|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۵۷

علی النعیمی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت عربستان گفت در صورت تشدید تنش ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین کشورش حاضر است با افزایش صادرات، کمبود احتمالی نفت در بازار را جبران کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت، در صورت افزایش تنش ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین و کمبود نفت در بازار، ریاض تمایل دارد با افزایش صادرات، نفت مورد نیاز بازار را تامین کند.
مداخله نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه و تبعات بعدی این اقدام در شرق اوکراین، موجب بروز نگرانی هایی در بازار نفت در طی چند ماه گذشته شده و قیمت نفت برنت را در نزدیکی ۱۰۸ دلار نگه داشته است. قیمت نفت برنت در روز سوم ماه مارس به ۱۱۲ دلار و ۳۹ سنت رسید که بالاترین قیمت در سال جاری میلادی بود.
النعیمی افزود: «ما تمایل داریم هرگونه کمبودی که ممکن است رخ دهد را جبران کنیم.» وی افزود، میزان فعلی تولید نفت عربستان حدود ۹.۶ میلیون بشکه در روز است، در حالی که این کشور ظرفیت تولید روزانه ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت را داراست.
یک منبع صنعتی نزدیک به موضوع گفت، عربستان در ماه آوریل روزانه ۹.۶۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده است، در حالی که این رقم در ماه مارس ۹.۵۶۶ میلیون بشکه بود. ریاض در ماه آوریل روزانه ۹.۶۵۰ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرد، در حالی که این رقم در ماه مارس ۹.۵۳۳ میلیون بشکه بود.
جدایی طلبان طرفدار مسکو خود را پیروز رفراندوم خودمختاری برگزار شده در روز یکشنبه در شرق اوکراین اعلام کردند و به تنش های موجود اضافه کردند.
نگرانی در مورد وضعیت به وجود آمده موجب شد که قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش یابد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۳۳ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۲۲ سنت رسید، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا با ۱۱ سنت افزایش به ۱۰۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.
النعیمی که در حاشیه کنفرانسی در سئول با خبرنگاران سخن می گفت، افزود، قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای نفت قیمتی عادلانه است.
وزیر نفت عربستان همچنین گفت، اوپک باید در نشست بعدی خود در ماه ژوئن سقف تولید خود را در سطح فعلی ۳۰ میلیون بشکه حفظ کند.
نعیمی ادامه داد: «عرضه کاملا کافی است… هیچ دلیلی برای تغییر(میزان تولید) وجود ندارد. مطلقا هیچ دلیل وجود ندارد.»
با این حال، ایران و عراق دومین و سومین تولیدکنندگان بزرگ اوپک خود را موارد خاصی می دانند که به دلیل اعمال تحریم و وقوع جنگ، سهم قبلی خود از تولید نفت اوپک را از دست داده اند و حق دارند میزان تولید خود را افزایش دهند.
انتهای پیام / / ۴۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار