|
|
کدخبر: ۱۷۴۸۰۴

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش:

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: خطر تحریف، یعنی تغییر مفاهیم سند، خطر تضعیف یعنی اعمال عملیاتی شدن بخشی از سند و نه تمام آن و خطر تحمیل یعنی اینکه کسانی بخواهند نظرات سلیقه ای خود را اعمال کنند، سند تحول بنیادین را تهدید می کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان های کشور در محل اردوگاه شهید باهنر اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به عنوان اسنادی مهم در آموزش و پرورش هستند و باید در گفت وگوها و گفتمان ها همواره از این دو سند یاد کرد.

وی یکی از راهکارهای مورد تأیید و تأکید این دو سند را بهره مندی از رسانه های متنوع و متعدد آموزشی برشمرد که به نوعی چرخشی جدید در نظام آموزشی ما که کتاب برآن سیطره و سلطه دارد، به شمار می رود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در گذشته این طرز تلقی مطرح بود که سخت افزار، فناوری و وسایل کمک آموزشی که از مصادیق آن رایانه و نرم افزارهای آموزشی است، به ندرت جای معلم را می گیرد، بر همین اساس خانواده ها نیز همواره کتاب و کیف را جز لاینفک وسایل آموزشی دانسته و می دانند، اما بر اساس اسنادی چون سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی همه این موارد ابزار در اختیار معلم است و به معلم به عنوان راهبر آموزشی نگاه می شود که می تواند استعدادهای دانش آموزان را فعال کند، زیرا دانش آموزان ریشه های دانش را در خود دارند و فقط باید آنها را متبلور و شکوفا ساخت.

وی افزود: درسند تحول بنیادین، علاوه بر کلاس، محیط های بیرونی نیز به عنوان محل آموزش دانش آموز تلقی می شود و مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله فعالیت می کند، بنابراین محیط یاددهی - یادگیری می تواند کلاس درس، بازار، موزه و حتی محیط های مجازی را شامل شود که این مهم به همت همه بخش ها به ویژه معاونین آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی اجرایی می شود.

محمدیان بار دیگر بر اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: طی چند سال گذشته هر بار که به حضور مقام معظم رهبری می رسیم، ایشان همواره به اجرای بند بند سند و انجام پژوهش و ارزیابی در خصوص اجرای مفاد سند تأکید دارند.

وی مجدداً سه خطر در این عرصه را به این ترتیب یادآور شد: خطر تحریف، یعنی تغییر مضمون و مفاهیم سند، خطر تضعیف، یعنی اعمال عملیاتی شدن بخشی از سند و نه تمام آن و خطر تحمیل، یعنی اینکه کسانی بخواهند نظرات سلیقه ای خود را جایگزین بندها و اصول سند سازند.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: امسال آمادگی داریم برای حدود ۵۰۰ هزار نفر رایانامه یا همان ایمیل دانش آموزی راه اندازی کنیم و نیز ۷۷ عنوان از کتاب های دوره متوسطه امسال همراه با لوح فشرده ارائه خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار