|
|
کدخبر: ۱۷۴۳۵۲

خبرگزاری تسنیم: رویترز در گزارشی اعلام کرد تداوم مشکلات پرداخت های مالی ایران که ناشی از سختگیری های و تداوم تحریم های بانکی غربی است منجر به این شده است که صدها هزار تن غلات و شکر وارداتی در مسیرهای ترانزیتی خود به ایران متوقف شوند.

به گزارش گروه بین المللخبرگزاری تسنیم؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی اثرات تداوم تحریم های بانکی علیه ایران در حوزه های خرید مواد غذایی پرداخته است، در این گزارش آمده است: همچنان که تداوم تحریم های بانکی غربی ها علیه ایران تجارت را پیچیده کرده و تأمین کنندگان را با محدودیت مواجه کرده است، مشکلات پرداخت(مالی) واردات محموله های بزرگ مواد غذایی به ایران را مختل کرده است به شکلی که صدها هزار تن غلات و شکر در مسیرهای ترانزیتی خود متوقف شده است.

ایران هرچند حتی در چارچوب تحریم های اعمالی از خرید مواد غذایی و کالاهای " بشردوستانه " منع نشده است، اما معیارهای اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده تجارت را در دو سال گذشته بیش از پیش مشکل کرده است.

منابع متعدد تجاری بین المللی، به رویترز اعلام کرده اند که کشتی های حامل محموله های غلات شامل گندم و سویا همچنین شکر خام برای هفته ها خارج از بنادر ایرانی بندر عباس و بندر امام خمینی متوقف شده اند.

در این شرایط، با وجود شواهدی مبنی بر اینکه مردم در حال ذخیره مواد غذایی هستند و قیمت ها(در ایران) در حال افزایش است، مقامات ایرانی در گفتگو با رویترز اذعان کرده اند که مشکلاتی در واردات وجود دارد، خصوصا از بابت بی میلی بانک های بین المللی برای همکاری در مبادلات مالی.

یک منبع تجاری اروپایی نیز گفت: " در دریافت مبالغ قراردادهای منعقده با ایرانیان مشکلاتی وجود دارد و ایران در زمینه تجارت مالی با چالش مواجه است. این وضعیت ناشی از پیچیدگی های بانکی است که منجر به تأخیر در تحویل محموله ها می شود. "

همچنین منابع متعدد تجاری به مشکلات فزاینده در باز کردن ال. سی. اشاره کردند، امری که برای اطمینان در سرعت و سهولت ارسال محموله ها ضروری است.

یک منبع تجاری اروپایی گفت: " بانک های غربی علاقه ای برای ورود به این حیطه ندارند، این بانک ها با دیدن اسم ایران در اسناد ما، درخواست ها را رد می کنند. "

بانک داران و مقامات دولتی نیز اعلام می کنند که وام دهندگان غربی به سختی و با دقت هرگونه تلاش ایران برای معامله با آن ها در زمینه تأمین مالی مبادلات انسان دوستانه را بررسی می کنند، زیرا از این ترس دارند که بر اثر تحریم های ایالات متحده تنبیه شوند.

یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که " ما همچنان نمی توانیم ال. سی. باز کنیم؛ بانک های بین الملل همچنان از تجارت با ما نگران هستند - اجازه بدهید بگویم ترس دارند - و ما نمی دانیم که راه حل چیست، ده ها کشتی در بنادر ما به انتظار هستند و ما نمی توانیم کاری کنیم. "

رویترز اعلام کرده است که براساس داده های آن ۵ کشتی ۶۰ تا ۷۰ هزار تنی حامل غلات از مبادی اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی به ایران رسیده اند و از ۹ می(۲۰ فروردین) در نزدیکی های بندر عباس و بندر امام خمینی مستقر شده اند، و با گذشت چندین هفته هنوز نتوانسته اند بار خود را تخلیه کنند.

یک تاجر اهل سیدنی اعلام کرد: " وقتی چنین کشتی های حامل مواد غذای برای مدتی طولانی در بنادر متوقف هستند نشان می دهد که در پرداخت ها مشکلاتی وجود دارد، چنین اشکالاتی پیشتر نیز در تجارت با ایران وجود داشت. "

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار