|
|
کدخبر: ۱۷۴۲۲۰

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه از تدوین ۵۲ برنامه عملیاتی در ۹ راهبرد برای پیشگیری از حوادثناشی از کار و صیانت از نیروی انسانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اصابتی اعلام کرد: ۵۲ برنامه عملیاتی در ۹ راهبرد برای پیشگیری از حوادثناشی از کار و صیانت از نیروی انسانی تدوین شد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: با توجه به برنامه های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر کاهش حوادثناشی از کار، بازرسی مستمر و استانداردسازی محیط کار و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، ۹ برنامه راهبردی در ۵۲ برنامه عملیاتی جهت پیشگیری از حوادثناشی از کار و صیانت از منابع مادی و انسانی در حوزه بازرسی کار تدوین شده است.

اصابتی بر ارتقاء فرهنگ ایمنی و توجه به آموزش در کار تاکید و اضافه کرد: پیشگیری از حوادثدر قانون دیده شده و بر رعایت قوانین کار در محیط های کاری توسط کارگر و کارفرما نیز تاکید شده است.

وی فراهم کردن شرایط ایمنی، آموزش و نظارت را ۳ رکن اصلی عنوان کرد که باید در کارگاه ها و واحدهای تولیدی رعایت شود و رعایت این ۳ رکن به منزله کاهش حوادثناشی از کار است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۳ هزار کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با مشارکت کارگران و کارفرمایان به موجب ماده ۹۳ قانون کار در سراسر کشور جهت ارتقاء فرهنگ ایمنی و کاهش حوادثناشی از کار فعالیت می کنند.

اصابتی با بیان اینکه عامل انسانی بیش از ۸۵ درصد عوامل حوادثناشی از کار را شامل می شود اظهارداشت: ۵۲ درصد حوادثنیز ناشی از عدم نظارت در محیط کار است که مسئولان ایمنی و کمیته های حفاظت فنی و بهداشت ایمنی کار در کاهش این حوادثنقش تاثیرگذاری دارند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه بیشترین حوادثناشی از کار مربوط به بخش ساختمان و حدود ۴۸ درصد است ادامه داد: این آمار در استان هرمزگان بالا و ۷۸ درصد است که در بررسی این مسائل ۹۵ درصد به دلیل نبود آموزش های لازم رخ داده است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بر آموزش مستمر و توجه به نکات ایمنی در محیط کار برای ارتقای تولید در کشور تاکید کرد و گفت: در جهت ایمن سازی محیط های کاری به ازای یک واحد هزینه در آموزش های ایمنی ۴.۴۸ واحد منابع و به ازای یک واحد هزینه در خصوص تامین تجهیزات حفاظت فردی ۳.۷۳ واحد بازگشت سرمایه را در پی خواهد داشت.

اصابتی خواستار همکاری و تلاش سایر دستگاه های مسئول به منظور کاهش آمار بروز حوادثناشی از کار شد و افزود: در کنار بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری ها، سازمان های نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه در این رابطه می توانند ایفای نقش کنند.

وی گسترش کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای مشمول را از اهداف این وزارتخانه برشمرد و گفت: این کمیته ها نقش پُررنگی در ارتقای ایمنی و بهداشت در محیط های کار و پیشگیری از حوادثناشی از کار دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار