|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۵۲

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون با سهم حق آبه از سوی افغانستان احیا می شود.

خسرو افسری، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه تنها ۶ درصد از آب تالاب هامون باقی مانده است، اظهارداشت: درحال تلاش هستیم تا بتوانیم با لایروبی، بازگشایی مسیر ها(ریگ ها برخی مسیر ها را مسدود کرده است) و با وجود ۱۷ سال خشکسالی، تالاب هامون را نجات دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اعتباراتی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای احیای تالاب هامون به ما ارائه شده است که در این زمینه برنامه ریزی خواهیم کرد تا ساماندهی در راستای مدیریت آب این تالاب صورت گیرد و راه نجاتی برای تالاب پیدا کنیم.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به این زودی نباید به دنبال احیا تالاب هامون باشیم چراکه این امر زمان خواهد برد، گفت: باید با دستگاه های دولتی و خصوصی، بومیان محلی، صیادان و دانشگاهیان وضعیت تالاب هامون را سر و سامان دهیم و از نقطه نظر های افراد استفاده کنیم تا آینده خوبی رقم زنیم چراکه احیای تالاب هامون شدنی است.

افسری با اشاره به اینکه بومیان بهترین کمک در خصوص مدیریت آب تالاب هامون هستند، افزود: باید برنامه ریزی درست و به روز برای احیای تالاب هامون صورت گیرد و مجدد برای احیا بازنگری صورت گرفته و برنامه بنویسیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص انتقال آب ارس باید بگویم این امر در خصوص احیای تالاب هامون موثر است و همچنین بارورسازی ابرها می تواند راه نجات تالاب هامون محسوب شود، افزود: دریاچه ارومیه را با چاه های غیر مجاز و کشاورزی خشک کردیم ولی دریاچه هامون را خشک کردند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو عامل در خشکی دریاچه هامون از جمله عامل انسانی و تغییر اقلیم موثر بود، گفت: بسیاری از تالاب های دنیا با بی برنامه گی از جمله آرال خشک شده است که نباید بگذاریم این امر برای هامون رخ دهد بنابراین باید اقدامی جدی در زمینه احیای تالاب هامون انجام دهیم.

افسری بیان کرد: برای احیای تالاب هامون کارگروهی تحت عنوان " احیای دریاچه هامون " راه اندازی شده است که این کارگروه ادارات را به یکدیگر نزدیک کرده و باعثشده است که همه در برابر احیا مسئول باشند و هر کسی کار خود را انجام ندهد و همه گروه در خصوص راهکار ها نظر دهند.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان سهم حق آبه تالاب هامون را نداده است که اگر این اتفاق رخ دهد این تالاب احیا خواهد شد، اظهارداشت: امسال میزان بارندگی باعثشد که به احیای تالاب هامون امیدوار باشیم.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به طور کلی راه احیای تالاب هامون دادن سهم حق آبه از سوی کشور افغانستان است که باید وزارت امور خارجه در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار