|
|
کدخبر: ۱۷۴۱۹۳

عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی با اشاره به اینکه تحقق عزم ملی در اقتصاد نیازمند اعتماد مردم به دولت است گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند جلب مشارکت عمومی در این عرصه هستیم.

حسین باهر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه بر سر تحقق اهداف اقتصادی جامعه موانع مختلفی از جمله موانع جامعه شناختی وجود دارد، گفت: یکی از مهم ترین دلایل جامعه شناختی، عدم شفاف بودن اهداف کلان اقتصادی است. مردم و جامعه به طور شفاف نمی دانند که قرار است در عرصه کلان اقتصادی چه اهدافی از چه طریقی پیگیری شود.
وی در خصوص عدم انصراف مردم از دریافت یارانه گفت: مردم به دلائل مختلف از دریافت یارانه انصراف ندادند. اول اینکه بخش قابل ملاحظه ای از جامعه نیاز مبرم به این پول دارد به طوری که این مبلغ در زندگی بسیار موثر است. عامل دوم تورم بالا است. تورم سبب افزایش هزینه های جاری مردم و کاهش قدرت خرید آنان شده است. عامل سوم سطح پایین و کمرنگی اعتماد بین جامعه و دولت است. عامل چهارم نیز لجبازی بخشی از مردم است.
باهر در پاسخ به این سوال که چگونه می توان عزم ملی در اقتصاد ایجاد کرد، خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم عزم ملی در اقتصاد ایجاد کنیم نیازمند اعتماد مردم به دولت هستیم. تا زمانی که این اعتماد برقرار نشود، نمی توان انتظار عزم ملی در جامعه را داشت.
وی با بیان اینکه پتانسیل های مختلفی در جامعه وجود دارد که می توان با استفاده از آن مشارکت عمومی در عرصه اقتصاد را افزایش داد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین این ظرفیت ها، وطن و کشور است. دقیقا مضمون همان مصرع " ای ایران ای مرز پر گهر ".
باهر با قبول این مطلب که تولید در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: مظلومیت تولید به خاطر رانت در ساحت های مولّد است.
وی همچنین در خصوص تحقق اصلاح الگوی مصرف و تولید نیز گفت: اصلاح الگوی مصرف با ارتقاء سطح فرهنگ قابل تحقق است و اصلاح الگوی تولید با ارتفاع موانع امنیت سرمایه گذاری میسر می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار