|
|
کدخبر: ۱۷۵۳۷۶

گزارش تسنیم از نخستین نمایشگاه و سمینار فیزیک علامه حلی

خبرگزاری تسنیم: نخستین نمایشگاه فیزیک امروز و فردا در دبیرستان علامه حلی تهران در حال برگزاری است که در این نمایشگاه ۳۰ پروژه دانش آموزی به نمایش گذاشته شده است. پارک فیزیک، دومین نمایشگاه عکس فیزیکی و نمایشگاه کتاب فیزیک نیز از سایر بخش هاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، نخستین سمینار فیزیک و دومین نمایشگاه عکس فیزیکی دانش آموزان امروز و فردا در دبیرستان تیزهوشان علامه حلی تهران در حال برگزاری است.

در این سمینار دانش آموزان به ارائه پروژه های فیزیکی خود می پردازند و دومین نمایشگاه عکس فیزیکی دانش آموزان نیز برپا می شود.

برای بازدید از این نمایشگاه و تهیه گزارشی از آن عازم دبیرستان علامه حلی تهران می شویم.

زمانی که به دبیرستان علامه حلی تهران در محدوده میدان حر وارد می شوی، درست از همان لحظه ورود نمایشگاه فیزیک آن هم داخل حیاط مدرسه توجهت را جلب می کند. نمایشگاهی که خود دانش آموزان آن را پارک فیزیک نامیده اند و مشغول به نمایش گذاشتن آزمایش های مختلف فیزیک برای مخاطبان هستند.

دکتر محمد تقی توسلی پدر علم فیزیک و اپتیک ایران نیز مهمان ویژه برنامه امروز است که در سالن آمفی تئاتر مدرسه برای دانش آموزان سخنرانی کرد.

استاد توسلی در سخنانش عنوان می کند: زمانی که صنعت ایران را بررسی کردیم متوجه شدیم که در صنایع ایران به اندازه گیری توجه نمی شود و اغلب ساختمان هایی که ساخته می شود عمرشان ۶ سال بیشتر نیست به همین دلیل است که یک زلزله ۶ ریشتری در ایران تلفات بسیاری را به همراه دارد. با استفاده از علم فیزیک می توان اندازه گیری دقیق را در ساختمان سازی ایران لحاظ کرد.

** نمایشگاهی که مسئولیت اصلی آن بر عهده دانش آموزان است

یکی از ابتکارات جالب در این نمایشگاه این است که دانش آموزان مسئولیت برگزاری نمایشگاه را بر عهده دارند حتی زمانی که یک خبرنگار برای بازدید از قسمت های مختلف نمایشگاه مراجعه می کند، این دانش آموزان هستند که آنها را راهنمایی کرده و توضیحات لازم درخصوص طرح های مختلف را ارائه می دهند.

همراه با یکی از دانش آموزان به بخش های مختلف مدرسه سری می زنیم. در هر کدام از این بخش ها، طرح های مختلفی در حال ارائه است به عنوان مثال در یک طبقه از مدرسه و داخل کلاس هایدرس، دانش آموزانی که طرح هایشان برگزیده شده است به ارائه شفاهی طرح های خود برای مخاطبان می پردازند و در طبقه ای دیگر، پوسترهایی از طرح ها و توضیحاتی درخصوص آن را مشاهده می کنیم.

** نمایش ۳۰ پروژه در نخستین سمینار فیزیک علامه حلی

دانش آموزی که برای بازدید از بخش های مختلف مدرسه همراهیم می کند با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه دانش آموزان عمده مسئولیت ها را بر عهده دارند، می گوید: در مدرسه پژوهش های کوچک و بزرگی توسط دانش آموزان ارائه شده بود که پژوهش های کوچک با پژوهش های بزرگ بچه های گروه پژوهشی فیزیک تلفیق و تعداد خوبی پروژه تشکیل شد که می توانستیم برای آن نمایشگاهی راه اندازی کنیم. بنابراین در کنار دومین نمایشگاه عکس فیزیک، توانستیم نخستین نمایشگاه فیزیک را نیز برگزار کنیم که ۳۰ پروژه در آن به نمایش گذاشته می شود که ۱۲ پروژه به صورت شفاهی و ۱۸ پروژه به صورت پوستر به نمایش درآمده است.

نمایشگاه فیزیک، نمایشگاه عکس های فیزیکی دانش آموزان، پارک فیزیک و نمایشگاهی از کتاب های فیزیک، بخش های مختلفی است که امروز و فردا در دبیرستان علامه حلی تهران در حال نمایش است و از ۴۰ مدرسه سمپاد شهر تهران و مسئولان سازمان استعدادهای درخشان نیز برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شده است.

سید حسین حنیفی مسئول گروه فیزیک دبیرستان علامه حلی تهران در خصوص سمینار فیزیک می گوید: سمینار علوم و فنون ۳۰ سال است که در این مدرسه برگزار می شود اما امسال کار جدیدی را شروع کردیم و آن برگزاری سمینار فیزیک است. از دوستان دیگر در سایر مدارس سمپاد شهر تهران که حدود ۴۰ مدرسه هستند نیز دعوت کرده ایم تا از این نمایشگاه بازدید کنند.

** یک گلایه از سازمان استعدادهای درخشان

وی می افزاید:همواره سازمان استعدادهای درخشان آنقدر مشغله داشته است که نتوانسته کمکی به پیشبرد اهدف آموزشی در مدارس کند و متاسفانه در این زمینه ضعف جدی داریم. برای نخستین بار در مدرسه کار جدیدی را انجام دادیم و تمایل داشتیم تا سایر دوستان ما از این نمایشگاه بازدید و از آن الگو بگیرند. به دنبال این هستیم که در سال های بعد مشارکت تمام دانش آموزان تیزهوش سراسر تهران را در این سمینار داشته باشیم.

مسئول گروه فیزیک دبیرستان علامه حلی تهران ادامه می دهد: تمایل داشتیم دانش آموزان در قالب درسی که سر کلاس می خوانند روش تجربی آن را نیز امتحان کنند مثلا درخصوص موضوعاتی مانند فرضیه، نظریه و آزمایش تمام مراحل را می دانند اما اینکه آن را به صورت تجربی امتحان کنند برای ما مهم است و تمایل داشتیم تا آن را اجرا کنند.

حنیفی می افزاید: از تابستان سال گذشته دانش آموزان با تحلیل پدیده شناسی آشنا شدند. و زمانی که برخی از پایه ها را به دانش آموزان ارائه کردیم، خودشان اعلام کردند که تمایل دارند بر روی برخی موضوعات کار علمی انجام دهند و در این خصوص پیشنهاداتی را نیز ارائه کردند که معلمان آن را چکش کاری کرده و برخی را رد و اصلاح کردند.

وی بیان می کند:نتیجه آن شد که در پایه اول دبیرستان علامه حلی دانش آموزان ۱۵۰ پروژه پدیدارشناسی را تعریف کردند و پس از اینکه پروژه ها را تصفیه کردیم نزدیک به ۳۰ پروژه برای ارائه در روز سمینار آمده شد، در واقع این سمینار تقدیری از دانش آموزانی است که این زحمت را کشیده اند.

مسئول گروه فیزیک دبیرستان علامه حلی تهران درخصوص بازدید مدیران سازمان استعدادهای درخشان از این نمایشگاه می گوید: مسئولان قول بازدید داده اند ولی بعید است که فرصتی برای بازدید داشته باشند چرا که ۴۰ مدرسه سمپاد در شهر تهران وجود دارد و در طول سال تحصیلی نمایشگاه های متفاوتی در سطح این مدارس برگزار می شود و مسئولان فرصت بازدید از تمام این نمایشگاه ها را ندارندولی ما از مجموعه سازمان استعدادهای درخشان انتظار داریم متولی آموزش و تربیت معلمان مجموعه خود باشد چرا که در بخش معلمان ضعف های بسیاری داریم و معلمان نمی دانند که باید چه کار کنند. معلمان مدارس سمپاد بهترین معلمان مجموعه آموزش و پرورش هستند که این بهترین ها می توانند کارهای بزرگی را ا انجام دهند.

حنیفی ادامه می دهد: در کنار نخستین سمینار و نمایشگاه فیزیک، دومین نمایشگاه عکس فیزیکی دانش آموزان را برگزار کرده ایم که دانش آموزان در طول سال تحصیلی حدود ۶۰۰ عکس فیزیکی گرفته اند. این عکس ها در دو مرحله داوری شدند که ۳۰ عکس به مرحله نهایی و برای بازدید در نمایشگاه انتخاب شدند. در کنار این مجموعه ها پارک فیزیک را داریم که دانش آموزان مجموعه آزمایش هایی را که اجرای آن از روال عادی کلاس به دلیل ویژگی خاص خارج است در پارک فیزیک به نمایش می گذارند.

وی می افزاید: نمایشگاه کتاب فیزیک نیز از دیگر بخش هایی است که آن را برگزار کرده ایم و کتاب های خوبی که مناسب مطالعه است البته نه کتاب های کمک درسی را برای دانش آموزان به نمایش گذاشته ایم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار