|
|
کدخبر: ۱۷۴۱۲۸

مسجدجامعی در همایش شوراها:

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای شهر تهران گفت: لغو هزار مصوبه و بخشنامه داخلی از سوی شهردار تهران که باعثسرگردانی مراجعین می شد، گام مثبتی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، احمد مسجدجامعی در همایش شوراها و مدیریت محلی که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، با بیان اینکه در اصل های مختلف قانون اساسی به شورا ها اشاره شده است، اظهار داشت: در برخی از اصل های مربوط به شورارها در قانون اساسی به تفکیک دولت محلی و دولت ملی پرداخته می شود و روابط بین مردم و نهادهای حکومتی از سوی شورا برای پیشبرد امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تفاوت شورا با دستگاه اجرایی به نحو ظریفی در قانون اساسی آمده است، ادامه داد: دستیابی به هدفی که در سال جاری به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و باید به این مسئله توجه ویژه داشت. در عین حال بسط و توسعه تفکر شورایی ضروری است که در شرایط فعلی با توجه به فراهم شدن امکان گفت وگو با دستگاه اجرایی میسر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به برخی از چالش هایی که شوراها در زمینه اداره امور با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش ها در حوزه برنامه ریزی است زیرا هر سازمانی جدا از سایر دستگاه ها به تدوین برنامه می پردازد در حالی که اصل ۳۰۳ قانون اساسی برای حل این مسئله راه کارهایی پیش بینی کرده است و هر دستگاه خدمات شهری موظف است برنامه های خود را از طریق شورا به تصویب برساند.

وی ادامه داد: متأسفانه دیده می شود که یک موضوع بین چند سازمان بدون اینکه موظف به ایجاد هماهنگی بین یکدیگر باشند، تقسیم می شود که نمونه آن موضوع آلودگی هواست و در این راستا با عدم هماهنگی سازمان های مربوط به امور شهری مواجه هستیم.

مسجدجامعی به چالش دیگر شوراها اشاره کرد و گفت: بعد از قانون خودکفایی شهرداری ها، تأمین منابع شهرداری ها مورد توجه قرار نگرفت و برای دستیابی به این منابع خود شهر در معرض معامله قرار گرفت.

وی ادر ادامه اظهاراتش به قوانین شهری اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار شهر وجود دارد که هر یک از آنها در یک چارچوب فعالیت می کنند این در حالی است که قانون مورد استفاده در شهرها مربوط به سال ۳۴ است و با شرایط فعلی فاصله دارد بنابریان یکی از اقدامات لازم و ضروری تدوین قانون یکپارچه مدیریت شهری است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وجود قانون جامع مدیریت شهری نیز یک ضرورت است که در سال های اخیر نسبت به تدوین آن اقدام شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار