|
|
کدخبر: ۱۷۵۴۳۲

خبرگزاری تسنیم: معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه کاهش اکسیژن محلول در آب سد فشافویه عامل اصلی مرگ ماهی ها بود، گفت: آخرین گزارش عوامل مرگ ماهی های فشافویه امروز به رئیس سازمان محیط زیست و استاندار تهران ارائه می شود.

داریوش گلعلی زاده، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدرخصوص مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه اظهارداشت: ما گزارش را در خصوص عوامل این حادثه با کار کارشناسی تهیه کردیم و امروز به دست معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و حسین هاشمی، استاندار تهران می رسانیم.

درخواست فرماندار از سال ۸۸ برای توقف صید در سد فشافویه

وی ادامه داد: مقصر اصلی این حادثه شرکت بهره بردار است چراکه در سال ۱۳۸۸، فرماندار وقت شهرستان ری طی مکاتبه ای از شرکت بهره بردار درخواست کرده بود تا در آبگیر سد فشافویه بهره برداری انجام ندهند و فعالیت متوقف شود ولی آنها این امر را انجام ندادند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه شرکت بهره بردار باید اصول فنی را رعایت می کرد ولی در این خصوص بی اعتنا بود، افزود: شرکت شیلات مدعی شده است که ۲۸ درصد بیشتر از ظرفیت حجم آب در این سد، ماهی پرورش داده می شده است که این امر عامل خفگی ماهی بوده است ولی این ادعا بوده که از سوی این شرکت مطرح شد.

علت اصلی مرگ ماهی های فشافویه، کاهش اکسیژن محلول در آب

گلعلی زاده با بیان اینکه میزان خسارت این حادثه برآورد نشده است و کسی نیز در این خصوص درخواست نداده و نمی خواهد میزان خسارت مشخص شود، گفت: علت اصلی مرگ ماهی های فشافویه، کاهش اکسیژن محلول در آب است.

وی در خصوص عوامل مشخص شده مرگ ماهی های فشافویه اظهارداشت:به طور کلی بی مبادلاتی و سوء مدیریت، تراکم تعداد ماهی در آب، کاهش حجم آب و غلظت آلودگی، ورود فاضلاب، عدم پایش مستمر از کیفیت آب مورد استفاده در آبگیر و کاهش اکسیژن محلول از عوامل اصلی مرگ ماهی های فشافویه است.

اجازه فعالیت مجدد با این شرایط را نمی دهیم

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: در گذشته در دریاچه پشت این سد فاضلاب وارد می شد ولی میزان غلظت فاضلاب اخیراً به دلیل کاهش آب افزایش یافت و تراکم ماهی نیز رو به افزایش بود و این موارد مشکلات بسیاری را به دنبال داشت.

گلعلی زاده بیان کرد: حجم آب حدود ۴۰ درصد کاهش یافته بود که این از موارد قابل توجه است بنابراین نباید پرورش ماهی در آنجا صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه این سد خصوص بوده است، ادامه داد: برای ادامه فعالیت اجازه پرورش ماهی را نخواهیم داد چرا شرایط این کار وجود ندارد و اگر شرایط به این شکل نباشد و وضعیت بهبود یابد مشکلی نیست ولی فعلاً چنین اجازه ای را نخواهیم داد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار