|
|
کدخبر: ۱۷۵۰۸۹

گفتگو با ناشران در نمایشگاه / ۴

تقریبا تمام آثار پرفروش ما مثل کتاب دا، پایی که جا ماند، لشکر خوبان، بابانظر و… الکترونیکی شدند و اتفاقا مورد استقبال قرار گرفتند.

گروه فرهنگی مشرق- در این که اغلب مردم ما کتابخوان نیستند و تورق یک کتاب خوب شاید اولویت صد و چهلمشان هم نباشد هیچ شکی نیست. در این که کتاب ها اگر رایگان هم عرضه شوند باز امیدی به جابجایی چشمگیر در آمار کتابخوان ها نمی رود هم شکی نیست. اما تعارف که نداریم! خرید کتاب این روزها حتی برای آن عده اندکی که واقعا از خواندن کتاب لذت می برند هم دل شیر می خواهد.

این مطلب را برای دانشجویان، پژوهشگران و خوره کتاب هایی منتشر کردیم که کتاب را به عنوان یک نیاز می بینند نه صرفا یک عامل زیبایی در دکور خانه و در تلاشیم دنبال یک راه حل خوب و منطقی برای کتاب خواندن بگردیم بدون این که ردپایی از کاغذ و صحافی و چاپ در میان باشد. این بود که به نشر دیجیتال رسیدیم! فروش یک کتاب در قالب های مجازی(pdf - word) و قیمت های بسیار پایین.

در سه گزارش قبلی از هر دری پیرامون نشر دیجیتال سخن گفتیم. از سهولت خرید یک نسخه دیجیتال با قیمت پایین، از فراهم شدن شرایط پیش بینی بازار برای ناشران، از صرفه جویی در کاغذ و دوستی دوباره خوره های فناوری با یار مهربان و از همه مهمتر همسان و همگام شدن با فناوری!

ناشران حرف های تازه ای در این زمینه داشتند. اگرچه همه آنها با نشر قدیمی و بوی کاغذ رابطه دیرینه داشته و دل کندن از چاپ و صحافی و گالینگور برای بسیاری از آنها مثل دل کندن از بچه هایشان بود اما با نگاهی منطقی و عقلانی فواید و مزایای بازار دیجیتال را برای ما برشمردند.

یک روز پیش از پایان نمایشگاه و برای چهارمین گزارشمان به سراغ یکی از بزرگترین انتشاراتی های کشور یعنی "سوره مهر" رفتیم و خواستیم با مدیر غرفه در مورد نشر دیجیتال صحبت کنیم که دیدیم بچه های این انتشاراتی کاری کرده اند کارستان! آنها در فضایی که برای فروش آثارشان به اختیار گرفته بودند بخش کوچکی را به معرفی و فروش آثار دیجیتال خود اختصاص دادند.

مدیر فروش کتاب های دیجیتال سوره مهر جوان آرام و خوش رویی بود که به رغم شلوغ بودن غرفه و ازدحام مردم با صبر و حوصله جواب سوالات مارا داد: از سال ۹۰ موضوع نشر دیجیتال به صورت جدی برای ما مطرح شد. سعی کردیم واحدی یک پارچه تاسیس کنیم به نام سوره مهر الکترونیک(سما) که سفارشات مجازی خودمان را در این واحد خلاصه کردیم.

وی ادمه داد: برای تولید یک محتوای دیجیتالی باید ۴ مرحله طی شود. اول انتخاب محتوا و تبدیل آن به فرمت های رایانه ای مثل pdf است که ما تا کنون ۶۰۰ عنوان الکترونیکی عرضه کردیم. مرحله دوم توزیع آن در یک سامانه و پایگاه رایانه ای مشخص است. مرحله سوم تبلیغات و معرفی آثار است تا مردم بدانند که کدام کتابها وارد فضای مجازی شده اند و در آخر مرحله چهارم در دسترس گذاشتن ابزار مناسب مطالعه مجازی برای مخاطبان است. مثلا نرم افزارهایی مثل " ebook reader ".

مسئول بخش الکترونیک سوره مهر تصریح کرد: خیلی برای دیده شدن کارمان تلاش کردیم و با چند شرکت تولید محتوای الکترونیکی وارد همکاری شدیم تا نشان بدهیم ورود این حوزه تا چه میزان مورد اهمیت است. این نکته ای است که همه ناشران به ان رسیده و اهمیتش را درک کرده اند. البته هنوز ناشران قدیمی به خاطر موضوع حق تالیف و ترس از لو رفتن محتوای دیجیتال وارد این حوزه نشده و عقب نشینی می کنند.

کارشناس حوزه فناوری ادامه داد: نکته دیگر آنکه ما حدود قیمت برای آثارمان در نظر گرفتیم که سقف آن ۵ هزار تومان است. یعنی قیمت های ما از کتاب های رایگان که روی سایتمان عرضه می شوند هست تا گران ترین ها که به ۵ هزارتومان می رسد. در سال ۹۲ حدود ۱۵۰ اثر تولید کردیم و در سال ۹۳ این رقم را به ۳۰۰ عنوان ارتقا دادیم. تقریبا تمام آثار پرفروش ما مثل کتاب دا، پایی که جا ماند، لشکر خوبان، بابانظر و… الکترونیکی شدند و اتفاقا مورد استقبال قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: اخیرا وارد تولید و عرضه کتاب هایی شده ایم که علاوه بر دارا بودن محتوای متنی به صورت گویا درآمده و محتوای صوتی دارند. قصد داریم در آینده وارد فاز تولید کتاب های چند رسانه ای بشویم. که اینها قرار است به صورت نرم افزارهای موبایل و در قابل متن و صوت و عکس برای مخاطبان آندرویدی عرضه شوند. در مرحله اول " احمد احمد " را به این صورت عرضه کردیم و به زودی دیگر آثارمان را نیز به شکل اپلیکیشن های موبایلی معرفی خواهیم کرد.

مسئول غرفه سوره مهر در پایان گفت: ما دانشجویان و دانش آموزان را مخاطب اصلی خودمان می دانیم. چون به هر حال این قشر بیشترین و بهترین ارتباط را با فناوری های روز دارند و پا به پای تبلت و موبایل رشد می کنند. آقای حداد عادل در بازدید از غرفه سوره مهر در مورد کارهای دیجیتالی ما گفته بودن که کار امروز ما زیرساخت موثری برای چند سال آینده است. فرهنگ سازی دیجیتالی شدن نشر کتاب و رسیدن به سودهی فعلا کار زیادی می برد.

در سه بررسی قبلی برخی مخاطبان مشرق در قسمت نظرات نسبت به امنیت پایین نشر دیجیتال و امکان لو رفتن محتوای یک کتاب به صورت گسترده در فضای مجازی انتقاد داشته و آن را عاملی بر عدم اعتماد ناشران و در نهایت شکست این طرح دانستند. این نکته بسیار مهمی است که با توجه به عدم رعایت حقوق کپی رایت می تواند تمام مزیت های نشر دیجیتال را برای نویسنده و ناشر تحت الشعاع قرار دهد.

همه روزه نرم افزارها و اطلاعات دیجیتالی بسیاری بدون اطلاع صاحب اثر توسط هکرها سرقت شده و با تغییراتی در تدابیر امینتی نرم افزار به صورت آزاد و بدون قفل در فضای مجازی منتشر می شود. در این شرایط است که باید ابزار مناسب و نرم افزارهای امنیتی قدرتمند و قوانین سخت و شکننده برای قانون شکنان در کنار توسعه کتب مجازی استفاده کرد تا بازار فرهنگی کتاب تبدیل به بازار سیاه هکرها نشود.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار