|
|
کدخبر: ۱۷۴۰۱۸

اختصاصی تسنیم / آنکتاد خبر داد

خبرگزاری تسنیم: سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) از کاهش ۲۲ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۱۳ خبر داد و اعلام کرد ایران در رده بندی جهانی نیز از این نظر ۷ پله نزول داشته و در رتبه ۴۶ جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در گزارشی ارزش کل تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ را ۱۸.۷۸ تریلیون دلار اعلام کرد.

تجارت جهانی در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۲ درصدی داشته است. در سال ۲۰۱۲ کل مبادلات تجاری کشورهای جهان ۱۸.۴ تریلیون دلار اعلام شده بود.

سهم کشورهای توسعه یافته از کل تجارت جهان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۹.۵۵ تریلیون دلار و سهم کشورهای در حال توسعه ۸.۴۱ تریلیون دلار بوده است. تجارت کشورهای در حال گذار نیز ۸۱۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

بر اساس این گزارش سهم ایران از کل تجارت جهان در سال ۲۰۱۳ تنها ۰.۴۳ درصد بوده است. صادرات و واردات ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. آنکتاد میزان تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۱۲ را ۱۰۴ میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایران از نظر میزان تجارت خارجی خود در سال ۲۰۱۳ رتبه ۴۶ جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه ایران در این سال نسبت به سال قبل ۷ پله نزول داشته است. ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر ارزش تجارت خارجی خود در رتبه ۳۹ جهان قرار گرفته بود.

در میان کشورهای جهان چین بیشترین سهم از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. کل صادرات و واردات این کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۲.۲۰۹ تریلیون دلار اعلام شده است. آمریکا با ۱.۵۷۸ تریلیون دلار و آلمان با ۱.۴۵۲ تریلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای ژاپن، هلند، فرانسه، کره جنوبی، انگلیس، هنگ کنگ و روسیه نیز به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار