|
|
کدخبر: ۱۷۵۳۳۷

وقتی مسئول مرگ کودک توسط گرگ خود کودک می شود

خبرگزاری تسنیم: چند روز اخیر کودکی در شهر زرین آباد گرگ ها تاکنون ۶ کودک را خورده اند. در این میان سکوت معنادار محیط زیست که به خاطر مرگ یک پلنگ غوغا به پا می کند و تمام توان خود را برای حفظ یوز ایرانی گذاشته جای تأمل دارد.

به گزارش خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیم، باز هم در همین نزدیکی حادثه ای از سوی محیط زیست اعلام می شود ولی این بار جان یک پلنگ یا پرنده در حال انقراض در میان نیست بلکه جان کودکان بی گناه در میان است که تنها با بازی و رفتن به خیابان طعمه گرگ شده و جان خود را از دست می دهند.

چند روز اخیر کودک ۵ ساله ای از شهر زرین آباد(بزینه رود) از توابع شهرستان خدابنده در استان زنجان که در مسیر مغازه خواربار فروشی به منزل بود توسط گرگی ربوده و بعد از گذشت ساعاتی جسد کودک پیدا می شود و این امر تنها باعثمتأثر شدن یکسری افراد می شود که تنها کارشان تاسف خوردن است نه چیز دیگر…

برخی از کارشناسان و مسئولان مطرح می کنند که از سال ۸۸ تاکنون ۶ کودک توسط گرگ در این شهرستان دریده شده اند و این در حالی است که تا امروز همه مسئولان تنها سکوت کردند و زمانی که از آنها در این خصوص پرسش می کنی تنها مقصر را خود اهالی این منطقه می دانند!!

گویی با حمایت تمام قد از حیوانات قرار است حمایت از انسان ها فراموش شود…

شکار خرگوش و گراز ممنوع است

مهدویان، مدیرکل محیط زیست استان زنجاندر گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدر خصوص حادثه اخیر و اقدامات محیط زیست استان در این زمینه اظهارداشت: ما برای این که از اهالی این منطقه حفاظت کنیم با اطلاع رسانی و پخش آگهی، اهالی به خصوص کودکان این منطقه را از خطرناک بودن برخی ساعات که ممکن است گرگ در کمین شکار باشد آگاه کردیم همچنین در راستای شکار بی رویه این اهالی تذکر های لازم را داده ایم.

وی ادامه داد: گرگ های شکار طبیعی خود را از دست داده اند و مجبور شده اند که به شکار غیر طبیعی بپردازند. در واقع شکار گراز و خرگوش و دیگر موجودات توسط اهالی این منطقه صورت می گیرد و گرگ و سگ هار در این منطقه به شکار غیرطبیعی روی آوردند. برای حفاظت از امنیت جان اهالی این منطقه ۳ سال است که شکار خرگوش و گراز را ممنوع کرده ایم.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در پاسخ به این پرسش که مسئول این حادثه کیست، افزود:مسئول این حادثه کسی نیست جزء خود اهالی این منطقه به این دلیل که شکار بی رویه انجام داده اند و زباله های خود را در اطراف این شهر انداخته اند و باعثجمع شدن بیش از حد گرگ شده اند. چراکه ما در استان زنجان شاهد گرگ هایی هستیم که با در کنار انسان ها زندگی می کنند و حمله ای صورت نمی گیرد ولی در این شهرستان به این شکل نیست.

وی عنوان کرد: به دلیل انباشت زباله و شکار بی رویه این اتفاق به کرار از سال ۸۸ رخ داده است. ما اقدامات لازم را انجام دادیم و مقصر ما نیستیم.

مدیریت پسماند و جلوگیری از تخریب زیستگاه حیوانات

مهدویان گفت: مشخص نیست که این حادثه اخیر توسط گرگ رخ داده است یا خیر. چرا که می تواند سگ هار هم باشد زیرا کسی شاهد ماجرا نبوده است ولی اتفاقات گذشته همه توسط گرگ صورت گرفته است و ما از این حادثه بسیار متأثر شدیم.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند و جلوگیری از تخریب زیستگاه حیوانات از مواردی است که محیط زیست استان زنجان دنبال کرده است که شاهد حفاظت بیشتر اهالی این منطقه باشیم. همچنین باید بگویم اهالی این شهر باید بدانند که شکار بی رویه آنها باعثاین امر شده است. تخریب زیستگاه گرگ ها و موجودات این منطقه توسط اهالی شهر صورت گرفته است که این بسیار ناراحت کننده است و باید به دنبال مدیریت و کنترل باشند.

افراد کم سن و سال اوایل صبح از خانه بیرون نیایند

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت:سال گذشته اصلاً حمله گرگ یا حیوان دیگر را نداشتیم و این به دلیل بهبود وضع است ولی باید اهالی که کنار زیستگاه گرگ زندگی می کنند، بدانند که نمی توانیم حیات وحش را از بین ببریم و آنها باید موارد را رعایت کنند.

وی افزود: همچنین باید گفت که در اوایل صبح و غروب افراد کم سن و سال نباید به خارج از خانه بیایند چراکه ممکن است گرگ و دیگر موجودات خطرناک در پشت بوته و درختی که در این منطقه بسیار است کمین کنند.

مهدویان بیان کرد: ما نمی توانیم حیات وحش را از بین ببریم و باید به دنبال راهی باشیم که زیستگاه آنها را تخریب نکرده و با شکار بی رویه، شکار آنها را غیرطبیعی کنیم. بنابراین باید بدانیم که در این مقصر اصلی و عامل اصلی شکار بی رویه و تخریب زیستگاه است.

نیزاری شدن مسیر رودخانه و پنهان شدن گرک

در این میان نیز باب الله فتحی، فرماندار شهرستان خدابنده گفته است که به دلیل عبور رودخانه از وسط شهر زرین رود و روئیدن درخت و نیزاری شدن مسیر و رودخانه این محدوده به محل مناسب برای پنهان شدن و همچنین زاد و ولد گرگ ها تبدیل شده است که این امر مشکلات گسترده برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی از استقرار شکارچیان در این محدوده برای معدودم سازی گرگ ها خبر داده است و گفته است که در تلاش هستیم با همکاری دستگاه های مرتبط نسبت به امن سازی و پاک سازی محدوده رودخانه از گرگ ها اقدام شود.

همچنین مطرح کرده است که اولویت آگاهسازی اهالی منطقه برای حفاظت از کودکان و بهره گیری از نیروهای حفاظت محیط زیست در این منطقه است تا اهالی خودشان با حملات احتمالی گرگ ها مقابله نکنند.

ضرورت ورود سازمان محیط زیست به حادثه

حسین عبیری گلپیگانی، کارشناس محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدر خصوص حادثه اخیر گفت: در گلپایگان آنقدر گرگ ها را کشتند که در نهایت محبور شدند تعدادی قلاده گرگ در آنجا رها کنند چراکه با انبوهی از موش و روباه مواجه شده بودیم.

وی ادامه داد: در هیچ استانی جز این شهر در استان زنجان این اتفاق رخ نداده است. بنابراین باید علت را پیدا کرد. همچنین باید بگویم که اگر گرگ های این منطقه را از بین ببرند با انبوهی از گراز و خرگوش مواجه خواهند شد که زندگی را برای اهالی این منطقه سخت خواهد کرد.

این کارشناس بیان کرد: درست است که بین حیوان و انسان ما انسان را انتخاب می کنیم ولی باید بدانیم که حفاظت از حیات وحش امری ضروری است. در این جا باید دید که چرا گر گ ها این میزان گرسنه هستند و چرا شکار غیر طبیعی دارند.

وی افزود: سازمان محیط زیست برای پیدا کردن علت باید به میدان بیاید تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم درواقع با کار کارشناسی اقدامات لازم برای حفاظت از جان اهالی این منطقه را انجام دهد و امنیت را بر آنجا بازگرداند.

افزایش سگ و حفاظت بیشتر از اهالی منطقه

همچنین مهدیه جعفری، فعال حقوق حیوانات در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمبیان کرد: در خصوص حادثه اخیر باید سازمان محیط زیست به میدان بیاید و ریشه یابی صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین حادثه ای نباشیم.

وی ادامه داد: نوع حیوان مشخص نشده است ولی در هر صورت به نظر بنده به دلیل اینکه اهالی این منطقه شکار بی رویه خود را زیاد کرده و با ساخت و ساز بیسار وارد محیط زندگی این موجودات شده اند چراکه گرگ ها به هیچ وجه حاضر نیستند وارد محیط زندگی انسان ها شوند و این از نطر رفتارشناسی حیوانات مشخص شده است.

فعال حقوق حیوانات بیان کرد: باید آگاهی به اهالی این منطقه در خصوص خطرناک بودن برخی از محوطه داده شود تا آن ها رعایت کنند و جان کسی از بین نرود.

جعفری عنوان کرد: به نظر بنده کاهش یافتن سگ ها نیز می تواند یکی از عواملی باشد که امروز گرگ بدون ترس به انسان ها حمله کرده است بنابراین باید تعداد سگ ها را افزایش داد و برای حفاطت بیشتر اهالی این منطقه به دنبال ره حل باشیم و کار کارشناسی صورت گرفته و علت به طور دقیق مشخص شود.

وی افزود: سازمان محیط زیست استان زنجان و کشور باید برای بررسی موضوع اقدام کنند.

وقتی باز هم توپ پاسخ گویی بین مسئولان پاس داده می شود

بعد از صحبت هایی با مسئول محیط زیست استان زنجان و دیگر کارشناسان و مسئولان به این نتیجه رسیدم که باز هم مسئولیت را کسی قبول نمی کند و گناهکار خود کودکان شناخته می شوند! و اینجاست که خون یک کودک تنها بر گردن خود او می افتد.

حفاظت از حیات وحش امری جدا از جان یک انسان است که باید این را به خوبی بدانیم درواقع خوب است به خود بیاییم و بدانیم سلامت و جان یک انسان یک بازی و سرگرمی نیست که بخواهیم به راحتی از کنارش عبور کنیم…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار