|
|
کدخبر: ۱۷۴۵۱۹

وزیر بهداشت در مراسم راه اندازی از دستاورد سازمان انرژی اتمی عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت از کاربرد فناوری هسته ای برای تشخیص کم خونی ها و درمان سرطانها خبر داد. همچنین، با حضور رئیس جمهور، سانتریفیوژهای توبولار، اولترا سانتریفیوژها و فرمانتورها برای ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن راه اندازی شد.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در مراسم راه اندازی و بهره برداری از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت اظهار داشت: در عصر حاضر علوم هسته ای به عنوان فن آوری برتر در سراسر جهان پیشتازی خود را در عرصه های گوناگون به اثبات رسانده است.

هاشمی با اشاره به اینکه امروزه دیگر کسی نمی تواند تاثیر علوم هسته ای بر افزایش دانش بشر و ارائه رفاه بیشتر به زندگی او را انکار کند، افزود: از این منظر فن آوری هسته ای می تواند به عنوان یکی از عناصر اساسی و مبانی ضروری برای توسعه پایدار به شمار بیاید.

به گفته وزیر بهداشت طی نیم قرن گذشته تلاش های گسترده دانشمندان سراسر جهان نقش بی بدیل این فناوری را در توسعه صنعت، کشاورزی، و پزشکی روشن ساخته است.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه کاربرد دوگانه و سایه سنگین سیاست های رسانه ای اجازه ظهور و بروز کاربردهای صلح آمیز این فناوری را در اکثر شهرهای جهان کمتر مهیا کرده و همیشه این روی سکه علوم هسته ای در طوفان های گسترده جنگ روانی ابرقدرتها نادیده گرفته شده و ناشناخته تر باقی مانده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: به همین دلیل لازم است همواره بر این نکته تاکید شود که فناوری هسته ای می تواند دریچه ای نوین به روی بشر بگشاید. این فناوری کمک می کند تا تشخیص های پزشکی و شیوه های درمانی بهبود یابد، بیماری ها راحت تر تشخیص و درمان شوند، تغذیه بشر سامان بهتری پیدا کند، بهره وری کشاورزی بهبود یابد، مواد غذایی تامین و کنترل کیفیت صنعتی تقویت شود و عوامل تهدید کننده سلامت بشر تحت کنترل قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه توسعه بدون توجه به زیرساخت های لازم، از جمله سلامت مردم پایدار نخواهد ماند، افزود: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت تعداد افراد سرطانی در کشورهای در حال توسعه فقط تا سال ۲۰۱۵ هر سال ۱۰ میلیون نفر افزایش می یابد. این در حالی است که امروزه تکنیک های پیشرفته هسته ای ما در تشخیص بیماری های تیروئید و درمان آنها، تهیه و تولید کیت های رادیو دارویی برای مراکز پزشکی هسته ای، کنترل کیفی رادیو داروهای خوراکی و تزریقی برای تشخیص و درمان بیماری ها، تهیه و تولید کیت های هورمونی، تصویربرداری در بیماری های قلبی و چشمی، تشخیص عفونت ها و التهاب مفصلی، تشخیص کم خونی ها و موارد دیگر نقش برجسته ای دارد.

هاشمی اذعان کرد: در حال حاضر کشورهای پیشرفته صنعتی از فناوری هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می کنند. امروزه بدون بهره گیری از انواع لیزرها بسیاری از درمان ها متوقف خواهد شد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: امروزه استفاده از سانتریفیوژها در تولید واکسن اجتناب ناپذیر است و امکانات فنی خالص سازی و تهیه داروهای بیوتکنولوژی فقط در پناه توسعه این فناوری میسر خواهد بود.

هاشمی افزود: جای خوشحالی است که همزمان با نخستین روزهای آغاز طرح تحول نظام سلامت، گام بلند دیگری در این عرصه حیاتی توسط دلاورمردان متخصص و غیور این مرز و بوم برداشته می شود تا جهانیان ببینند و بدانند که ایرانیان فناوری های نوین را برای آرامش و آسایش مردم به کار می گیرند.

به گفته وزیر بهداشت ما باید بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر نعظم انقلاب در عرصه سلامت به جایگاه نخست در جهان اسلام و منطقه دست یابیم. این مهم در پناه اتحاد و همدلی نیروهای متخصص بهداشت و درمان و استفاده از همه ظرفیت های موجود از جمله سازمان انرژی اتمی، شدنی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحول نظام سلامت در ایران مرهون توجه ویژه دولت یازدهم و تدبیر و پشتیبانی شخص رییس جمهور است و امیدواریم ثمره این اتحاد یک بار دیگر به کام مردم ایران شیرین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مراسم راه اندازی و بهره برداری از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری و جمعی دیگر از مدیران و مسؤلان این سازمان در سالن خوارزمی سازمان انرژی اتمی برگزار شد. در این مراسم رئیس جمهور ضمن تبریک به صاحبنظران و اندیشمندان، مسئولان و مدیران سازمان انرژی اتمی و همه دانشمندانی که در زمینه هسته ای خدمات فراوانی داشتند، دستور راه اندازی دستاورد ساماندهی پرتودهی چندمنظوره گاما در مرکز بناب را صادر کرد. همچنین در ادامه، توسط رئیس جمهور از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت رونمایی شد.

این دستاوردها شامل بهره برداری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش UV، طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مانند سانتریفیوژهای توبولار، اولترا سانتریفیوژها و فرمانتورها به منظور ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو و خودکفا کردن کشور در این زمینه در بازه زمانی سه ساله و سامانه ملی پرتودهی گامای چند منظوره در مرکز بناب است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار