|
|
کدخبر: ۱۷۵۳۱۰

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: تفاهم نامه توسعه ۴ میدان مستقل نفت سنگین کشور از جمله میدان کوه موند به عنوان بزرگترین میدان نفت سنگین جهان با شرکت های مشترک ایرانی، روسی و اوکراینی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در دو سال پایانی فعالیت دولت دهم بیش از ۲۵ قرارداد و تفاهم نامه با شرکت های داخلی و خارجی به منظور توسعه میادین نفت و گاز امضا شد.

همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، کادر جدید مدیریتی شرکت ملی نفت ایران طرح غربالگری توسعه میادین نفت و گاز طبیعی کشور را در دستور کار قرار داد و در نهایت با پایان طرح غربالگری توسعه برخی از میادین نفتی مستقل از اولویت شرکت ملی نفت ایران تا اطلاع ثانوی خارج شد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تفاهم نامه طرح توسعه میدان نفت سنگین زاغه با شرکت نفتی تات نفت روسیه، گفت: با اجرای طرح اولویت بندی در شرکت ملی نفت ایران، توسعه برخی از میادین مستقل نفت و گاز از دستور کار خارج شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون توسعه میدان مستقل نفتی زاغه به دلیل اولویت دار بودن توسعه میادین مشترک از اولویت بالا برخوردار نیست، اظهار داشت: هم اکنون توسعه این میدان نفت سنگین متوقف شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: موضوع توقف توسعه میدان نفتی زاغه به شرکت مشترکی خارجی هم اعلام شده است.

به گزارش مهر، آذر ماه سال ۱۳۹۰ تفاهم نامه توسعه میدان نفتی زاغه میان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) و شرکت تات نفت با حضور رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان روسیه در تهران امضا شد.

با امضای این تفاهم نامه، امکان افزایش ظرفیت روزانه تولید از این میدان نفت سنگین در فاز اول ٧ هزار بشکه و در فاز دوم ٥٥ هزار بشکه نفت فراهم خواهد شد.

چاه شماره یک میدان نفتی زاغه سال ها پیش حفاری و متروکه اعلام شد و شرکت ملی نفت ایران قصد داشت با حفاری چاه شماره ٢ این میدان، اطلاعات جامع تری از این میدان نفت سنگین استخراج کند.

میدان زاغه از میدان های جنوب غرب ایران، در ٢٥ کیلومتری شهر بندری دیلم و ۶ کیلومتری کناره خلیج فارس واقع شده است.

توسعه ۳ میدان نفت سنگین متوقف شد

حاجی حسین نژاد در ادامه در خصوص طرح توسعه سه میدان نفت سنگین کوه موند، کاکی و بوشگان هم توضیح داد: با توجه به اینکه این سه میدان مستقل بوده توسعه آنها از دستور کار خارج شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به توقف توسعه میادین نفتی کوه موند، کاکی و بوشگان، خاطرنشان کرد: توقف توسعه این سه میدان نفتی به شرکت های خارجی که تفاهم نامه با آنها امضا شده هم توسط شرکت نفت اعلام شده است.

به گزارش مهر، قرارداد طرح توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کاکی و بوشگان اسفند ماه ۹۰ بین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران و یک شرکت ایرانی - اوکراینی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار امضا شده بود.

مدت زمان اجرای فاز نخست توسعه این سه میدان ۵۲ ماه از زمان موثر شدن قرارداد خدمات است. در این مرحله تولید زودهنگام حدود ۵ هزار بشکه نفت در روز در مدت ۳۹ ماه محقق خواهد شد و در پایان این مرحله، تولید نفت به ۱۱ هزار بشکه در روز می رسد. در این مرحله هفت حلقه چاه درمیدان های کوه موند و کاکی حفر خواهد شد.

میدان نفت سنگین کوه موند در ۸۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و در کرانه خلیج فارس واقع شده است و این میدان بزرگترین میدان نفت سنگین جهان در بخش خشکی به شمار می رود. میدان کاکی با ذخیره نفت سبک در شمالشرق کوه موند و در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب خورموج در بوشهر قرار دارد.

میدان بوشگان نیز با ذخیره نفت سبک در یکصد کیلومتری شمال بندر بوشهر و در ۳۰ کیلومتری میدان گازی دالان واقع شده که تنها چاه این میدان در سال ۱۳۴۲ حفاری شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار