|
|
کدخبر: ۱۷۴۳۷۴

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: نام، القاب، کنیه های حضرت علی(ع)، امام اول شیعیان، زینت بخش ۶ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۰۷ ایرانی است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، مهدی تدین با بیان این که نام، القاب و کنیه های امام علی(ع) بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است، گفت: بیش از ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار نفر با نام علی و قریب به ۱۱۸ هزار نفر به ترتیب به نام های مبارک علی و حیدر صدا زده می شوند.

وی با اشاره به این که نام مرتضی هادی با فراوانی بیش از ۲۲۸ هزار بار از فراوان ترین القاب امام علی(ع) است، افزود: نام های هادی در حدود ۲۹۹ هزار و اسدالله نزدیک به ۱۲۳ هزار بار از دیگر القاب امام اول شیعیان است که ایرانیان برای فرزندان ذکور خود برگزیده اند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل همچنین نام های ابوالحسن و ابوتراب را از فراوان ترین کنیه های امام علی(ع) نام برد که در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده است.

علی از نام های خداوند متعال است «و هوالعلی العظیم» به معنای بلند قدر و شریف است و نیز به معنای شدید، محکم و ارجمند بکار رفته است.

علی: نام نخستین امام شیعیان است و کنیه او ابوالحسن و ابوتراب و ملقب به مرتضی، حیدر کرار و امیرالمومنین است. مولا علی(ع) پسر عمو و داماد پیامبر اکرم(ص) در دوران حکومت ۵ ساله خود الگوی کاملی از حکومت و مدیریت اسلامی را از خود به یادگار نهاد که در نهج البلاغه اثر گرانبهای آن بزرگواری جمع آوری شده است.

هر کس نام او «علی» باشد و حرمت این نام را حفظ کند از رفعت طبع و مروت و عدالت خواهی و عشق به حقیقت آفرینش بهره مند خواهد شد خداوند متعال به حرمت این نام عنایت ویژه ای به او و خاندانش خواهد کرد، همچنین خانواده ای که با نام علی بر روی فرزندان خود به یاد مظلومیت و تنهائی مولا علی(ع) باشند و قلب خود را به کانون ولایت او نزدیک کنند، خدای متعال نور معرفت خود را در قلب آنان شعله ور می سازد و مولای متقیان علی(ع) را ضامن عبور آنان از پل صراط خواهد کرد.

کسانی که نامشان «علی» است اگر اهل طهارت و دائم الوضو باشند «علی» به عنوان یکی از اسماء الهی مربی نفوس آنان خواهد شد و سبو های جانشان را از علم لدن پرخواهد کرد و هوشمندی و فراگیری علوم در آنان زبان زد خاص و عام خواهد شد و از سلامت روان و صلابت نفس قابل ملاحظه ای بهره مند خواهند شد به ویژه در فردای قیامت که همه دل ها لرزان و همه چشم ها گریان است، عَلَم شفاعت مولا بر سر آنان برافراشته خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار