|
|
کدخبر: ۱۷۶۱۴۰

یکشنبه آینده در مشهد؛

خبرگزاری تسنیم: نخستین معاملات قراردادهای آتی زیره سبز با سررسید تحویل خردادماه روز یکشنبه در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در مشهد راه اندازی می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم؛ نخستین معاملات قراردادهای آتی زیره سبز با سررسید تحویل خرداد ماه در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران روز یکشنبه(۲۸ اردیبهشت) در مشهد مقدس راه اندازی می شود.
در این زمینه معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: با راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران، امکان انجام معاملات بر روی این دارایی در سراسر کشور و از طریق شرکت های کارگزاری ممکن خواهد بود و معاملات عمده آن محدود به خراسان نخواهد بود که این امر می تواند بر روی گسترش معاملات، افزایش کارایی بازار و کشف نرخ مناسب تر این دارایی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.
مهرزاد نامداری افزود: با راه اندازی قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا و با توجه به نقش این بورس به عنوان تضمین کننده معاملات، بازار از حالت سنتی کاملا خارج شده و ایفای تعهدات توسط نهاد معتبری همچون بورس تضمین خواهد شد که این امر می تواند تا حد بسیار زیادی دغدغه و نگرانی فعالان این بازار را در خصوص ریسک ها و مشکلات مترتبه را کاهش داده و حتی از میان بردارد تا فعالان بتوانند فارغ از نگرانی بابت نکول طرف مقابل به انجام معامات بپردازند.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران توضیح داد: باتوجه به وجود فرهنگ معاملاتی قوی ابزار مشتقه در بازار سنتی زیره سبز، راه اندازی قرارداد آتی این محصول در بورس کالا توجیه پذیر است و می توان انتظار داشت در آینده، معاملات این دارایی پایه از رونق قابل قبولی برخوردار شود.
وی اضافه کرد: همچنین زیره سبز به عنوان یک کالای کشاورزی مستعد برای انجام معاملات قراردادهای آتی می تواند برای اشاعه فرهنگ معاملاتی بر روی کالاهای کشاورزی راهگشا بوده و راه را برای پذیرش سایر کالاهای کشاورزی در این بازار هموار کند.
نامداری در ادامه با بیان اینکه زیره سبز یکی از محصولات صادراتی کشور است گفت: ایران با وجود برخورداری از اکولوژی مناسب برای کشت زیره سبز یکی از تولیدکنندگان عمده این محصول در جهان بوده و حجم قابل توجهی از تولید زیره، سالانه آن به بازارهای جهانی صادر می شود.
وی افزود: این محصول به طور سنتی بازار معاملات قابل توجهی در منطقه خراسان ایران دارد و در معاملات بازار سنتی زیره سبز در قالب قراردادها و ابزارهایی مورد معامله قرار می گیرد که می توان آن ها را در قالب قراردادهای مشتقه خاصی شناسایی کرد.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالا اظهار داشت: معامله گران زیره سبز در استان خراسان به صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می دهند و تقریباً تمامی حالت های قراردادهای اختیار معامله و آتی در این بازار با پیچیدگی تمام در حال انجام است و این معامله گران پتانسیل بالایی برای ورود به یک بازار ساختار یافته مشتقات را دارند و همین امر زیره سبز را به محصولی واجد شرایط دارایی پایه مناسب برای بورس تبدیل نموده است.
نامداری تصریح کرد: با راه اندازی این معاملات در روز یکشنبه پیش رو، امکان مدیریت و پوشش ریسک به خوبی میسر خواهد شد تا تولیدکنندگان و فعالان بازار بتوانند خود را در برابر ریسک تغییرات و نوسانات قیمت پوشش دهند و امید آن می رود این امر بتواند توان کشاورزان در برابر نوسانات قیمت را افزایش داده و بر رونق کشاورزی این دارایی بیافزاید و همچنین با کشف نرخ مناسب و شفاف تر، زمینه های رشد و توسعه آن را ایجاد کند
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا نیز در این زمینه گفت: مطالعات اولیه بر روی قراردادهای آتی زیره سبز از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در این راستا جلسات کارشناسی گوناگونی با کارشناسان و فعالان بازار برگزار شده است.
پدرام زادنوعزیزی افزود: پذیرش قرارداد آتی زیره سبز توسط هیئت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار در شهریور ماه ۱۳۹۲ صورت پذیرفت و از آن تاریخ پیش نیازهای لازم از جمله آموزش و فرهنگ سازی، سامانه های معاملاتی مورد نیاز و فرآیندهای اجرایی لازم تهیه شده است و انباری نیز در شهر مشهد جهت انجام فرآیند تحویل نهایی قراردادها پذیرش شده است و آمادگی کامل در خصوص راه اندازی قراردادهای آتی زیره سبز ایجاد شده است.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار