|
|
کدخبر: ۱۷۴۴۰۸

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: موافقت نامه اجتناب از مالیات مضاعف بین ایران و اسلوونی به امضا رسیده است که می تواند رونق بخش روابط تجاری دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در دیدار با هیات تجاری اسلوانی گفت: اسلوونی امسال دهمین سالی است که به اتحادیه اروپا پیوسته است و در طول همین سال ها، روند خوبی در بخش خصوصی این کشور و حضور آن در اقتصاد اسلوونی را شاهد هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به مذاکرات گذشته دو کشور ایران و اسلوونی، افزود: امضای موافقت نامه اجتناب از مالیات مضاعف بین ایران و اسلوونی نتیجه مذاکرات گذشته دو کشور است، ضمن اینکه شورای مشترک بین دو کشور تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: امروز، متناسب با شرایط جدید به وجود آمده در دیپلماسی بین المللی ایران، امکان احیای روابط و توافقات گذشته دو کشور مهیا است؛ ضمن اینکهفرصت به وجود آمده برای سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی ایران و اسلوونی مغتنم است.

به اعتقاد شافعی، تجار ایرانی از همکاری اقتصادی با تجار اسلوونی خاطرات خوبی دارند که همین مسئله به بهبود و احیای روابط کمک می کند. در حقیقت حضور این هیأت در ایران به حرکت های آینده دو کشور شتاب می بخشد.این در شرایطی است که امروز اسلوونی به عنوان اقتصاد موفق و باثبات در اروپا شناخته می شود و به دلیل موقعیت استراتژیک خود می تواند دروازه ای به این قاره در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از ظرفیت های همکاری مشترک ایران و اسلوونی است که البته بحران جهانی و تحریم های علیه ایران موانعی را طی سالهای گذشته بر سر راه توسعه روابط دو کشور بوجود آورده است.

به گفته شافعی، طبق آن چه که از زمان آغاز به کار دولت جدید و تغییرات در گفتمان اقتصادی و بین المللی ایران به وجود آمده است، امیدواری درخصوص گسترش و احیای مناسبات تجاری با سایر کشورهای جهان بیشتر شده است.

شافعی اقتصاد ایران در منطقه را تاثیرگذار ارزیابی و تشریح کرد: آن هایی که با ایران در ارتباط هستند این کشور را به داخل مرزهای آن محدود نمی کنند بلکه در ارتباط با ایران می توان به بازاری شامل ۲۵۰ میلیون نفر دسترسی پیدا کرد؛ چراکه ایران حضور قدرتمندی در منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، عراق و افغانستان دارد.

در ادامه این دیدار، وبر، رئیس پارلمان اسلوونی محور این سفر را ارتقای روابط تجاری و دیدار با فعالان بخش خصوصی ایران معرفی و تصریح کرد: همکاری با ایران به دلیل نقش و جایگاهی که در اقتصاد منطقه دارد، برای اسلوونی بسیار مهم است.

وی همکاری های گذشته اسلوونی با گروه دوستی ایران و اسلوونی در مجلس را تأکید و اشاره کرد: این که احیای روابط گذشته از مسیر اقتصاد آغاز شده است می تواند نویدبخش باشد.

وبر پیوستن اسلوونی به اتحادیه اروپا را یک مزیت بزرگ برای این کشور دانست و توضیح داد: با این اقدام محدودیت های گمرکی حذف شده و روند رشد اقتصادی اسلوونی سرعت گرفته است. فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا با سرعت خوبی دنبال شد ولی به دلیل بروز بحران اقتصاد جهانی، خصوصی سازی در این کشور با اختلال مواجه گردید. بنا بر این در حال حاضر در پی حل موانع و مشکلات در این حوزه هستیم.

رئیس پارلمان اسلوونی ادامه داد: به هنگام بحران اقتصادی، شرکت ها از دریافت وام و سرمایه گذاری محروم شدند. بنا بر این در این زمان مسؤولیت سختی برای حل و احیای بانک ها بر عهده داریم و به ناچار وام ها را به بانک ها دادیم تا حرکت بانک ها سرعت بخشیده شود و بتوانند به سرمایه گذاری بخش خصوصی کمک کنند.

به گفته وی، اقتصاد اسلوونی به صادرات وابسته است و علی رغم ۲ میلیون جمعیتی که دارد از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار بوده که در برقراری روابط و همکاری با سایر کشورها تأثیر بسزایی دارد. ۷۰درصد تولید ناخاص داخلی این کشور از طریق صادرات تأمین می شود.

وبر با بیان این مطلب که ایران با ۱۵ کشور همسایه است و این می تواند دلیل خوبی برای توسعه همکاری های مشترک با ایران به حساب آید، تصریح کرد: این نشست با هدف ارتقای روابط اقتصادی بین بخش های خصوصی و شناخت از فرصت ها و آشنایی با طرح ها و پروژه های در دست اجرای دو طرف برگزار شده است.

وی خاطرنشان ساخت: اسلوونی برای مقابله با آثار ناشی از بحران جهانی سرمایه گذارای بسیاری کرده است پس اطمینان خاطر داشته باشید که همکاری ایران و اسلوونی برای تجار و ملت ایران سود خواهد داشت.

طبق گفته رئیس پارلمان اسلوونی ثبات بانکها، فاینانس پروژه ها و سرمایه گذاری در سایر اقتصادها جزء اولویت های این کشور است. براساس پیش بینی سازمان های بین المللی، کشور اسلوونی در سال جاری ۸/۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

وی ارتباط ایران از طریق بندر کوپر در اسلوونی با سایر کشورهای اروپایی را میسر دانست و عنوان کرد: در گذشته تفاهم نامه ای مبنی بر ایجاد یک خط کشتیرانی بین بندر کوپر و بندرعباس به امضا رسیده است که باید اجرایی شود و از این طریق، مناسبات دو کشور وارد دور جدیدی گردد.

همچنین سامو خیبار میلیچ، رئیس اتاق بازرگانی اسلوونی نیز با ابراز امیدواری از افزایش سطح مناسبات دو کشور گفت: باید بتوانیم روابط تجاری ایران و اسلوونی را تا ۳ برابر امروز افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: اسلوونی در قلب اروپا قرار گرفته که فرصت خوبی برای این کشور در زمینه مناسبات اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک به شمار می آید. در واقع از شعاع ۵۰۰ متری پایتخت این کشور با بازاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر روبه رو هستیم که بدون محدودیت گمرکی می توانیم با آن ها فعالیت مشترک تجاری داشته باشیم.

میلیچ اقتصاد اسلوونی را یک اقتصاد بین المللی ارزیابی و تأکید کرد: این کشور به ایران برای دسترسی به بازار کل اروپا کمک خواهد کرد. اتاق اسلوونی و اتاق ایران در گذشته تفاهم نامه ای را امضا کردند که طبق آن می توانیم همه گونه اطلاعات مورد نیاز تجار ایرانی را در مورد کل اقتصاد اسلوونی در اختیارشان قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی اسلوونی در ادامه اطلاعات کلی از اقتصاد کشور خود ارائه کرد. طبق گفته های وی روابط ایران و اسلوونی در زمینه لجستیک از طریق بندر کوپر در سطح خوبی دنبال می شود. این کشور دارای ۴۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی است که بر پایه سرانه، ۳۰ هزار دلار به ازای هر نفر برآورد می شود.

به گفته وی، اسلوونی در کنار صادرات، واردات بالایی نیز دارد تا آن جا که در فروشگاه های این کشور بیش از تولیدات داخلی، محصولات وارداتی به چشم می خورد. در حال حاضر این کشور با ۶۰ هزار شرکت فعال که به ازای در کارمند خود نزدیک به ۵۰۰هزار دلار ارزش افزوده تولید کرده اند، شانزدهمین اقتصاد توسعه یافته اروپا شناخته می شود.

میلیچ، این کشور از نظر کشاورزی ضعیف بوده و بیش از نیمی از نیازهای کشاورزی خود را وارد می کند. هم چنین نزدیک به ۲۶۰۰ شرکت در زمینهICTفعال هستند که می توانند در این زمینه همکاری های خوبی با ایران داشته باشند.ضمن اینکه صادرات اسلوونی به ایران در حال حاضر شامل محصولات دارویی، الکترو موتور، شیشه، قطعات خودرو، لوازم خانگی و کاغذ می شود؛ بنابراین شناخت بیشتر به تعمیق روابط می انجامد..

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار