|
|
کدخبر: ۱۷۴۳۲۲

تسنیم گزارش می دهد؛

خبرگزاری تسنیم: سال هاست اقتصاد ایران شاهد رشد قارچ گونه و نجومی برخی از چهره های خاص می باشد که از قضا توانسته اند با دریافت تسهیلات کلان از بانک ها و عدم بازپرداخت این تسهیلات به چنین جایگاهی برسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، مطالبات معوق سال هاست یکی از مباحثاصلی سیستم بانکی و نظام اقتصادی ایران است که با وجود پیگیری های قضائی همچنان پرونده آن باز است و بانک ها برای وصول معوقات میلیاردی خود راه به جایی نبرده اند.

در دولت دهم اعلام شد که حجم بالای مطالبات معوق در اختیار ۳۰۰ نفر است و در دولت یازدهم نیز به نقل از معاون اول رئیس جمهور با خبر شدیم که فهرست ۵۷۵ بدهکار کلان بانکی به قوه قضائیه ارسال شده است.

هر چند به ظاهر سال هاست بانک ها و دولتی ها به همکاری قوه قضائیه در تلاش برای وصول مطالبات معوق میلیاردی هستند ولی نه تنها در این مدت خبری مبنی بر وصول این معوقات نرسیده بلکه آمار نشان می دهد با گذشت زمان این رقم بیشتر از قبل می شود.

این وضعیت درحالی در سیستم بانکی حکمفرماست که بانکی ها بر خلاف روال آسانی که برای بدهکاران دانه درشت و کلان خود در رویه بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته اند برای مشتریان خُرد خود سخت ترین جرایم و پیگیری ها را اعمال می کنند تا ریالی از این تسهیلات معوق نشود.

البته این روال در بانک ها همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان بوده است و برهمین اساس هم طی روزهای اخیر نمایندگان اقتصادی مجلس در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری خواستار اعلام اسامی بدهکاران کلان بانکی شدند.

وضعیت نامطلوب رسیدگی به پرونده مطالبات معوق البته اعتراض بخش های مختلف از جمله قوه قضائیه را به همراه داشته تا جایی که اژه ای سخنگوی دستگاه قضا با انتقاد از همکاری بانک ها در این پرونده تاکید کرده ظاهراً بانک ها تمایلی برای همکاری در این زمینه ندارند.

سخنگوی قوه قضائیه در اینباره گفته است که " در سال ۹۰ مطرح شد که معوقات بانکی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است اما امسال میزان آن بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است چرا این وضعیت رخ داده است، بعد از نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم سوال می کنند چرا برخورد نمی شود. اگر معوقات بانکی بد است چرا اجازه می دهید که ایجاد شود و افزایش یابد ".

وی افزود: معوقات بانکی از پایان سال ۹۰ تا کنون دو برابر افزایش یافته است. باید بررسی شود که مشکل اصلی کجاست؟ چرا بانک مرکزی براساس وظیفه خود نظارت نمی کند و در واقع الان چه می کند؟ چه کسی می خواهد که این وضعیت وجود داشته باشد.

بر اساس آخرین آمار رسمی که از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شده هم اکنون رقم مطالبات معوق به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است هر چند برخی دیگر از مقامات از جمله قوه قضائیه این رقم را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم اعلام کرده بودند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار