|
|
کدخبر: ۱۷۳۹۷۶

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان:

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان گفت: گاهی میوه از سر مزرعه تا دست مصرف کننده که می رسد ۴ تا ۸ دلال و واسطه دست به دست می کنند و در برخی موارد تا ۳۰۰ درصد هم قیمت ها را افزایش می دهند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، سید حسین مهاجران از کاهش قیمت انواع میوه و سبزی در بازار و در مواردی تا ۵۰ درصد خبر داد و گفت: متاسفانه دلال ها بر رفتار این میادین حاکمیت دارد و بازار دلالی معمولا پر رونق است.

وی افزود: نرخ سودی هم که در این میادین دریافت می شود، غیرقانونی است و باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه افزلیش عرضه قیمت ها را کاهش داده است، تصریح کرد: قیمت سیب از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان متناسب با کیفیت آن متغیر است و قیمت پرتقال از کیلویی ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان فرق می کند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اعلام کرد: قیمت خیار از ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، لیموشیرین از ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان، کیوی از ۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و گوجه فرنگی از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان متغیر است.

مهاجران با بیان این که هندوانه های تازه نیز به بازار آمده است، گفت: در حال حاضر قیمت هندوانه از کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان متغیر است، قیمت سیب زمینی هم کاهش نشان می دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: میادین میوه و تره بار برای عرضه از تولید به مصرف طراحی شده است، اما با صورت سازی ها قیمت ها تا چند برابر افزایش می یابد و ما نظارت و به شکایت ها نیز رسیدگی می کنیم اما قدرت اجرایی نداریم.

به اعتقاد کارشناسان متاسفانه دلالان مهمترین عامل برونزای بازار میوه کشور هستند و به افزایش قیمت ها دامن می زنند.

کم توجهی به مدیریت دقیق بازار توزیعی کشور سبب شده است عده ای سود جو حداکثرمنافع را کسب کنند و آزادانه سودهای باد آورده را به جیب خود بزنند.

دولت در سال های اخیر برای ساماندهی بازار میوه مانند طرح جامع بازار یابی و بازاررسانی برای حذف دلالی در بخش کشاورزی، عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کشور، ساماندهی ۱۵ درصد بازار در کنار تقویت بازار سنتی، انجام داده است تا هم نظر تولید کننده و هم مصرف کننده تامین شود. اما واسطه ها همچنان میدان داران اصلی میادین تره بار میدان مرکزی تره و بار تهران هستند و محموله های کشاورزان را به قیمت پایین تر خریداری می کنند و با چند دست چرخش به قیمت بالاتری به مشتری ها می فروشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار