|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۱۰

معاون امور بین الملل وزیر نفت از آغاز مذاکرات ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای از سرگیری سوآپ نفت خام خبر داد و اعلام کرد: ترکمن ها برای از سرگیری سوآپ نفت از مسیر ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با چهار ساله شدن توقف سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، دور جدید مذاکرات نفتی ایران با برخی از کشورهای آسیای میانه همچون قزاقتسان و ترکمنستان به منظور از سرگیری این تجارت نفتی آغاز شده است.

علی ماجدی در گفتگو با مهر در تشریح برنامه های جدید ایران به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام، گفت: اخیرا مذاکراتی با قزاقتسان و بخش خصوصی برای سوآپ بخشی از نفت این کشور دریای خزر انجام شده است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با اعلام اینکه علاوه بر قزاقتسان با ترکمنستان هم مذاکراتی برای از سرگیری سواپ نفت خام انجام شده است، تصریح کرد: ترکمن ها به منظور از سرگیری این تجارت نفتی با ایران اعلام آمادکگی کرده اند.

با آغاز مذاکرات نفتی ایران با ترکمنستان و قزاقستان بریا از سرگیری تجارت سوآپ نفت، سال گذشته ایران بیش از ۲۱۰ هزار تن فرآورده های نفتی از کشورهای دریای خزر سوآپ کرده است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در گفتگو با مهر با اشاره به رشد ۱۷۰ درصدی سوآپ نفت کوره و رشد ۵۰۰ درصدی سوآپ گاز مایع، گفت: سوآپ گاز مایع و نفت کوره کشورهای حاشیه دریای خزر و عراق منجر به کاهش هزینه های انتقال و ذخیره سازی فرآورده های نفتی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: هم اکنون نفت کوره از عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر وارد و معادل آن در پایانه صادراتی خلیج فارس تحویل داده می شود و گاز مایع هم از طریق پایانه نکا و سرخس دریافت و مابه ازای آن از بنادر حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

به گزارش مهر، از اواسط سال گذشته تاکنون و همزمان با افزایش تحریم های نفتی و گازی علیه ایران، با تخلیه نخستین محموله گازمایع یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر، برای نخستین بار مسیر دریایی سوآپ گازمایع ایران برای تحویل معوض آن به مشتریان خارجی در خلیج فارس راه اندازی شد.

با راه اندازی این مسیر دریایی، پیش بینی ها نشان می داد که حجم سوآپ گازمایع کشور به میزان قابل توجه ای افزایش یابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار