|
|
کدخبر: ۱۷۶۰۲۷

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای کلیه ناظران و مدیران گمرکات سراسر کشور را ملزم کرد تا حساسیت و نظارت بر عبور پیش ساز های مواد مخدر و روان گردان را از قلمرو جمهوری اسلامی ایران افزایش داده و کنترل های جدیدی بر روی ترانزیت این محموله ها اعمال نمایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با صدور این بخشنامه حساسیت و نظارت گمرکات سراسر کشور بر عبور پیش سازهای مواد مخدر و روان گردان از قلمرو جمهوری اسلامی ایران که موضوع کنوانسیون ۱۹۸۸ بوده و مندرج در فهرست قرمز ضمیمه قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۴۰ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر است، افزایش خواهد یافت و کنترلهای جدیدی در گمرکات در زمان انجام تشریفات ترانزیتی این کالا ها اعمال خواهد شد.

بنابر این گزارش، مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در یکی از بندهای مهم این بخشنامه به گمرکات دستور داده است تا گمرکات ورودی، کلیه مواد ومایعاتی که به مقصد کشور های پاکستان، افغانستان و ترکمنستان ترانزیت می گردد را به طور دقیق ارزیابی نمایند.

این گزارش می افزاید: با ابلاغ این بخشنامه، اعمال کنترلهای جدید محموله های ترانزیتی با رعایت موارد ذیل در گمرکات الزامی خواهد بود:

۱ - با اختیارات حاصله از تبصره ذیل ماده ۹ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از کشور و ماده ۹۶ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و ماده ۲۲کنوانسیون تیر، گمرکات ورودی موظفند کلیه مواد و مایعاتی که به مقصد کشور های پاکستان، افغانستان و ترکمنستان اظهار میگردند را مورد ارزیابی دقیق قرارداده و با ارسال نمونه به آزمایشگاه چنانچه محرز گردد کالای اظهار شده مشمول فهرست قرمز صدرالذکر می باشد به ترتیب ذیل اقدام نمایند:

۱-۱ - درصورت انطباق کالای اظهاری با کالای موجود، عبور خارجی کالا منوط به اخذ مجوز از سازمان غذا وداروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

۱-۲ - درصورت عدم انطباق کالای اظهاری با کالای موجود(کالای موجود مشمول فهرست قرمز صدرالذکر بوده ولی با اظهار و اسناد پیوست اظهارنامه مطابقت ندارد) به استناد تبصره ۵ الحاقی به ماده ۳۶ آئین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و مطابق ماده ۴۰ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ و اصلاحیه قانون مزبور(مصوب ۹/۵ / ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام) مراتب باید به دادستان عمومی و انقلاب جهت اجرای ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر منعکس گردد. بدیهی است در صورت صدور دستور مرجع قضایی مبنی بر عبور کالا، رعایت مفاد بند ۱-۱الزامی است.

۲ - درمواردی که بر اثر کنترل های گمرکی در طول مسیر عبور، اختلافی بین محموله و مندرجات پروانه عبور مشخص شود ویا تعویض یا برداشتن کالا احراز گردد، حسب مورد وفق ماده ۵۵ و بند(ت) ماده ۱۱۳قانون امور گمرکی اقدام لازم معمول و عنداللزوم از حیثجنبه عمومی جرم مراتب در راستای مستندات مندرج در بند ۱-۲ به دادستان عمومی و انقلاب منعکس گردد.

۳ - در صورت کشف اختلاف بین محموله و مندرجات پروانه عبور در گمرک خروجی ضمن بررسی و اقدام لازم وفق ماده ۵۶ قانون امور گمرکی و در صورت انطباق موضوع با مفاد موضوع بند ۱-۲، مراتب به دادستان عمومی و انقلاب منعکس گردد.

۴ - گمرکات تخصصی جهت ورود و صدور قطعی کالاهای موضوع این دستور العمل به استناد نامه شماره ۱۰۰۱۷۸/۸ مورخ ۱۷/۵ / ۹۰ معاون محترم فنی و امور گمرکی، گمرکات شهید رجایی، فرودگاه امام خمینی(ره)، دوغارون، بازرگان، تهران، آبادان، خرمشهر، مشهد، اصفهان، کرمانشاه و بندر امام خمینی تعیین میگردد.

تبصره۱: باتوجه به شرایط فعلی کشور، گمرک بوشهر نیز به گمرکات فوق الذکر اضافه میشود.

تبصره۲: با توجه به حساسیت پیش سازهای مواد مخدرصنعتی و لزوم کنترل و پیشگیری از تخلیه این قبیل کالاها در کشور، صرفاً گمرکات فوق مجاز به ترخیص قطعی کالا بوده و در صورت ورود به سایر گمرکات از هرگونه انجام تشریفات ورود قطعی یا عبور داخلی یا خارجی خودداری و به مبدأ اولیه مرجوع و مراتب به مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گزارش شود.

تبصره۳: طبق قوانین کشور افغانستان؛ واردات، عبور داخلی و عبور خارجی انیدرید استیک در آن کشور ممنوع می باشد.

۵ - گمرکات ورودی وخروجی عبور خارجی جهت پیش سازهای موضوع فهرست صدر الذکر شامل گمرکات شهید رجایی، بازرگان، دوغارون، سرخس، رازی(صرفاً ریلی)، میرجاوه(صرفاً خروجی)، باشماق و بیله سوار می باشد.

۶ - انتقال کالاهای موضوع این دستورالعمل در طول مسیر از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر ممنوع و در صورت بروز هر گونه حادثه که منجر به تغییر وسیله حمل گردد، صرفاً با هماهنگی و مجوز دفتر نظارت بر ترانزیت خواهد بود.

۷ - در راستای مصوبه ۲۳ مورخ ۲۶/۱ / ۹۲ کمیته مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری؛ با هماهنگی مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته و پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا کلیه محموله های پیش ساز عبور خارجی از مبدأ گمرک شهید رجایی تا گمرک خروجی دوغارون(به مقصد افغانستان) و سرخس(به مقصد ترکمنستان)، تحت نظارت(اسکورت) مامورین نیروی انتظامی می بایست صورت گیرد.

۸ - کلیه محمولات مورد اشاره در این بخشنامه می بایستی صرفاً با کامیونهای حائز شرایط پلمب حمل شوند.

۹ - در صورت بروز یا وجود هرگونه ابهام در اجرای این دستور العمل مراتب حسب مورد ازمرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ج. ا. ا استعلام گردد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار