|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۰۷

وزارت نیرو با تشریح تعرفه های تشویقی فروش برق به مشترکان خانگی و تجاری، شرایط فروش برق رایگان به مشترکان کشاورزی برای دوره تابستانی سال جاری را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با افزایش تدریجی دمای هوا در اکثر استان های کشور مصرف برق هم توسط مشترکان خانگی، تجاری و دولتی با افزایش قابل توجه ای همراه شده است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می دهد که در طول هفته جاری پیک مصرف برق بهاری به مرز ۳۸ هزار مگاوات افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاواتی را تجربه می کند.

همزمان با جهش مصرف برق، ذخیره برق نیروگاه های کشور هم روندی رو به کاهش یافته است به طوری که ذخیره برق نیروگاهی به کمتر از یکهزار مگاوات رسیده است.

بر اساس اظهار نظر مسئولان وزارت نیرو برای تابستان سال جاری در صورت راه اندازی ۱۰ واحد جدید ینریوگاهی با ظرفیت تولید ۱۳۰۰ مگاوات برق بازهم صنعت برق با کسری حدود ۲۰۰۰ مگاواتی تولید برق روبرو خواهد شد و این در حالی است که پیش بینی ها از افزایش پیک مصرف برق تابستانی به مرز ۵۰ هزار مگاوات حکایت دارد.

یکی از مهمترین دلالی رشد خیره کننده مصرف برق در بهار سال جاری استفاده مشترکان از دستگاه های سرمایشی همچون کولرهای آبی، گازی و اسپیلت است که وزارت نیرو به منظور مدیریت پیک مصرف برق تابستانی اعمال تعرفه های تشویقی برای مصرف برق در ساعات غیر پیک را در دستور کار قرار داده است.

با اصلاح تعرفه های برق مشترکان خانگی با دستور شخص رئیس جمهوری متوسط قیمت فروش برق به مشترکان خانگی برای تابستان سال جاری حدود ۵۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت تعیین شده است.

در حال حاضر به طور متوسط هر مشترک برق ماهانه بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کند که در صورت روشن شدن برخی دستگاه های سرمایشی پر مصرف و سایر لوازم برقی خانگی متوسط مصرف برق این دسته از مشترکان خانگی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت در هر ماه افزایش می یابد.

از سوی دیگر در صورتی که نیمی از این برق در ساعات پیک ۱۱ تا ۱۴ روز و ۱۹ تا ۲۳ شب مصرف شود علاوه بر تعرفه معمول مشترکان باید ۳۷ تومان هزینه بیشتری برای پرداخت قبوض مصرف کنند.

این افزایش پرداخت در نهایت منجر به صدور قبوض نجومی و چندین هزار تومانی برای مشترکان برق خانگی خواهد شد و این در حالی است که در صورت خاموش کردن لوازم پرمصرف برق در ساعات پیک نه تنها بار مالی قبوض کاهش یافته بلکه به ازای هر کیلوات برق ۱۸.۶ تومان مشترک می تواند پول کمتری پرداخت کند.


جزئیات تخفیف ۵۵ تومانی فروش برق تابستانی

محمدجواد شریفی معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکین توانیر با اشاره به ضرورت خاموش کردن برخی از لوازم پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو، پلوپز و لامپ های غیر ضروری توسط مشترکان خانگی در ساعات پیک مصرف، گفت: با خامش کردن این لوازم برقی تعرفه برق به جای محاسبه در ساعات پر باری به صورت کم باری و بسیار ارزان قیمت محاسبه خواهد شد.

بر این اساس با رونمایی از این تعرفه های جدید هزینه هر کیلووات ساعت برق مصرف خانگی در ساعات کم باری به میزان ۱۸.۶ تومان مشمول تخفیف نسبت به ساعات میان باری خواهند شد.

به عبارت دیگر با مصرف برق در ساعات پیک به میزان ۳۷.۲ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بر مصرف ساعات پیک افزوده خواهد شد که در صورت کاهش مصرف در ساعات پیک هزینه مصرف هر کیلوات ساعت برق به جای افزایش ۳۷ تومانی با کاهشی حدود ۵۵ تومانی محاسبه خواهد شد.

در همین حال اگر مشترکی به مقدار ۵۰ کیلووات ساعت برق مصرفی ساعات پیک را به ساعات کم باری منتقل نماید تقریباً نرخ ۵۰ کیلووات ساعت مصرف انتقالی را به یک چهارم ساعات پیک تبدیل خواهد کرد.


برق مشترکان چگونه رایگان محاسبه می شود؟

علاوه بر مشترکان خانگی برای مشترکان کشاورزی هم مشوق هایی مالی در صورت کاهش در مصرف برق به ویژه در ساعات پیک تابستانی تعریف شده است.

این تعرفه تشویقی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه پیش بینی شده و در صورت مراجعه مشترکان دارای چاه آب کشاورزی به شرکت های برق و آمادگی برای کاهش مصرف برق در ساعات پیک به این مشترکان تعرفه تشویقی اختصاص می یابد.

در ساعات پیک مصرف و خاموش نگه داشتن چاه های آب در ساعات پیک از پرداخت هزینه برق مصرفی در آن ماه معاف خواهند شد، اگر مشترکان کشاورزی در ساعات پیک اقدام به صرفه جویی کنند از ۲۰ ساعت مصرف برق به صورت رایگانی و مجانی برای روشن کردن چاه آب و آبیاری مزارع خود در ساعات غیر پیک برخوردار خواهند شد.

این در حالی است که تمام مشترکان صنعتی با قدرت بیش از یک مگاوات در یک طرح جدید به نام طرح ذخیره عملیاتی علاوه بر همکاری در طرح تعطیلات تابستانی این امکان را خواهند داشت که با اعلام همکاری و امضای موافقتنامه با شرکت های برق از تخفیف های بی سابقه ای برای کاهش بهای برق مصرفی صنعت خود برخوردار شوند.

در صورت کاهش نرخ ساعت پیک(اوج مصرف) به نرخ میان باری در صورت اعلام آمادگی به همکاری در ماه های تیر و مرداد و همچنین برخورداری از نرخ کم باری برای تمامی ساعات مصرف روزهای همکاری برای آن دسته از مشترکان صنعتی که با اعلام نیاز شرکت برق به کاهش برق مصرفی خود در ساعات پیک بار اقدام کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار