|
|
کدخبر: ۱۷۳۹۰۶

در نشست اقتصاد مقاومتی و فقه الاقتصاد عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: جراحی بانک ها از جراحی مغز و اعصاب و نخاع سخت تر است و بانک ها را نباید به راحتی تخریب کرد و این احتمال را بدهید که چند نفر دیگر هم در این زمینه می فهمند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازقم، عادل پیغامی در نشست بررسی اقتصاد مقاومتی با دیدگاه فقه الاقتصاد با اشاره به اینکه متاسفانه ما فقط یادگفته ایم نسبت به شرایط متفاوت ایراد بگیریم اظهار کرد: ما با مقاومت و جهاد در برابر سختی ها توانسته ایم در مقابل تحریم ها و ناملایمتی ها بایستیم و آن ها را به فرصت تبدیل کنیم و باید بدانیم که نسبت اقتصاد مقاومتی با فقه الاقتصاد ریشه در اقتصاد مقاومتی با اسلام دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به فهم عمیق توجه به کلیدواژه های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: کسانی که به مشکلات اقتصادی بپردازند مشمول عنایات خاصه ولی عصر(عج) هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۵۷ به لحاظ تمدنی لایه سیاسی را فتح کردیم و لایه فرهنگی را حضرت امام راحل(ره) چند سال بعد با انقلاب فرهنگی کلید زدند گفت: ما اقتصاد مقاومتی را جز یکی از ساخته ها و برساخته های انقلاب اسلامی می دانیم.

پیغامی با اشاره به اینکه لایه اقتصادی را مقام معظم رهبری در سال ۸۰ کلید زدند گفت: آقا در سال ۸۰ اقدامات دشمن را که امروز بر پایه اقتصادی هست می دیدند.

پیغامی گفت: حماسه یکی از مهم ترین کلید واژه های شیعه است که آن را از شیعه بگیری چیزی از شیعه باقی نمی ماند که شهید مطهری چندین سال قبل اسم کتاب اش را حماسه حسینی می گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه مقاومت یکی از کلید واژه های تشکیل دهنده هویت شیعه انقلابی سیاسی است و در جهان معاصر کلمه مقاومت یکی از کلیدواژه های اصلی این اندیشه است، تصریح کرد: امام موسی صدر این لغت را وارد اندیشه سیاسی شیعی کرد با راه انداختن جنبش عمل مقابل اسراییلی ها(مقاومت) سبب شکل گیری جنبش های مقاومت در لبنان شد.

عمل به اقتصاد مقاومتی با هیهات من الذله رقم می خورد

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در مقاومت برای ما یک کلید واژه است که با هیهات من الذله کلید می خورد و بر همین اساس این مقاومت را نباید یک مفهوم ساده دید بلکه این مقاومت دارای ابعاد بسیار پیچیده ای است.

پیغامی با بیان اینکه باید مقاومت را در اندیشه شیعی که قرائت ناب کامل و صحیح اسلام است بشناسیم گفت: تنها راه شناخت آن قرآن و احکام و احادیثهست و در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

اقتصاد مقاومتی باید در فقه تعریف شود

وی بیان کرد: استحکام خواستن و مقاومت طلبی در سازه های انسانی یک امر عقلانی و عقلایی است و اگر اقتصاد آمریکا اقتصاد شده چون مقاومت کرده است.

پیغامی افزود: اقتصاد غرب معروف است که هر دو سه سال یک بحران دارد که به تعبیر خودشان این بحران و تخریب سازنده هست و دقیقا در ده سال گذشته کلید واژه هایی را در تئوری غرب می توان بر اثبات این مدعا پیدا کرد که از جمله آن عدم شکنندگی، انعطاف پذیری، پایداری، ثبات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در حوزه علمیه باید بدانیم که مقاوم سازی راه اش در فقه الاقتصاد است و ما جایی اگر شکست خوردیم باید بدانیم این شکست نتیجه عدم عمل به بایسته های فقهی اقتصاد است.

تحریم اقتصادی ابزار متداول جهانی است

وی با اشاره به اینکه کشوری مانند بنگلادش هیچ وقت تحریم نشده است افزود: اما کشوری مانند ایران هر چقدر که دارد بزرگ می شود بیشتر تحریم می شود بنابراین دست یافتن به مدیریت تحریم ها و تبدیل کردن آن از تهدید به یک فرصت یک توانایی مهم است.

پیغامی تصریح کرد: ما جز ۱۷ اقتصاد اول دنیا شدیم و از ابتدای انقلاب تا الان درآمد سرانه ایران اسلامی ۱۳برابر رشد کرده است که این رشد بسیار روز افزون تر و بیشتر از کره جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه نیز با آتاتورک دچار تغییر شده و اتفاقاتی حتی شبیه انقلاب ایران دست و پنجه نرم نکرده است، گفت: ترکیه یک روز مثل ایران نمی تواند زندگی کند و ایران در مقایسه با ترکیه بسیار پیشرفته تر از آن خصوصا در زمینه های اقتصادی است.

کشورهای دیگر همسو با انقلاب اسلامی ایران هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه در سفر هایش بسیار با صحنه ای که بسیج دانشجویان جهانی از کشورهای مختلفی همچون بنگلادش، قرقیزستان، پاکستان، آذربایجن و دیگر کشور ها درخواست هایی برای کمک به انقلاب اسلامی ایران در مقابل تحریم ها داشته است افزود: اینجای خوشحالی دارد که دانشجویان جهانی با ایرانیان همسو هستند ولی ما از شریعت و گردش لقمه حرام در جامعه می ترسیم نه از تحریم و این چیزهایی که برای ما تهدید نیست بلکه فرصت هست.

وی افزود: قرآن به زبان تمثیل در باب یکی از حرام خوری ها می فرماید: «خداوند اگر اراده کند ملکی را تخریب کند به پرنده ای دستور می دهد ذره ای خاک موقوفه ای را روی آن شهر بپراکند و آن شهر ویران می شود».

پیغامی با اشاره به اینکه نسبت اقتصاد مقاومتی با فقه الاقتصاد بسیار عمیق و ریشه دار هست گفت: بعد از آن مراحلی که روز عاشورا امام حسین(ع) طی کردند امام فرمودند شما مال حرام خوردید که من و علی اصغرم را نمی بینید.

عزم ملی و مدیریت جهادی در اقتصاد یعنی عدم تعادل در اقتصاد

وی افزود: وقتی رهبری می فرمایند با عزیم ملی و مدیریت جهادی در اقتصاد وارد شویم یعنی اینکه نگاه تعادلی نداشته باشیم به این معنا که نگوییم در اقتصاد به بخاطر گشنگی و شکم بارگی مقابل غرب کوتاه بیاییم که تعادل داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: جهاد با عزم ملی و مدیریت جهادی جهاد اقتصادی کارزاری بسیار پیچیده تر از کارزار جنگی دارد و حوزه اگر می خواهد سکولار نباشد باید بیاید پای مساله های ایران و همانگونه که در مسائل سیاسی و فرهنگی وارد شد در مسائل اقتصادی هم وارد بشود.

پیغامی با اشاره به اینکه سوالات اقتصادی را بدون مطالعه و عمیق شدن در مطالعات فقهی نمی توان پاسخ گفت، گفت: باید وارد مساله های عدالت و بانکداری شد و به سوال ها در این زمینه ها پاسخ گفت.

وی با اشاره به اینکه باید عمق مسائل ریشه ای اقتصادی در دین را فهمید افزود: مشکلات جریانات تکفیری وهابی و سلفی برداشت های سطحی از دین هست.

پیغامی تاکید کرد: نباید تعصبی هم فکر کرد چرا که گاهی با همین تاکید بر تعصبات به اسم دین و تعصب ریشه انقلاب اسلامی را می زنیم و گاهی وقت ها انقلاب بر پایه هایی سوار است که معیوب هست اما باید تخریب بشود.

بانک ها را به راحتی تخریب نکنید

وی با اشاره به این تمثیل که جراحی بانک از جراحی مغز و اعصاب و نخاع سخت تر است تاکید کرد: بانک ها را به این راحتی ها تخریب نکنید و این احتمال را بدهید که چند نفر دیگر هم می فهمند و نگذارید تعصبات دینی امان نسبت به فقه پایین تر بیاید و مراقب باشیم پایه های محکم و درست و استوار انقلاب را تخریب نکنیم.

ر ها کردن اقتصاد مقاومتی به دست دولت و مجلس ظلم به رهبری است

وی با اشاره به اینکه نباید اقتصاد را به مجلس و رهبری واگذار کرد تصریح کرد: این امر که حوزه و طلاب بخواهند از زیر بار اقتصاد شانه خالی کنند این ظلم بزرگی به رهبری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: باید ولایت فقیه زمان را تنها نگذاریم و این می سر نیست با اینکه به تمام شبهات و اصول غیر علمی و غیر صحیح اقتصادی در کشور پاسخ بدهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار