|
|
کدخبر: ۱۷۳۸۶۱

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل بورس انرژی گفت: این بورس آمادگی پذیرش محصولات تولیدی مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاه ها را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ مدیرعامل بورس انرژی در بازدید از نمایشگاه صنعت نفت گفت: بورس انرژی تعامل بسیار خوب و سازنده ای با شرکتهای تابعه وزارت دارد و خوشبختانه روند رو به رشدی را در همکاریها شاهد هستیم.
سید علی حسینی با بیان اینکه نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فرصت بسیار خوبی برای افزایش تعامل و همکاری بوده است گفت: این رویداد بین المللی جایگاه صنعت نفت ایران را در تمام ابعاد تثبیت می کند و ما در بورس انرژی آماده هرگونه همکاری با پتروشیمی ها و پالایشگاه ها برای گسترش همکاری هستیم.
مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه این بازار بالاترین مزیت منطقه ای و جهانی را دارد گفت: بورس ایران به دلیل وصل بودن به انواع منابع هیدروکربوری یا همان دارایی پایه از ظرفیت های بالقوه بسیاری برای رشد برخوردار است اما از نظر شکل گیری، چندسالی از بورس های منطقه ای به ویژه در حوزه انرژی عقب هستیم.
حسینی درباره جایگاه بورس انرژی ایران در مقایسه با سایر بورس های منطقه افزود: این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است؛ البته ما در منطقه به غیر از بورس کالای دوبی به آن معنای خاص بورس انرژی نداریم و ترکیه هم قرار است بورس انرژی داشته باشد. همچنین در کشور چین نیز برنامه ریزی هایی در حال انجام است که یک بورس انرژی بین المللی داشته باشد.
وی اضافه کرد: روند مقایسه بورس انرژی ایران با دیگر بورس ها این است که ظرفیت های بورس و اساسا حوزه انرژی در کشور ما چیست و دوم اینکه در مقام عمل ما چه کرده ایم. در حوزه ظرفیت ها، بورس ایران قابل مقایسه با دیگر بورس ها نیست به این دلیل که به طور میانگین صاحب بیشترین ذخایر نفت و گاز در دنیا هستیم و یک بورس وقتی موفق می شود که به دارایی پایه وصل باشد. به عبارتی تنها بر معاملات کاغذی تکیه نداشته باشد.
حسینی گفت: در حال حاضر در بورس هایی مثل شانگهای بر روی حامل های انرژی معاملات به صورت فیوچرز(قرارداد آتی) انجام می شود؛ در حالی که خودشان یک لیتر هم نفت کوره ندارند، اما در سال میلیون ها قرارداد مشتقه را در آنجا معامله می کنند. خودشان هم می دانند که نداشتن کالای پایه و تکیه بر معاملات کاغذی از نقاط ضعف آنها محسوب می شود.
مدیر عامل بورس انرژی اعلام کرد: اما در ایران دارایی پایه، ذخایر نفت و گاز است که بسیار هم غنی هستیم و مزیت ما در راه اندازی و توسعه بورس انرژی است. در نتیجه ما به دلیل داشتن زیرساخت های لازم و داشتن منابع غنی هیدروکربوری و وصل بودن به دارایی پایه از پتانسیل بالایی برای داشتن یک بورس انرژی قوی برخوردار هستیم.
وی اظهار داشت: در مقایسه با بورس های منطقه ای مشکلاتی وجود دارد؛ اول اینکه خیلی دیر کار را آغاز کرده ایم. زمانی که ایده شکل گیری بورس انرژی در کشور ما مطرح بود هنوز در دوبی بورس انرژی وجود نداشت. اما در حال حاضر آنها ادعا می کنند از بدو تاسیس تاکنون بیش از ۵ میلیارد بشکه نفت خام را در قالب قراردادهای فیوژچرز معامله کرده اند، این خیلی حرف بزرگی است و گاه حتی توانسته اند برای بعضی از کالاها مانند نفت خام عمان، مرجعی در سطح منطقه ایجاد کنند. به طوری که بازارهای دیگر از قیمت های کشف شده در این بازار به عنوان مرجع استفاده کنند و این برای یک بورس مساله بسیار ارزشمند و مهمی است.
وی گفت: در کشورمان این پتانسیل را برای بعضی از کالاهایمان مانند نفت فوق سنگین داریم، چرا که هنوز در دنیا مرجع قیمتی ندارند و ایران می توانست خیلی سریع با شناخت این موضوع و اهمیت آن با ورود این محصول به بورس شاخص سازی کند. نکته دوم اینکه دستگاهایی که در این حوزه فعال هستند گاه به کارکرد بورس ها اعتقادی ندارند یا به نظر من در باره کارکرد بورس چندان عمیق نیستند. در حالی که در کشور ما شفافیت در معاملات بسیار حائز اهمیت است.
حسینی تصریح کرد: بورس می تواند شفافیت ایجاد کرده و به کشف قیمت کمک کند به جای اینکه ما محصولات خود را با نرخ مرجع سایر بورس ها قیمت گذاری کنیم، می توانیم در باره تعیین قیمت نقش آفرینی کنیم.
وی افزود: مسئله دیگر اینکه از تامین مالی از طریق بورس استفاده کنیم، بازار سرمایه در میان عموم مردم یک ساختار شناخته شده و بهترین فرصت در این مهم است و تحقق این امر به وجود اعتقاد راسخ به بازار سرمایه مربوط می شود به این ترتیب باید این سوال را این طور جمع بندی کنم که از نظر پتانسیل و ظرفیت بورس انرژی ما با بورس های منطقه ای اصلا قابل مقایسه نیست.
حسینی در ادامه با بیان اینکه زمان زیادی از آغاز به کار بورس انرژی نگذشته است گفت: در یک سال اخیر محور کار را بر توسعه بازار فیزیکی گذشتیم تا با توسعه بازار فیزیکی بازارهای مشتقه و ابزارهای مالی را نیز توسعه دهیم.
وی گفت: اگر یک بازار برق فعال داشته باشیم می توانیم همه نوع ابزارهای مالی مبتنی بر کالای برق را در بورس تعریف کنیم. در مورد سایر حاملهای انرژی هم به همین ترتیب توفیق خوبی داشتیم و به طور متوسط هر دو هفته، بیش از ۵۰ میلیارد تومان معامله داریم که برای یک بورس نوپا رقم خوبی است و امیدواریم در سال جاری با تحقق برنامه ها به لحاظ ارزش، این بازار را توسعه دهیم.
حسینی تصریح کرد: در کنار آن به توسعه ابزارهای مالی در این بورس توجه داریم و از طرفی یکی از برنامه ها، امکان تامین مالی برای تولید کنندگان برق به طور مشخص و تولیدکنندگان سایر حامل های انرژی در حوزه پالایشگاه ها و پتروشیمی هایی است که فعالند و به این ترتیب بورس انرژی خاصیت دو گانه خواهد داشت هم می تواند تامین مالی انجام دهد و هم سرمایه گذار در سود و زیان کالایی که ابزار مالی است، مشارکت کند.
وی افزود: بیشتر محوریت ما در ارتباط بخش خصوصی است آن هم به خاطر موانع و مشکلاتی که در حوزه کار کردن با دستگاه های دولتی داریم، بنابراین یکی از استراتژی های ما این است که برنامه ها و فعالیت های خود را بر روی همکاری با بخش خصوصی متمرکز کنیم.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار