|
|
کدخبر: ۱۷۴۷۴۴

تسنیم گزارش می دهد؛

خبرگزاری تسنیم: در پی افزایش مشکلات واحدهای تولیدی، طرح تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی توسط تعدادی از نمایندگان تهیه و تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، مشکلات این روزهای واحدهای تولیدی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشته است تا با تدوین طرحی تحت عنوان تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی آن را برای طی مراحل قانونی تقدیم رئیس مجلس شورای کنند.

در مقدمه این طرح ۱۴۱ نماینده مجلس تأکید کرده اند که نوسانات ارزی و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی مشکلات جدی برای تولیدکنندگان و مردم ایجاد کرده است. حال با توجه به اینکه در گذشته حسابی به نام ذخیره ارزی وجود داشت که تولیدکنندگان از آن طریق اقدام به دریافت وام می کردند، از ابتداء وام به صورت ریالی و اقساط آن هم به صورت ریالی توسط بانک های عامل پرداخت و در یافت می شد. اما متأسفانه در جریان نوسان اخیر ارزی، بانک ها بهای هر قسط را تا سه برابر تعهد افزایش داده و عموماً نه تولید توان پرداخت دارد و نه ارزش روز امکانات معادل درخواست بانک ها است.

لذا طرح حاضر به منظور تشویق بدهکاران به حساب ذخیره ارزی تقدیم می گردد که اولاً بدهی های معوق کاهش یابد و ثانیاً توان جدیدی برای توسعه واحدها از طریق برخورداری از تسهیلات ایجاد گردد. به همین منظور طرح ذیل با قید یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد:

متن طرح تسهیل بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی

ماده واحده - کلیه تولیدی که از محل تسهیلات حساب ذخیره ارزی اقدام به ورود، نصب و بهره برداری از ماشین آلات تولیدی نموده اند با توجه به شرایط کشور و تغییرات نرخ ارز می توانند به شرح بندهای زیر نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نمایند:

۱ - واحدهای تولیدی که ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به پرداخت خود به بانک های عامل اعم از معوق و سررسید نشده و اقدام نمایند براساس نرخ دلار هجده هزار(۱۸۰۰۰) ریال و یورو بیست و یک هزار و پانصد(۲۱۵۰۰) ریال محاسبه می گردد و می توانند به صورت ریالی پرداخت نمایند.

۲ - واحدهای که موفق به تسویه کامل تسهیلات دریافتی از محل حساب ذخیره ارزی طی مدت یاد شده نشوند، چنانچه ظرف دوازده ماه اقدام به تسویه کامل نمایند براساس نرخ هر دلار بیست و دو هزار(۲۲۰۰۰) ریال و یورو بیست و پنج هزار و پانصد(۲۵۵۰۰) ریال محاسبه و می توانند به صورت ریالی با بانک عامل تسویه نمایند.

۳ - واحدهای که ظرف دوازده ماه موفق به تسویه بدهی خود نشوند موظفند براساس نرخ ارز مبادله ای و تأمین خسارت تأخیر(دیر کرد) و به صورت ریالی نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نمایند.

۴ - واحدهای تولیدی که بدهی خود را به حساب ذخیره ارزی تسویه نمایند مجازند از محل حساب صندوق توسعه ملی جهت تکمیل و توسعه واحدهای تولیدی با رعایت سایر قوانین و مقررات بهره مند گردند.

تبصره - ارز تخصیصی به واردات کالاهای مصرفی و غیر تولیدی مشمول نمی گردند.

نظر به اجرای بندهای(۲) و(۴) ماده(۴) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۸۹ طرح پیشنهادی به ریاست مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار