|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۲۹

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی از ترانزیت ۸۶۳ هزار تن کالا از مرزهای کشور در فروردین ماه سال ۹۳ خبر داد و گفت: از این میزان ۸۲۰ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۵ درصد از طریق جاده و ۴۲ هزار تن معادل ۵ درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه در فروردین ماه سال ۹۳، بیش از ۸۶۳ هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد، گفت: از این میزان ۸۲۰ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۵ درصد از طریق جاده و ۴۲ هزار تن معادل ۵ درصد از طریق راه آهن ترانزیت شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۴۰۲ هزار تن را مواد نفتی و ۴۶۰ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند، بیان کرد: عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، لوازم خانگی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در این مدت، از میان مرزهای کشور پرویزخان با ۲۶۳ هزار تن معادل ۳۱ درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۳۳۰ هزار تن معادل ۳۸ درصد در رده نخست قرار دارد، اظهار داشت: پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان، لطف آباد و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدا عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۳۷ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۱۹ هزار دستگاه معادل ۵۱ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند قطب ترانزیت منطقه باشد بنابراین شناسایی ظرفیت های منطقه ای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار