|
|
کدخبر: ۱۷۵۱۳۹

جنجال برای یک استعفا؛

رکنی قبل از عید استعفای خودش را به ضرغامی داده بود و اصلا نیازی به عزل نداشت. شاید تصور ایشان این بود که اگر استعفا بدهد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

گروه فرهنگی مشرق- خبرش نسبت به دیگر اخبار مربوط به انتصاب ها و انفصال ها خیلی داغ تر بود. همه کنجکاو بودند که بدانند "صدور حکم برکناری برای تهیه کننده یکی از پربیننده ترین برنامه های شبکه سوم سیما یعنی سمت خدا" چرا و به چه علت صادر شده است.

این سوالی بود که ما هم در ذهن داشتیم. دوست داشتیم بداینم چرا تهیه کننده یک برنامه دینی بعد از تهیه حدود ۱۲۰۰ قسمت از یک مجموعه پرمخاطب یکباره برکنار شده و اصلا ماجرا از چه قرار است. این شد که به سراغ " عبدالمجید رکنی " تهیه کننده برنامه سمت خدا رفتیم تا همه چیز را از بان خودش بشنویم.

در یکی از برنامه های " سمت خدا " حاج آقا ماندگاری از تبلیغات درسیما انتقاد کردند. حرفشان این بود که مدیران رسانه که آنتن را در خدمت آگهی های مصرف گرایی قرار دادند، دغدغه مردم را دارند و می گویند مردم شب عید می خواهند پنج تا سریال ببینند. این سریال ها خرج دارد و الان هم به هر دلیلی به ما بودجه نمی دهند. آقای ماندگاری آنجا یک فراخوان حمایتی دادند و گفتند مردم زنگ بزنید به صدا و سیما و بگویید که ما عید امسال سه تا سریال کمتر می بینیم اما شما دست تان را به سمت سرمایه دارای دراز نکنید.

این فراخوان با موج حمایت بالای مردم روبرو شد. یک موج حمایتی جدی که مردم پشت سر شما هستند شما از آرمان ها عقب نشینید و اینها به راه افتاد. ولی این حرف خیلی برای مدیران صدا و سیما گران تمام شد و همان روز بعد از ظهر دستور عزل بنده صادر شد.

من تا الان در ۱۲۰۰ برنامه تهیه کننده بودم تا الان هم کسی با ما کار نداشته اما تا نهی از منکر کردیم، یک دفعه تهیه کننده ای شدیم که صلاحیت های مان سلب شده و الان کارآیی نداریم. و میخواهند با حذف بنده به برنامه ارتقا و کیفیت بدهند. حتی نمی توانند بگویند مدت قانونی من هم تمام شده.، چون هنوز تعدادی از برنامه هایی که با من قرارداد بسته اند باقی مانده است. از سال ۱۳۸۸ تا کنون که این برنامه با تهیه کنندگی بنده پیش رفته، بیش از ۱۳ بار قرارداد این برنامه تمدید شده و هیچ موقع هم مشکلی نبوده است، امروز سوال این است که چه اتفاقی غیر از قدم گذاشتن ما در عرصه اقامه معروف اجتماعی اتفاق افتاده است؟


رکنی دل پری داشت و مفصل از مشکلاتش در صداوسیما گفت از این که عزلش به ناحق بوده و نباید او را کنار بگذارند. اتفاقاتی که رکنی از آنها یاد کرد آنقدر برایمان جالب بود که تصمیم گرفتیم این بار به سراغ یکی از دو گزینه جدید برای تهیه کنندگی سمت خدا یعنی محمد مناجاتی برویم تا هم از برنامه های این تهیه کننده برای ادامه برنامه پرسیده باشیم و هم اتفاقاتی که برای رکنی رقم خورده را از زاویه دیگری بررسی کنیم.



آقای رکنی از دوستان من است و نمی دانم چرا موضوعات را به این شکل مطرح کرده. برنامه سمت خدا یک برنامه دینی و معارفی است که از اسمش پبداست باید " سمت خدا باشد. نه سمت شخص یا مسئول و مدیر خاصی! اما این را باید بدانیم که هر سازمان ضوابطی دارد که کارکنان در آن سازمان باید آن را رعایت کنند.

درست است که ایشان مدت طولانی تهیه کننده این برنامه بودند اما خب به هر حال قبل از ایشان هم کس دیگری بوده و بالاخره هر آمدنی یک رفتنی دارد. این سمت هم از شش ماه قبل به من پیشنهاد شده بود و به خاطر انتقادهای رکنی قرار بر کنار رفتن ایشان مطرح نبوده بلکه ارتقا کیفی برنامه مدنظر بوده است. برای آمدن من هم مدیران هیچ شرطی نگذاشتند اتفاقا این ما بودیم که شرط کردیم تغییرات کوچکی در برنامه ایجاد کنیم تا از حالت گفتگوی خاص خارج شده و زنده بودن آن آشکار شود.



***اما واقعیت ماجرا چیست؟
انگار قضایا آنگونه نبود که رکنی ادعا کرد. شاید هم مناجاتی نمی خواست ماجرا را همانگونه که واقعا رخ داده شرح بدهد‍! این بود که به سراغ دیگر مدیران سیما رفتیم افرادی که هم به صورت کامل در جریان ماجرا بودند و هم کسانی که خیالمان از بابت اطلاعاتشان راحت باشد.

پس از پرس و جو و چند تماس تلفنی اطلاعات خوبی کسب کردیم. ماجرا از این قرار است که آقای رکنی قبل از عید استعفای خودش را به ضرغامی داده بود و اصلا نیازی به عزل نداشت. این تهیه کننده تصور می کرد که اگر استعفا بدهد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

به هر حال مدیر شبکه و دیگر عوامل مخالفتی با کنار رفتن رکنی نکرده و فقط از او می خواهند که شب عید را در کنار تلویزیون بماند و اردیبهشت ماه وقتی که قراردادش تمام شد برود.

نکته مهم دیگر آنکه " سمت خدا " اولین کار زنده رکنی بوده و قبلا کار شاخص دیگری در سیما نداشت.

گزارش ما آماده بود تا به روی خروجی سایت برود؛ اما وقتی برنامه روز دوشنبه(امروز) سمت خدا پخش شد، اتفاقی که فکرش را هم نمی کردیم افتاد. نجم الدین شریعتی مجری همیشگی این برنامه روی آنتن زنده تلویزیون از مردم خداحافظی کرد و دلیل رفتنش را هم کنار گذاشته شدن تهیه کننده برنامه یعنی " رکنی " عنوان کرد. نقل خاطراتی از شروع شردن برنامه از ۵ سال قبل و حضور مستمر شریعتی به عنوان مجری این برنامه نشان از جبهه گیری اساسی تیم رکنی روی آنت زنده داشت. چند جمله مظلومانه از شریعتی کافی بود تا کارشناس برنامه یعنی حجت الاسلام فرحزاد نیز به تعبیر خودش تحت تاثیر قرار گرفته و صحبت های تندی به نفع رکنی و علیه مدیران سیما مطرح کند.


***سخنی با نجم الدین شریعتی
آقای نجم الدین شریعتی بزرگوار! جوان خوش برخورد و با استعداد این روزهای تلویزیون! بی حاشیه بودن در صداو سیما برایت سخت بود که یکباره این چنین خودت را در ورطه حاشیه ها انداختی؟ خیلی خب! حالا به صدر جدول رقابت مجریان حاشیه دار رسیدی. مجریانی که با آنتن زنده روبروی مردم می نشینند و از مشکلات شخصی خودشان حرف می زنند؛ از این که یک مدیری به یک تهیه کننده جفا کرده و چنینش را چنان کرده.

شما مجری خوبی بودی و البته هستی؛ اما ای کاش دست حاج آقا فرحزادی را در حنا نمی گذاشتی تا او هم سفره دلش را جلوی دوربین پهن کند و " تبلیغ " کند برای یک تهیه کننده ای که پنج سال تهیه کننده یک برنامه بوده و مدیران نیز ار هیچ حمایتی برای خودش و برنامه اش دریغ نکردند! رکنی خودش گفته بود تبلیغ روی آنتن زنده خوب نیست و عمو پورنگ را به خاطر چیپس و پفک سرزنش می کرد حالا چه شد که شما تمام مدیران رسانه را در یک کفه ترازو و تهیه کننده برنامه خودتان را در کفه دیگر گذاشتید تا بگویید او از همه بهتر است! این تبلیغ نیست؟

خودت این را بهتر می دانی که موفقیت یک برنامه فقط مربوط به تهیه کننده نیست. مستمر بودن برنامه، ساعت پخش بسیار مناسب، توجه ویژه مدیران رسانه، داشتن یک مجری توانمند مثل خودت و از همه مهمتر حضور روحانیون شاخص و سرشناس در کنار هم باعثشدند " سمت خدا " پرمخاطب شود. بودجه هم که ماشا الله کم نبود تا خدایی نکرده کارتان به تبلیغ فلان بانک و بهمان بیمه شخص ثالثنرسد.

مجری خوب و حزب الهی سیما! پسر خوب روی آنتن دم ظهرهای این چندسال مردم ایران! برای ارتقا سطح کیفی یک برنامه شاید لازم باشد گاهی یک تغییراتی در چیدمان مهره های آن داده شود. این اتفاق هر روز در شبکه ها و برنامه های مختلف سیما رخ می دهد؛ اما این همه جنجال ندارد. که اگر داشته باشد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. حرفی نمانده جز این که نا امیدمان کردی این دم آخری. خدانگهدارت.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار