|
|
کدخبر: ۱۷۵۸۹۶

حدود ۲ سال از ارسال پرونده به اجرای احکام گذشت

خبرگزاری تسنیم: یک سال پیش، پدر شهید مرادخانی از تهدید خود و همچنین پیشنهاد یک ونیم میلیاردی برای اعلام رضایت قاتل خبر داده بود اما با وجود اصرار به اجرای قصاص، خبری از اجرای حکم نیست.

به گزارش خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، ۲۲ آبان سال ۹۰، خودروی حامل تعدادی از متهمان که از اندرزگاهی در کرج عازم دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بود در جریان یک تصادف ساختگی مورد حمله ۳ فرد مسلح قرار گرفت که سعی داشتند، یکی از متهمان را فراری دهند.

در جریان این حمله، علیرضا مرادخانی یکی از مأموران بدرقه زندانیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. با تلاش مأموران، تنها چند روز پس از حادثه، عاملان این حمله مرگبار شناسایی و دستگیر شدند و به جرم خودن اعتراف کردند. اعتراف این مهاجمان نشان داد، «فرود» عامل این جنایت برای نجات پدر همسرش که یک مجرم سابقه دار بوده و این بار به اتهام حمل موادمخدر دستگیر شده بود دست به چنین حمله ای زده بود.

رسیدگی به این پرونده با توجه به ابعاد آن به صورت فوری در دستور کار قرار گرفت و در اردیبهشت سال ۹۱ جلسه محاکمه در شعبه اول دادگاه کیفری استان البرز برگزار شد و با توجه به اعترافات صریح متهمان پرونده، قاضی پرونده، عامل شهادت علیرضا مرادخانی را که پیش از این ۴ سابقه کیفری داشت، به قصاص محکوم کرد. رای صادره در شعبه یازدهم دیوانعالی کشور مورد تایید قرار گرفت و پس از قطعی شدن حکم،پرونده در تاریخ ۲۰ تیر سال ۹۱ برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب به مرکز استان البرز «کرج» ارسال شد.

با وجود گذشت حدود ۲ سال از ارجاع این پرونده به واحد اجرای احکام، هنوز خبری از اجرای حکم قصاص عامل این جنایت نیست و مرادخانی پدر شهید علیرضا مرادخانی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، ضمن بیان جزئیاتی از این پرونده، نسبت به عدم اجرای حکم گلایه کرد.

مطالب ذیل مربوط به اظهارات پدر شهید مرادخانی در تاریخ ۶ مرداد سال ۹۲ است:

مرادخانی درباره آخرین وضعیت پرونده گفت:یک ونیم میلیارد تومان به من پیشنهاد داده اند که از تصمیم خود برای اعدام قاتل منصرف شوم و رضایت بدهم ولی قبول نکردم.من خواستار اجرای حکم قصاص هستم اما می خواهم این کار را دادستانی انجام دهد نه خودم. کسانی که گفته می شود در جریان این حمله دخیل بوده اند، همه با قرار منع تعقیب آزاد شده اند و تنها قاتل در زندان است. درخواست داده ام که حکم قصاص اجرا شود اما مسئول اجرای احکام دادستانی به من می گوید رضایت بده و پول را بگیر و با آن مدرسه و بیمارستان بساز. بیشتر از این هم اگر بخواهی آنها حاضر هستند پول بدهند.

پدر شهید مرادخانی با بیان اینکه با این پیشنهاد مخالفت کردم، افزود:هر یک هزار تومان این پول، هزینه ای برای نابودی هر یک از ایرانیان است زیرا این پول از راه قاچاق موادمخدر به دست آمده است. اما وقتی دیدند من از موضع خود کوتاه نمی آیم و خواهان قصاص هستم، به من گفتند پس خودت باید حکم را اجرا کنی.مگر فرزند من از زورگیران تهرانی که بدون ریختن خون از بینی کسی، به سرعت حکم اعدامشان اجرا شد کمتر است؟ چرا حکم آنها به سرعت اجرا شد؟ پسر من جانش را در راه کشورش داد اما خبری از اجرای حکم قصاص قاتلش نیست. مسئولان پاسخ دهند که چرا سایر متهمان این پرونده آزاد شده اند و متهم اصلی را با من درگیر کرده اند؟

مرادخانی با بیان اینکه من توانایی اجرای حکم قصاص را ندارم اظهار داشت: من تهدید به قتل شده ام و به همین دلیل نمی خواهم حکم را اجرا کنم. من خواستار اجرای حکم هستم اما آخرین حرفی که به من زده اند این است که بیا و رضایت بده.

اظهارات پدر شهید مرادخانی در حالی بود کهعلی فرهادی دادستان عمومی و انقلاب کرجهمان موقع به خبرنگارخبرگزاری تسنیمگفته بوداین معنا ندارد که به کسی بگویند بیا و خودت حکم را اجرا کن. این وظیفه حکومت است که اگر اولیای دم بخواهند، حکم را اجرا کند.

وی ادامه داد: خانواده این شهید می توانند به دفتر بنده بیایند تا در این زمینه آنها را راهنمایی کنم اما دلیلی وجود ندارد که اجرا نشود و حتما اجرا خواهد شد.

یک سال دیگر هم گذشت خبری از اجرای حکم نشد

با وجود گذشت حدود یک سال از اظهارنظر دادستان عمومی و انقلاب کرج، همچنان خبری از اجرای حکم قصاص نیست و خانواده شهید مرادخانی نیز بر قصاص قاتل فرزند اصرار دارند.

پدر شهید مرادخانی در گفت وگو با خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، با اظهار گلایه از عدم اجرای حکم و همچنین پاسخگو نبودن مسئولان قضایی در این زمینه گفت: هنوز خبری از اجرای حکم قصاص نیست و این در حالی است که همچنان خودم و دو فرزند دیگرم، تهدید می شویم.

وی ادامه داد: فرزند من با دادستان زابل چه تفاوتی داشت که عاملان شهادت دادستان زابل چند ماه پس از جنایت، شناسایی، دستگیر و اعدام شدند اما قاتل فرزند من با گذشت دو سال و نیم از حادثه، هنوز اعدام نشده است و خبری از قول مساعد دادستان کرج برای اجرای حکم قصاص نیست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار