ولی در سال ۹۲ اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: صحبت است که دولت اعتباری ویژه ای در سال ۹۳ برای احیای جنگل زاگرس در نظر گیرد که با این امر امیدواریم ۴ سال آینده با این اعتبار این جنگل احیا انجام شود و درختان بلوطی که دچار آفت و مشکل شدند، احیا شده و دیگر درختان از بین نروند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار