|
|
کدخبر: ۱۷۴۰۳۶

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران:

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه سال ها نظام آموزشی کپی شده از غرب دانش آموزان را به سمت حافظه محوری برد، گفت: برای رهایی از تست زنی و حفظیات باید یاددهی و یادگیری در مدارس براساس خلاقیت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی شهر تهران اظهار داشت: واژه انقلاب دانایی را در دنیای امروز زیاد شنیده ایم. انقلاب دانایی یک چرخه است که حداقل ۴ مرحله دارد.

وی افزود: مرحله اول جذب دانش است. یعنی میزان دانش ذخیره شده در یک کشور باید افزایش پیدا کند و از همه جای دنیا بتواند دانش ها را به سمت کشور خود منتقل کند. اما سوالی که مطرح است این است که اگر علوم تمام دنیا را جمع کنیم به انقلاب دانایی رسیده ایم؟ خیر بلکه مرحله دومی نیز وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به ایکه مرحله دوم در دستیابی به انقلاب دانایی بومی سازی دانش است گفت: باید از دانش های جمع آوری از تمام دنیا آن بخشی را که نیاز کشور را برطرف می کند جدا کنیم. هر کشوری متناسب با جغرافیا و سطح توسعه یافتگی خود نیازهایش با کشورهای دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: مرحله سوم این است که دانش را اشاعه داده و در دسترس همگان قرار دهیم. کاربردی کردن دانش و علوم دارای اهمیت است تا زمانی که علوم تبدیل به محصول نشود برروی رشد و پیشرفت کشور اثر ندارد.

چهاربند با اشاره به این که مرحله چهارم در دستیابی به انقلاب دانایی تبدیل علوم بومی به محصول است، افزود: تولید صرفاً محصول نیست بلکه می تواند یک خدمت مانند کار فرهنگی نیز باشد. اگر تمامی این ۴ مرحله رخ دهد می توان گفت که انقلاب دانایی رخ داده است. در حقیقت دانایی یعنی توانایی تولید محصول از طریق کاربردی کردن علم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: سال ها نظام آموزشی کپی شده از غرب دانش آموزان ما را به جای این که به سمت دانایی ببرد به سمت حافظه محوری پیش برد به گونه ای که برخی از دانش آموزان رتبه های بالای کنکور را کسب می کردند اما کم تر از ۲۰ درصد آن ها توانایی پیدا کرده اند تا بتوانند محصولی را تولید کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه براساس محفوظات برخی از دانش آموزان رتبه های خوبی در کنکور کسب می کنند ولی نمی توانند از این علم کسب شده برای تولید محصول استفاده کنند. اما برخی دیگر از دانش آموزان هستند که شاید رتبه های کسب شده آن ها در کنکور چندان هم رضایت بخش باشد اما توانسته اند علمی را که کسب می کنند به محصول تبدیل کنند. این گروه از دانش آموزان موتور محرکه کشور هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: نوآوری و خلاقیت باعثمی شود تا از دانش محدودی تولید محصول داشته باشیم. باید بتوانیم از دانشی که می آموزیم استفاده کرده و آن را کاربردی کنیم. آخرین عنصر که اجازه می دهد دانش کاربردی شود، خلاقیت است و در حقیقت در نظام تعلیم و تربیت نوآوری و خلاقیت دارای اهیمت است نه این که چقدر فرمول می دانم و تا چه اندازه می توانیم موفق تست بزنیم.

چهاربند افزود: در مدارس باید تلاش کنیم که محور یاددهی و یادگیری خلاقیت باشد و دانش آموزان این مسیر را حتی از طریق تکرار و خطا طی کنند تا به تدریج به یک فرد نوآور تبدیل شوند. برای رهایی از کلاس تست و حفظیات باید یاددهی و یادگیری بر اساس خلاقیت صورت گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار