|
|
کدخبر: ۱۷۳۹۰۵

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آغاز سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خرداد گفت: ۹۰۰ پایگاه ثابت کشوری و ۴۰۰ پایگاه سیار کار سنجش دانش آموزان را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، نامدار عبدالهیان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، امروز در نشست خبری با تشریح برنامه های سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: برنامه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خرداد به مدت ۳ ماه در ۸۹۵ پایگاه سنجش در حدود ۹۰۰ شهر و منطقه و ۲۰ هزار روستا اجرا خواهد شد.

وی افزود: این برنامه امسال با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش آموزان شامل دو مرحله مقدماتی و تخصصی است، گفت: مرحله مقدماتی شامل ارزیابی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، توده بدنی، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان، جلدی و اوتیسم است.

عبداللهیان با اشاره به معاینه بالینی و تخصصی عنوان کرد: کودکانی که مشکوک شناخته شوند برای بررسی دقیق تر به نیروهای تخصصی برای انجام معاینات تخصصی بینایی، شنوایی، و آمادگی تحصیلی ارجاع می شوند اما نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت پروانه سلامت به دبستان مورد تقاضای ثبت نام معرفی می شوند.

وی عنوان کرد: نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل شناخته شوند پس از اجرای آزمون های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی ذیربط معرفی خواهند شد. همچنین ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی، شنوایی و اوتیسم صرفا در مراکز و کلینیک های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی به صورت رایگان انجام می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۲ تاکنون حدود ۲۰ میلیون نفر دانش آموز توسط برنامه کشوری سنجش از لحاظ ذهنی و جسمی بررسی شدند گفت: به لحاظ کمی نسبت به سال اول اجرا ۲۴۰ درصد رشد داشته ایم و از بررسی ۳۵۰ هزار نوآموز در سال نخست به بررسی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته رسیده ایم. در سال های ابتدایی سنجش دانش آموزان صرفا در ۳ حیطه بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی انجام می شد اما امروز در ۱۳ آیتم دانش آموزان را بررسی می کنیم.

عبداللهیان اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف سنجش سلامت دانش آموزان پیشگیری از بروز و تشخیص بیماری هاست همچنین تلاش می کنیم تا دانش آموزان را به صورت مناسب در مدارس جای دهی کنیم. امسال بر اساس اعلام وزارت بهداشت شناسنامه سلامت به صورت الکترونیکی است و در طول سال تحصیلی امکان بررسی دانش آموزان و ثبت آن شناسنامه سلامت وجود دارد.

وی بیان کرد: پرونده سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان در ۲ برگ است که از نظر هوشی و ذهنی در ۹۰۰ پایگاه ثابت کشوری و ۴۰۰ پایگاه سیار از اول خرداد دانش آموزان را از طریق ۷ هزار نفر از پرسنل غربالگری می کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه نوآموزان بدو ورود به دبستان می توانند از اول خرداد به نزدیک ترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه کنند گفت: مدیر مدرسه نزدیک ترین پایگاه سنجش سلامت را به خانواده دانش آموز معرفی می کند که با مراجعه به آن پایگاه در همان روز یا با ارائه نوبت در روزهای بعد مورد ارزیابی قرار می گیرند. سوالات سنجش سلامت از ۴۵ سوال به ۵۵ سوال افزایش یافته است که اگر دانش آموز نتواند نمره لازم را برای قبولی کسب کند به پایگاه های تخصصی ارجاع داده می شود که اگر در این پایگاه ها نیز نتوانست نمره قبولی را کسب کند برای تحصیل به مدارس استثنایی هدایت می شود.

عبداللهیان ادامه داد: پوشش طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان در سال گذشته در برخی از استان ها صددرصد بود اما در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان پوششمان به صددرصد نرسید بنابراین در سطح کشور ۹۵ درصد را تحت پوشش قرار دادیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار دانش آموزی که شرایط ورود به پایه اول دبستان را داشتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از فیلتر غربالگری عبور کردند و ۸ هزار و ۷۵۰ نفر به عنوان دانش آموز با نیازهای ویژه به مدارس استثنایی هدایت شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: از مجموع این ۸ هزار و ۷۵۰ نفر ۴۵ نفر ناشنوا، ۷۹ نفر نابینا، ۴ هزار و ۶۰۷ نفر کم توان ذهنی، ۹۷ نفر مبتلا به اوتیسیم، ۳ هزار و ۸۲۲ نفر دانش آموز استثنایی با بیش از یک مشکل و ۴۵۹ نفر به صورت تلفیقی یعنی کم شنوا و کم بینا بودند.

عبداللهیان تصریح کرد: ۸۰ درصد از نوآموزانی که مورد بررسی قرار گرفتند سابقه تحصیل در مهد کودک را داشتند که توانستند نمرات مناسبی را در این آزمون کسب کنند همچنین ۵۰ درصد این نوآموزان پوسیدگی دندان داشتند که وزارت بهداشت باید در این زمینه حضور جدی داشته باشد. همچنین در بررسی ها دانش آموزان به سمت چاق شدن می شوند و درصد چاقی هر سال رو به افزایش است. بین سطح تحصیلات والدین، کم بودن فرزندان و کسب نمره قبولی در آزمون سنجش ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نوآموز شرایط تحصیل در پایه اول دبستان را خواهند داشت گفت: حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از فیلتر غربالگری ما عبور خواهند کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: در مجموع ۰/۶ درصد دانش آموزان که از فیلتر ما عبور کرده اند به عنوان دانش آموزان استثنایی تعریف شده اند و از سال ۸۵، یک هزار و ۶۵۰ دانش آموز مبتلا به اوتیسم را شناسایی کرده ایم.

عبداللهیان ادامه داد: تا سال های گذشته دانش آموزان دیرآموز را شناسایی می کردیم اما چون بسترها فراهم نبود خدمات چندانی به آنها ارائه نمی شد. سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر دانش آموز دیرآموز تشخیص داده می شوند که به صورت مشروط می توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و باید در طول سال مجددا مورد بررسی قرار بگیرند. سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای برای دانش آموزان تلفیقی - فراگیر داشت که این دانش آموزان دارای بهره هوشی مناسب هستند اما به لحاظ جسمی و حرکتی دچا رمشکل بوده یا کم بینا یا نابینا هستند که می توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و از طریق معلم رابط و مدارس پشتیبان آموزش و پرورش استثنایی از آنها حمایت خواهیم کرد و امسال طرح تلفیقی را با جدیت بیشتری پیگیری خواهیم کرد و برای معلمانی که اینگونه دانش آموزان را می پذیرند امتیازات ویژه ای را در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: ۳۵ هزار نفر از دانش آموزان استثنایی در قالب طرح تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند همچنین ۴۰ هزار نفر از دانش آموزان دیرآموز نیز در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه درصدی از بیسوادان موجود در کشور از میان دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند بنابراین با سازمان نهضت سوادآموزی تفاهمنامه ای را برای حمایت از آنها امضا خواهیم کرد افزود: برخی از دانش آموزان استثنایی به دلیل مشکلات مالی، فرهنگی و بیماری خاصی که دارند مجبور به ترک تحصیل می شوند و آموزش و پرورش استثنایی به دنبال این است که این ترک تحصیل ها را کاهش دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار