|
|
کدخبر: ۱۷۵۰۴۵

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰ درصد معلمان پایه هفتم آموزش لازم درباره برخی تدریس کتاب های درسی را ندیده اند، با تمهید شرایط و نظارت بر آموزش معلمان می توانیم معلمان را در آموزش خلاق در تدریس یاری کنیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به سخنان مهم و راهگشای مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان نمونه سراسر کشور درباره شان و جایگاه معلم گفت: باید نگاه هزینه ای به «سرمایه ای» تبدیل شود و خروجی آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزی باشد که در تحقق اهداف انقلاب نقش موثر و جایگاه ویژه ای داشته باشد و از این رو آموزش و پرورش بزرگ ترین و موثرترین دستگاه سازنده نیروی انسانی در کشور به حساب می آید.

وی علم آموزی، تفکر و تدبر و تربیت اخلاقی با سبک ایرانی – اسلامی را از ویژگی های معلم برشمرد، افزود: یکی از جهت گیری ها در آموزش و پرورش اجرای مطلوب برنامه درسی است و در معاونت متوسطه از عنوان «مدیران اجرای برنامه درسی» استفاده کردیم تا تفکر خلاق، نقاد و تحلیل گر را در ذهن دانش آموزان ایجاد کنیم.

** ۳۰ درصد معلمان پایه هفتم آموزش لازم برای تدریس کتب درسی را ندیده اند

زرافشان با بیان این که ۳۰ درصد معلمان پایه هفتم آموزش لازم درباره برخی تدریس کتاب های درسی را ندیده اند، اظهار کرد: با تمهید شرایط و ایجاد مقدمات مطلوب، تامین تکنولوژی های آموزشی، نظارت بر آموزش معلمان و اجرا و به کارگیری مواد آموزشی و برنامه های درسی می توانیم معلمان را در آموزش خلاق وحضور فعال در امر تدریس یاری کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برنامه های قصد شده، اجرا شده و کسب شده را از سیاست های بنیادین متوسطه عنوان و خاطرنشان کرد: برنامه های قصد شده شامل طراحی و تدوین کتب درسی به عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی کشور است و تنظیم برنامه های درسی و تحلیل نتایج و آسیب شناسی رویکردها به عهده معاونت متوسطه و مرکز آموزش نیروی انسانی است.

** انتقاد از پایین بودن تیراژ کتاب راهنمای معلم و مجلات رشد

وی با انتقاد از پایین بودن تیراژ کتاب های راهنمای معلم و مجلات رشد گفت: رویکرد بسته های آموزشی سازمان پژوهش باید به گونه ای طراحی شودکه در اختیار همه معلمان قرارگیرد تا آن ها بتوانند از سی دی های آموزش توسط مولفان به جای آموزش ضمن خدمت کارکنان بهر ه مند شوند.

زرافشان اجرای مطلوب برنامه توسعه پنجم را از اهداف دولت یازدهم خواند و گفت: دستیابی به اهداف ملی در سطح کلان و اجرای صحیح آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است که این امر با عزم ملی و مدیریت جهادی و با مراقبت از شاخص های کیفیت بخشی آموزش محقق می شود.

** تهیه دستورالعمل طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی

زرافشان «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» را از سیاست های اصلی وزیر آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: به همین منظوردستورالعمل های طرح «تعالی مدیریت آموزشگاهی» در این معاونت آماده شده است تا آن را برای آموزش مدیران و معلمان در تابستان ارائه دهیم.

وی از ایجاد ردیف «کیفیت بخشی» در بودجه امسال آموزش و پرورش خبر داد و افزود: مدیران مدارس باید با برگزاری کلاس های تقویتی، مشاوره و… در جهت کیفیت بخشی امر آموزش اهتمام لازم داشته باشند و دانشگاه فرهنگیان نیز برای تربیت نیروهای کارآمد و متخصص در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

** توزیع نامتوازن شاخه ها و رشته ها در دوره متوسطه

زرافشان با اشاره به توزیع نامتوازن شاخه ها و رشته ها در دوره متوسطه گفت: با توجه به پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته تجربی شاهد هستیم ۴۵ درصد دانش آموزان در این رشته تحصیل می کنند.

زرافشان سیاست محدود کردن مدارس نمونه دولتی شهری را از اهداف جدید این معاونت برشمرد و گفت: تقویت مدارس نمونه دولتی هیئت امنایی در مناطق روستایی و محروم مورد تاکید است.

وی تصریح کرد: طرح خود اتکایی در مدارس شبانه روزی باید ایجاد شود تا دانش آموزان علاوه بر تولید بتوانند محصولات خود را به بازارهای محلی ارائه دهند و از این جهت باید از ظرفیت تمام دستگاه های دولتی استفاده شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را یکی از مخاطبان اصلی سیاست های ابلاغی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری عنوان و خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان کاردانش و فنی وحرفه ای به دلیل آشنایی با حرفه های متنوع، سریع تر از فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب بازارهای کار می شوند و گسترش شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش که از اهداف برنامه پنجم توسعه است می تواند مشکل اشتغال در کشور را تاحد زیادی مرتفع سازد.

وی با اشاره به جمعیت ۴۳۰ هزار دانش آموزی در پایه سوم رشته های نظری گفت: ۵۰ درصد دانش آموزان در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنندکه باید به همین اندازه ظرفیت سازی در دوره های دانشگاهی لحاظ شود.

وی با اشاره به افزایش یک سال به تحصیل دانش آموزان شاخه کاردانش و فنی وحرفه ای خطاب به روسای ادارات گفت:باید از فرصت سه ساله ای که در اختیار دارید برای ظرفیت سازی و استفاده بهینه از نیروهای انسانی اقدامات لازم صورت بگیرد و در این راستا سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هم قول مساعد داده است تا جهت گیری ساخت فضاهای آموزشی جدید به سمت هنرستان ها سوق پیداکند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار