|
|
کدخبر: ۱۷۵۳۱۱

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل سود و عوارض گمرکی به راه آهن اختصاص می یابد، گفت: ۳۴۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به بخش ریلی اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسیدآقایی دوشنبه شب در یک زنده تلویزیونی با بیان اینکه دولت ها در بخش مسافری سوبسید بیشتری می دهند، گفت: راه آهن در کشورهای دیگر قطارهای حومه ای را دنبال می کند اما ما قطارهای حومه ای در کشور نداریم، یه بخشی مترو درون شهری را فعال کردیم و وظیفه خطهای طولانی بین شهری را به راه آهن سپردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر راه آهن یک شبکه جامع حمل مسافر داشته باشد عموما دولت ها کمک می کنند که مردم بیشتر با قطار سفر کنند، گفت: حمل و نقل ریلی منطق اقتصادی دارد زیرا دولت ها بطور غیر مستقیم هم می توانند به این بخش سوبسید بدهند؛ مانند اینکه عوارض خط را مانند جاده دریافت نکنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه اقتصاد راه آهن را باید با دونوع اقتصاد ملی و اقتصاد بنگاهی نگاه کرد، افزود: حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی برای ما منافع سوخت، منافع حاصل از کاهش تصادفات، اتلاف وقت و تولید کمتر گازهای گلخانه ای به دنبال دارد.

پورسیدآقایی تصریح کرد: در اقتصاد بنگاهی هم از آنجاییکه شرکت حمل و نقلی فقط از محل پول بلیت درآمد دارد بنابراین دولت ها از طریق کمک به بخش مسافری در عدم دریافت عوارض خط و مالیات به رونق بخش مسافری کمک می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بخش باری در دنیا عموما خودکفا اداره می شود به دلیل اینکه سودآور است اما در ایران سوخت گازوییل بسیار ارزان است و کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی سوخت را در گازوئیل داریم بنابراین حمل و نقل جاده ای به نسبت ریل صرفه بیشتری دارد و معتقدم که نامناسب بودن نرخ انرژی خیلی از الگوهای مصرف را به سمت اشتباه برده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه هزینه احداثراه آهن در کشور هر کیلومتر ۵ میلیارد تومان است و با احتساب هدف گذاری ساخت سالانه ۱۲۰۰ کیلومتر خط آهن، باید ۶ هزار میلیارد تومان در هر سال برای اجرای این خطوط اختصاص یابد، گفت: باید به اولویت سنجی در اجرای پروژه های عمرانی توجه کرد زیرا احداثیک خط آهن جدید، پس از ۷ سال بازگشت سرمایه کامل دارد، بنابراین اگر کل هزینه اجرای پروژه های عمرانی که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است به سیستم ریلی اختصاص یابد پس از ۷ سال بازگشت سرمایه داریم و از آن زمان به بعد دولت می تواند، با درآمدهای حاصل پروژه های بعدی را اجرا کند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه امسال دو اتفاق مناسب و مطلوب برای سیستم ریلی رخ داده است، بیان کر د: اول آنکه دولت پیشنهاد داد ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار از محل منابع عمومی کشور به سیستم ریلی انجام شود که مجلس نیز موافقت کرد، ضمن آنکه درصدی هم از بودجه عمرانی به سیستم ریلی کشور اختصاص می یابد. این ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل سود و عوارض گمرکی به راه آهن اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه دومین اتفاق خوب، اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع به راه آهن در قالب تبصره ۲۱ است، اظهار داشت: در قالب اجرای هدفمندی یارانه ها در تبصره ۲۱ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: البته به دلیل انصراف عده محدودی از مردم از دریافت یارانه ها، ۳۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم محقق شده است. امسال سعی کردیم از محل درآمدهای حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، تعرفه سیستم ریلی را ثابت نگه داریم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ثبات تعرفه ها کمک می کند استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در بخش مسافر افزایش یابد، گفت: صاحبان کالا نیز برای جابه جایی کالاهای خود از این سیستم بیشتر استفاده کنند که بطور حتم موجب کاهش حضور کامیون ها در جاده و کاهش سوانح رانندگی می شود زیرا بخشی از تصادفات هم به دلیل وجود کامیون ها در جاده ها است که موجب سبقت سواری ها و تصادف آنها می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار